Afscheid Hans van de Werken: druk, druk, druk! Kick-off FI-team ombouwen Vullers Van Jetje. AMSTEL ONS TALENT 2006 fël 'S-HERTOGENBOSCH NIEUWS De uitnodiging van Hans aan alle bekenden binnen en buiten Heineken om samen met hem het glas te heffen op zijn afscheid, had een enorme respons. Ze stonden tot in de gang van de Cambrinus. Het was duidelijk dat in de ruim 36 jaar dat hij bij Heineken werkte 'Mister Verpakken 's-Hertogenbosch' veel vrienden heeft gemaakt. Dat bleek wel tijdens deze zeer geanimeerde receptie waar een aantal generaties Heineken medewerkers bij Hans hun opwachting kwamen maken om op gepaste wijze afscheid te nemen. Foto: Henk van Esch Op maandag 4 december startte het FI-team 'Verbeteren ombouwen colonne 15'. Door het invoeren van een soort krattenbuffer op colonne 15 nam de ombouwtijd van de totale lijn bij een fleswisseling drastisch af. Gevolg: ombouw van de vullers werd de bottleneck. Paul van Dijk, Frans van der Steen, Leo van der Lee, Marcel van Huiten, Peter van Weezei en Jos Habraken kregen van Bram Rutten de opdracht het ombouwen te verbeteren. De opdracht is niet gering. De ombouwtijd moet met liefst 50 procent worden teruggebracht. Ondersteuning daarbij krijgen ze van Carolien van der Werf, Brouwerij Controller, en Ad van Esch, TPM ondersteuner Verpakken. Er wordt gewerkt in 4 stappen: 1. Analyse van de soorten ombouwen en kiezen aan welke ombouw het best gewerkt kan worden. 2. Maken van video-opnamen van de te verbeteren ombouw 3. Alle nieuwe ombouwtijden meten en de afwijkingen bepalen ten opzichte van het gestelde doel. 4. Kiezen welke maatregelen deze afwijkingen voorkomen. Operators trainen om de aangepaste werkwijze te gebruiken. Jos Habraken Rayon Binnenland Veilig werken met Vorkheftrucks en Reachtrucks De tweede editie van 'Amstei Ons Talent' heeft net ais vorig jaar een winnares opgeleverd: de 19-jarige Jill van Leeuwen uit Eindhoven. Nadat ze tijdens de voorronde in Nuenen de jury al imponeerde, deed ze dat andermaal in de finale op donderdag 30 november in het afgeladen Café De Brouwer in Moergestel. Naast Jill van Leeuwen traden nog twee dames, vier heren en een gemengd duo aan om een gooi te doen naar de eerste plaats. Bij de titel 'Amstei Ons Talent 2006' hoort namelijk een voor artiesten zeer aantrekkelijke hoofdprijs: onder leiding van de bekende producer (en jurylid) John van de Ven een CD opnemen en er vervolgens meteen 1500 exemplaren van in ontvangst nemen. De driekoppige jury had het bepaald niet gemakkelijk; Johns collega Jacques Herb (die uiteraard ook nog zong) verzuchtte op een gegeven moment (al knipogend) om maar 'strootjes te trekken', daarmee aangevend dat hij die avond geen benijdenswaardige job had. Cees Claassen, die namens de brouwerij juryvoorzitter was, genoot net als Herb met volle teugen van het gebodene. Organisator en presentator Ewald van Liempt was eveneens zeer te spreken over deze tweede editie van de talentenjacht: "Met honderden aanmeldingen waren de ruim zestig podiumplaatsen kwalitatief zeer sterk in te vullen. Het niveau was opnieuw zeer hoog. En dan te bedenken dat er maar zes doublures waren in vergelijking met vorig jaar. Er loopt zoveel talent rond; ik heb nu al weer zin in de 2007-editie!" Jaarlijks vinden er in Nederland ca. 4000 incidenten en ongevallen plaats met vorkheftrucks en reachtrucks. Eén op de vijftien heftruckchauffeurs raakt jaarlijks betrokken bij een ongeval. Op de Bossche Brouwerij zijn dit jaar al 10 ongevallen geregistreerd met een heftruck. Uit gegevens van de Arbeidsinspectie blijkt dat onveilig werken een belangrijke oorzaak is van ongevallen. Het blijkt ook dat opgeleide chauffeurs minder vaak bij ongevallen betrokken zijn. Daarom is het belangrijk te kijken naar het 'waarom' van de ongevallen. Oorzaken blijken o.a. verkeerde werkmethoden, bravoure, onderschatting van de gevaren, haast, ontbreken van overleg en het ontbreken van contact met collega's. Door omstandigheden kunnen werksituaties ontstaan waarin grotere risico's worden genomen dan verantwoord is. De werkgever heeft de verantwoordelijkheid werknemers veilig te laten werken. Leidinggevenden op de werkvloer moeten de chauffeurs op het hart drukken het werk veilig uit te voeren en ervoor te zorgen dat de vorkheftruckchauffeur goed is opgeleid. Maar ook de werknemer heeft verplichtingen. Fouten maken kan altijd, maar een goed opgeleide chauffeur is zich bewust van de gevaren en weet hoe hij veilig kan werken. Dit maakt het werken al een stuk veiliger. Wat het werken met hef- en reachtrucks Ook materiële schade moet voorkomen worden. ook veiliger maakt zijn de volgende 'spelregels': Doe niet iets 'even' snel maar werk rustig en geconcentreerd, Controleer de vorkheftruck met de gedachte dat ernstige makementen kunnen optreden, Zorg zoveel mogelijk voor scheiding tussen loopgebieden en heftruckwegen, Rijd niet met geheven last, Niet rijden met een instabiele last. Zet deze eerst vast, Rijd een helling altijd achteruit af, Rijd extra langzaam en voorzichtig bij blinde hoeken en rijd achteruit als de last het zicht belemmert, Wees voorzichtig bij laaddocks, er is daar weinig zicht. Communicatie met anderen en toezicht zijn noodzakelijk, Laat nooit personen meerijden op de lepels of de truck, Hef nooit iemand met de truck, Houd ledematen binnen de stijlen van de cabine. UITGAVE VAN HEINEKEN NEDERLAND

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken Brouwerij Nieuws | 2006 | | pagina 6