I No .5 HET DWAALLICHT Februari 1942 zou zijn doodgevroren indien hij niet juist bijtijds was ont dekt, zoo iemand heeft teveel van zijn corpus gevergd. Wat het schaatsmateriaal betreft, zoowel Hitman, Mr.Bierman als Vunderink hebben den tocht vol bracht op Friesche doorloopers. Munderink had daar nooit op ge staan en was den laat sten tijd hockey-schaatsen gewend, ne schaatsen, waarop hij zijn 200 K.M. reed, had hij twee dagen tevoren gekocht» Ben brutaal stukje werk, dat zijn presta tie nog verhoogt, maar hem tevens dicht bij de groep der roekeloozen brengtI HET US Over de kwaliteit van het ijs luidde het oordeel der deelnemers niet onverdeeld gunstig. Er waren stukken, zooals het Slotermeer, die prachtig waren en waar het rijden een intens genot was, vooral ook omdat de toen nog stevige wind de rijdersmet een vaart over de wijde vlakte blies. In de omgeving van de dorpen en steden was het ijs echter slecht en volkomen af gereden. net traject Dokkum- Leeuwarden, dat blijkbaar nog laat was stukgevaren, spande in dat opzicht de kroon en vooral de laatste kilometers vóór Leeuwarden, waar scheuren waren, die men geen scheuren meer kon noemen doch decime ters breede kuilen, dat laat ste stuk v/as met 200 K.M. in de knieën eenw are beproeving. EEN GENOEGEN? JAl1 Toen wij al die elfsteden- verhalen in de krant hadden ge lezen, hebben wij ons weieens afgevraagd, of zoo'n tocht voor de duizenden deelnemers nu wel een genoegen was. ue H.B.M.ers verklaarden enthousiast, dat dit wel degelijk het geval was, doch niet in den zin van een schaatsentochtje van een kilometer of dertig op mooi ijs en in een rustig tempo, waarbij men alle aandacht kan wijden aai het prach tige v/ int er lands chap, en aan het deinende rythme van van een inspan- ningsloozen slag. Zulke momenten waren bij dezen tocht betrekkei ijk zeldzaam. Het wedstrijd-karakter overheerscht teveel, ook bij de toer-rijdersnet is voor een groot deel kilometer-vreten met den neus op het ijs en spaarzaam zijn de oogenblikken, dat men zich op richt om aan het Briesche winter land de bewonderende aandacht te schenken, die het zoor uimschoots verdient. Maar toch is ook dat wedstrijd-element buitengewoon aantrekkelijk met zijn vreugde over een vlot-gereden traject, zijn inspanning om verloren tijd in te halen. Groot is de bewondering, die men m*et hebben voor de wedstrijd rijders, waarvan de winnaar het heele traject aflegde in 8j| uur, d.i. met een gemiddelde snelheid van bijna 23 K.M. per uurl Hierin zijn de rusten, het oponthoud bij de contrdleposten, het overstappen enz. inbegrepen, zoodat er momenten moeten hebben bestaan, dat deze ijs vogels met een snelheid van 50 K.M p.u. voortvlogenl net is daarbij volgens onze "ooggetuigen" niet alleen aan het noodlottig misverstand in Ijlst te danken, dat de Brie zen zich zoo prachtig klasseerden, zeld zaam is het, zooals die Friezen kunnen rijden, ook bij de toeristen. HULDEI Maar vlak ook onze Hollanders niet uit en wees met ons als lid van de sportclub H.B.M. trotsch op het drietal, dat wij hier zoo wel verdiend in het zonlicht, of liever in het Dwaallicht hebben gezet. Alle huldeheerenl s 6-

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Het Dwaallicht | 1942 | | pagina 7