MOEDWILLIG VERLATEN FIETSEN
Crossdockbanen DCS Export
Meer wijn, minder bier
Vestiging afvalverwerker voorkomen
'S-HERTOGENBOSCH NIEUWS 1^1
"Ik ben er trots op bij Heineken gewerkt te hebben!"
Heineke
Eind oktober start het plaatsen van een 7-tal mechanische transportbanen in de
exportloods: de zogenaamde crossdockbanen. Het doel is om de productie van de
colonnes 8,16,11,17 en 23 over deze banen naar de laaddocks te transporteren,
zodat rijafstanden van de heftruckchauffeurs sterk worden verminderd en containers
sneller worden beladen.
De transportbanen dienen ook als buffer van productie. Hierdoor kunnen meer
containers direct vanaf de banen beladen kunnen worden zonder dat deze pallets
eerst worden opgeslagen. Momenteel wordt 57% van de productie direct in containers
geladen. Na het plaatsen van de crossdockbanen kan naar verwachting 65% van de
productie direct beladen worden. Dit leidt tot een behoorlijke stijging in de productiviteit
van DCS. Door dit te realiseren hoopt DCS een positieve bijdrage te leveren aan het
produceren en distribueren van 4 miljoen hectoliter Export in 2007.
WMS
Het plaatsen van de crossdockbanen wordt in samenwerking met de Technische
Dienst en CSI uitgevoerd. Ook wordt het Warehouse Management Systeem aangepast
aan de nieuwe situatie bij DCS. Vanaf de 2e week van januari is het transport over de
crossdockbanen voor de productie van de colonnes 16,11,17 en 23 operationeel.
De bedoeling is om colonne 8 net voor Carnaval te operationaliseren. Ik wil van deze
gelegenheid gebruik maken om het projectteam en de operatie heel veel succes toe te
wensen de komende maanden. Het zal druk worden in en rondom de exportloods. We
hebben er vertrouwen in we dit tezamen tot een goed einde zullen brengen.
Nicole van Lipzig,
projectleider logistiek DCS Export
Afscheid na 45 jaar
Vrijdag 15 september namen Jo van Berkom en Heineken 's-Hertogenbosch na 16411
dagen en een paar uur, afscheid van elkaar.
Met een door collega's en in- en externe relaties zeer druk bezochte receptie, nam het
'instituut' Jo van Berkom samen met zijn familie afscheid van Heineken. Beter gezegd: "van
de Heineken Brouwerij 's-Hertogenbosch". Want samen met de andere mannen uit dezelfde
diensttijd categorie, was Jo mede beeld bepalend voor de Bossche Brouwerij. Niet alleen in
zijn functie als teamleider Facilitairedienst, maar ook bij de EHBO, Fanfare, Jeppers, als best
geklede man, etc. etc.
Gé van Hartevelt omschreef Jo in zijn speech als: "correct, want altijd het heertje,
communicatievaardig, recht door zee, standvastig en ter zake kundig". Gé vroeg zich af
wie kent de echte Jo van Berkom genoeg om iets over hem te vertellen? Hij werd op zijn
wenken bediend met het spelletje 'Wie van de drie'. De deelnemers aan dit spel waren Jo's
collega's en kompanen uit 'heden en verleden'. Zij brachten de vele facetten van Jo duidelijk
over het voetlicht.
Na de afscheidsspeech van Jo, waarin hij zijn trots uitsprak bij Heineken en in het bijzonder
de Bossche Brouwerij gewerkt te hebben, was het tijd voor het 'feestje'. En dat was bar
gezellig!
In Nederland zijn we de afgelopen 10 jaar meer wijn en
minder bier gaan drinken. Dit blijkt uit cijfers die het
Centraal Bureau voor de Statistiek onlangs publiceerde.
Vorig jaar dronk de gemiddelde Nederlander 78 liter bier, ruim 9 procent minder dan
in 1995. De consumptie van wijn nam in dezelfde periode met 28 procent toe tot 21
liter.
Positief voor de brouwers is dat er 30 procent meer wordt geëxporteerd dan een
decennium geleden. Dit zorgt ervoor dat van de totale Nederlandse bierproductie
ruim 60 procent buiten Nederland wordt afgezet. De helft hiervan gaat naar de
Verenigde Staten.
Overigens komt de in Nederland gedronken wijn steeds vaker van buiten Europa.
De invoer van wijn uit Zuid-Afrika, Australië en Midden- en Zuid-Amerika is
vervijfvoudigd.
Bron: ANP
De gemeente 's-Hertogenbosch heeft het terrein van I
afvalverwerker Wagenaars op de Rietvelden voor 5,2 I
miljoen euro gekocht. Hiermee wordt voorkomen
dat het afvalverwerkingsbedrijf het bronwater van
Heineken mogelijk zou vervuilen.
De bedrijvenvereniging RiVu en Heineken strijden al iLÉiïL «m
vanaf het begin tegen de komst van Wagenaars. Met
het uitkopen van dit Boxtelse bedrijf lost de gemeente ^^B j M 1'
een probleem op dat zij zelf heeft veroorzaakt door in ^^B BB BB - s vK
het bestemmingsplan de komst van afvalverwerkers ^^B ^BBB i v
mogelijk te maken. Dat was in strijd met haar ^B^B'
eigen beleid de Rietvelden te ontdoen van zware ^B - j'BP.
industrie. Vervolgens verleende de provincie een ^B f aBn 0H k 1
milieuvergunning aan Wagenaars die echter door de BBBrt3L-jrTr ri r' r
RiVu onder aanvoering van Heineken juridisch met g Mi"
succes werd bestreden. De milieuvergunning werd-1
begin juli door de Raad van State vernietigd. B
In de fietsenstalling staan een aantal fietsen die door hun baasjes in de steek zijn gelaten. Dat moet
al een hele tijd geleden zijn gebeurd want de meeste staan er met lege banden. De Facilitairedienst
trekt zich het lot van deze 'wees fietsen' bijzonder aan en gaat maatregelen nemen: als de fietsen niet
worden opgehaald worden ze verwijderd van het brouwerijterrein.
^^^^b -«iHBraVH
UITGAVE VAN HEINEKEN NEDERLAND