Paul Bleijs VACATURES Deadline BHN 24 |T| 'S-HERTOGENBOSCH NIEUWS Even (opnieuw) voorstellen. Gezond eten alléén is niet genoeg Zo'n 18 jaar geleden vertrok Paul Bleijs (47) vanuit 's-Hertogenbosch richting HTS in Zoeterwoude. Hij is nu, na vele functies in vele landen, terug op de Bossche Brouwerij als Brewery Manager. BHN stelde hem 'van de hak op de tak' wat vragen. Een vraag die sterk leeft op de Bossche Brouwerij: gaat het beleid onder Paul Bleijs veranderen? "Nee. Er is HNS beleid, en als onderdeel van HNS kan het natuurlijk niet zo zijn dat daar in 's- Hertogenbosch van wordt afgeweken. Godfried heeft dat beleid zeer sterk gestalte gegeven maar het was altijd geïntegreerd in de HNS strategie. Ook Wiggert Deelen laat daar geen twijfel over bestaan. Dat beleid is stabiel en goed. Continuïteit hiervan heeft ook bij mij prioriteit. Het zorgde ervoor dat de Bossche Brouwerij het op het gebied van technologie, cultuur en performance uitstekend doet." Herken je nog iets van de 'oude' Bossche Brouwerij? "De mensen! Daar ken ik er nog behoorlijk wat van. Maar de Brouwerij zelfheeft een complete gedaanteverwisseling ondergaan in de jaren dat ik weg was. Toen ik hier werkte was bijvoorbeeld 80 procent van de gist en lagertanks gewoon oud te noemen. Veruit de meeste moesten met de hand worden schoongemaakt. Kijk nu eens! De Brouwafdeling behoort tot de wereld top en kan als voorbeeld dienen voor iedere Brouwerij. Maar datzelfde geldt ook voor de andere Bossche productie afdelingen." Godfried heeft de 'Bierkrat sessies' ingevoerd op de Bossche Brouwerij. Ga jij daar mee door? "Ik geloof in openheid en transparantie van beleid. Je kunt alleen goed functioneren als je weet wat er speelt, en de overwegingen begrijpt bij beslissingen. Het antwoord is dus 'ja'. Ik hield trouwens ook in Frankrijk dit soort bijeenkomsten voor het hele Brouwerij personeel." Jij en je gezin hebben toen je hier indertijd werkte, ook gewoond. Ga je dat weer doen? "We hebben een huis gekocht in Rosmalen! We hadden het vroeger in 's-Hertogenbosch zeer naar onze zin. Onze zoon is hier 20 jaar geleden zelfs geboren in het toenmalige Groot Ziekengasthuis. Dat geeft toch een bijzondere band met 's-Hertogenbosch. Ik vind het belangrijk om te wonen in de omgeving waar je werkt. Het geeft je de mogelijkheid om echt deel uit te maken van de gemeenschap. En dat maakt dat je ook weet wat er speelt in de omgeving waarin wij als Heineken opereren in 's-Hertogenbosch. Onze tweeling dochters van 11 kijken ook al uit naar Rosmalen: ze zijn al ingeschreven bij de locale hockeyclub! Senior Analyst Sample Service Center /Zoeterwoude Marketing Manager Suriname /Geen voorkeur De deadline voor BHN24 is donderdag 7 september 2006. Kopij voor dit nummer kunt u mailen naar: G.Sman@Heineken. nl De laatste tijd zijn we ook bij Heineken bewust bezig met activiteiten om de gezondheid te bevorderen. Heineken is daar natuurlijk niet als de enige mee bezig. In heel Nederland is de belangstelling voor gezonde voeding toegenomen. Een belangrijke reden hiervoor is dat overgewicht nog steeds toeneemt. In 2003 was 46,1 van de Nederlandse bevolking van 20 jaar en ouder 'overgewichtig'. Uit de Health Check bleek onlangs, dat dit percentage binnen Heineken gemiddeld zelfs nog hoger ligt! Gezond eten en meer bewegen Overgewicht is een belangrijk gezondheidsprobleem gezien de verhoogde kans op hart- en vaatziekten, suikerziekte, bepaalde vormen van kanker -o.a. van de darm- maar ook op klachten van het bewegingsapparaat en psychische klachten. Onlangs zijn de resultaten gepubliceerd van een uitgebreid literatuuronderzoek door TNO over de kosten en de baten van gezondheidsmaatregelen. Het blijkt dat gezonder eten alleen -meer fruit en groente, minder vet- nauwelijks invloed heeft op gewichtsreductie en cholesterol, maar wel op de bloeddruk.. Daarnaast blijkt dat indien er ook aandacht is voor andere leefstijl factoren zoals meer bewegen, minder roken en alcoholbeperking, er ook een gunstig effect op de gewichtsreductie bereikt wordt. Gezond eten en meer bewegen moeten dus samen gaan. Wat dat betreft hebben we in 's-Hertogenbosch goede acties gehad. In juni is gedurende een week 'Gezond Eten' de prijs van een bordje salade aanzienlijk verlaagd, en was de frikadel in prijs verhoogd. Er werd toen 2,3 x zoveel salade gegeten en de omzet van de frikadel werd vrijwel gehalveerd! Sinds het begin van het jaar liep ook de actie 'Meer Bewegen'. Inmiddels is deze actie afgesloten. Maar het zou dus sterk aan te bevelen zijn om in het kader van gezondheids-bevordering aan beide acties een wat meer permanent karakter te geven. Een uitdaging aan het management...!!?? Wiet Holla Bedrijfsarts ••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••a UITGAVE VAN HEINEKEN NEDERLAND

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken Brouwerij Nieuws | 2006 | | pagina 2