Project om andere manier van werken te leren Het was in de laatste maand van 1987 dat op de afdeling personeelszaken van Dreher in Milaan het idee gestalte kreeg een kwaliteitsproject te starten. Dat idee kwam niet zomaar uit de lucht vallen; al langer bestond de behoefte van het management om de medewerkers nauwer te betrekken bij hun onderneming en hen door informatie sterker te motiveren. Een kwaliteitsproject werd gezien als hét middel om die doelen te bereiken. De brouwerij in Popoli werd aan gewezen als voortrekker. Heineken International Magazine ging op bezoek bij de brouwerij waar kwaliteit van het werk net zo belangrijk wordt als kwaliteit van het produkt. Ketting Geen veranderingen Start PAGINA 5 ALLES DRAAIT OM KWALITEIT IN POPOLI De brouwerij in Popoli is de eerste van Dreher waar het kwaliteitsproject is gestart. De eerste resultaten zijn eind dit jaar bekend, maar de leiding heeft al goede hoop dat het project slaagt. aspecten, die voor verbetering vat baar zijn. Een van de groepen buigt zich op dit moment over het pro bleem van het hoge percentage fles- senbreuk. Alhoewel de werkgroep pas sinds juli in functie is, zijn al cij fers bekend, die enige verbazing wekken. De meeste flessen sneuve len niet -zoals men altijd ver moedde- in de bottelarij, maar tij dens intern transport en opslag. Bovendien bleek dat een opval lende hoeveelheid flessen ver dwijnt door het nemen van mon sters voor het eigen laboratorium en het sturen van monsters naar Pe- davena en Heineken in Zoeterwou- de. "Het zijn geen wereldschok kende bevindingen, maar ze zijn zeker interessant genoeg om te be studeren, omdat we nu weten waar de kosten worden gemaakt.", aldus de heer Reghin. Elke werkgroep vergadert eens per week en bespreekt dan de gege vens die ieder lid afzonderlijk heeft verzameld. Iedere twee weken schuift een medewerker van het ad viesbureau aan om de groep te be geleiden en te helpen bij de verwer king van de gegevens. Zowel het adviesbureau als de heer Reghin zijn zeer te spreken over het en thousiasme van de werkgroepen. "De motivatie van de deelnemers is erg groot." Verbetering van de kwaliteit van het werk betekent volgens de heer Reghin de medewerkers laten we ten waaróm ze hun werk moeten doen. "Een onderneming bestaat niet uit een heleboel eilandjes onaf hankelijk van elkaar. Het is een ketting, waarbij iedere afdeling een schakel is. Eigenlijk moet de mede werker in afdeling A zijn collega in afdeling B als een klant beschou wen. De man in het brouwhuis moet topkwaliteit wort naar de kel ders sturen en weten wat het perso neel in de kelders verlangt. Deze manier van werken geeft iedereen veel meer voldoening." In december moeten de eerste aanbevelingen van de werkgroepen op tafel liggen. Afhankelijk van de resultaten wordt wellicht volgend jaar het kwaliteitsproject in Popoli uitgebreid, zodat het voltallige per soneel wordt ingeschakeld. Want het project stopt niet meer. Het moet een constant proces worden, waar in de komende jaren de mede werkers wordt geleerd het werk vanuit een andere invalshoek te be naderen, waardoor de motivatie stijgt. Tevreden werknemers bete kent een goed produkt, betekent tevreden klanten. Een werkgroep bijeen in de vergaderzaal van de brouwerij in Popoli. De groep heeft het onderwerp energie bij de kop gepakt en zal eind dit jaar haar bevindingen kenbaar maken. Pallets met nieuwe flessen. Een van de werkgroepen houdt zich bezig met het terugdringen van het percentage flessenbreuk. De bevindingen van de groep zijn verrassend. Nog een beetje onwennig zitten enkele medewerkers van Dreher rond de tafel. Afdelingshoofden steken de koppen bij elkaar om ge zamenlijk een probleem op te los sen. Slechts één van hen heeft van uit zijn werk de kennis om een op lossing aan te dragen. Toch zitten collega's van andere disciplines aan dezelfde tafel; collega's die zonder specifieke kennis aan de discussie deelnemen. "De expert staart zich soms blind op een bepaalde materie en kan een probleem niet meer objectief bena deren. De niet-deskundigen kun nen vaak concrete vragen stellen en -door constant naar het 'waarom' te vragen- aspecten naar voren bren gen, waarover eerst niet is nage dacht.", aldus de heer P. Reghin, brouwerij manager van Dreher in Popoli en lokaal coördinator van het kwaliteitsproject. Toen op het Dreher hoofdkan toor in Milaan moest worden be paald welke brouwerij het spits zou afbijten met het kwaliteitsproject, viel de keuze al gauw op Popoli. De heer Reghin legt uit waarom: "Voor de brouwerij in Popoli staan de eerstkomende jaren geen ingrij pende veranderingen op het pro gramma, zodat wij nu klaar zijn voor het project. Een brouwerij of kantoor dat middenin en grote ver andering zit, bijvoorbeeld de instal latie van een nieuwe bottellij n of de herstructurering van een admini stratie, heeft voor de betrokken medewerkers nogal wat conse quenties. Er wordt dan veel van hen gevraagd. Het is niet verstan dig ze dan ook te confronteren met een kwaliteitsproject.", aldus de heer Reghin. Brouwerij manager P. Reghin is en thousiast over de motivatie van de werkgroepleden en verwacht goede resultaten. Overigens heeft de brouwerij in Popoli enkele jaren geleden onbe wust al een eerste aanzet gegeven tot het kwaliteitsproject. Eens per twee weken riep de heer Reghin de afdelingshoofden en groepsleiders bij elkaar om oplossingen te vinden voor de dagelijkse problemen. In middels is deze procedure ook bij de andere Dreher-brouwerijen in gevoerd. Het kwaliteitsproject startte in april en mei van dit jaar met een vierdaagse cursus voor alle afde lingshoofden en groepsleiders. De cursus werd verzorgd door Alberto Calgano Associati, het adviesbu reau dat Dreher bij het project be geleidt. In die vier dagen werd de cursisten het doel van het project duidelijk gemaakt. Bovendien kre gen ze tips en middelen aangereikt over het inwinnen van informatie en hoe die informatie te gebruiken. Na de cursus werden vijf werk groepen samengesteld, die alle maal een lijstje maakten van werk-

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken International Magazine | 1988 | | pagina 5