Paul Bleijs
VACATURES
Deadline BHN 24
|T| 'S-HERTOGENBOSCH NIEUWS
Even (opnieuw) voorstellen.
Gezond eten alléén is niet genoeg
Zo'n 18 jaar geleden vertrok Paul Bleijs (47) vanuit 's-Hertogenbosch richting HTS in
Zoeterwoude. Hij is nu, na vele functies in vele landen, terug op de Bossche Brouwerij als
Brewery Manager. BHN stelde hem 'van de hak op de tak' wat vragen.
Een vraag die sterk leeft op de Bossche Brouwerij: gaat het beleid onder Paul Bleijs
veranderen?
"Nee. Er is HNS beleid, en als onderdeel van HNS kan het natuurlijk niet zo zijn dat daar in 's-
Hertogenbosch van wordt afgeweken. Godfried heeft dat beleid zeer sterk gestalte gegeven
maar het was altijd geïntegreerd in de HNS strategie. Ook Wiggert Deelen laat daar geen twijfel
over bestaan. Dat beleid is stabiel en goed. Continuïteit hiervan heeft ook bij mij prioriteit.
Het zorgde ervoor dat de Bossche Brouwerij het op het gebied van technologie, cultuur en
performance uitstekend doet."
Herken je nog iets van de 'oude' Bossche Brouwerij?
"De mensen! Daar ken ik er nog behoorlijk wat van. Maar de Brouwerij zelfheeft een complete
gedaanteverwisseling ondergaan in de jaren dat ik weg was. Toen ik hier werkte was
bijvoorbeeld 80 procent van de gist en lagertanks gewoon oud te noemen. Veruit de meeste
moesten met de hand worden schoongemaakt. Kijk nu eens! De Brouwafdeling behoort tot de
wereld top en kan als voorbeeld dienen voor iedere Brouwerij. Maar datzelfde geldt ook voor
de andere Bossche productie afdelingen."
Godfried heeft de 'Bierkrat sessies' ingevoerd op de Bossche Brouwerij. Ga jij daar mee
door?
"Ik geloof in openheid en transparantie van beleid. Je kunt alleen goed functioneren als je weet
wat er speelt, en de overwegingen begrijpt bij beslissingen. Het antwoord is dus 'ja'. Ik hield
trouwens ook in Frankrijk dit soort bijeenkomsten voor het hele Brouwerij personeel."
Jij en je gezin hebben toen je hier indertijd werkte, ook gewoond. Ga je dat weer doen?
"We hebben een huis gekocht in Rosmalen! We hadden het vroeger in 's-Hertogenbosch
zeer naar onze zin. Onze zoon is hier 20 jaar geleden zelfs geboren in het toenmalige Groot
Ziekengasthuis. Dat geeft toch een bijzondere band met 's-Hertogenbosch.
Ik vind het belangrijk om te wonen in de omgeving waar je werkt. Het geeft je de mogelijkheid
om echt deel uit te maken van de gemeenschap. En dat maakt dat je ook weet wat er speelt in
de omgeving waarin wij als Heineken opereren in 's-Hertogenbosch. Onze tweeling dochters
van 11 kijken ook al uit naar Rosmalen: ze zijn al ingeschreven bij de locale hockeyclub!
Senior Analyst Sample Service Center
/Zoeterwoude
Marketing Manager Suriname
/Geen voorkeur
De deadline voor BHN24 is donderdag 7 september 2006.
Kopij voor dit nummer kunt u mailen naar:
G.Sman@Heineken. nl
De laatste tijd zijn we ook bij Heineken
bewust bezig met activiteiten om de
gezondheid te bevorderen. Heineken is daar
natuurlijk niet als de enige mee bezig.
In heel Nederland is de belangstelling voor
gezonde voeding toegenomen.
Een belangrijke reden hiervoor is dat
overgewicht nog steeds toeneemt. In 2003
was 46,1 van de Nederlandse bevolking van
20 jaar en ouder 'overgewichtig'.
Uit de Health Check bleek onlangs, dat dit
percentage binnen Heineken gemiddeld zelfs
nog hoger ligt!
Gezond eten en meer bewegen
Overgewicht is een belangrijk
gezondheidsprobleem gezien de verhoogde
kans op hart- en vaatziekten, suikerziekte,
bepaalde vormen van kanker -o.a. van
de darm- maar ook op klachten van het
bewegingsapparaat en psychische klachten.
Onlangs zijn de resultaten gepubliceerd
van een uitgebreid literatuuronderzoek
door TNO over de kosten en de baten van
gezondheidsmaatregelen.
Het blijkt dat gezonder eten alleen -meer fruit
en groente, minder vet- nauwelijks invloed
heeft op gewichtsreductie en cholesterol,
maar wel op de bloeddruk..
Daarnaast blijkt dat indien er ook aandacht
is voor andere leefstijl factoren zoals meer
bewegen, minder roken en alcoholbeperking,
er ook een gunstig effect op de
gewichtsreductie bereikt wordt.
Gezond eten en meer bewegen moeten dus
samen gaan.
Wat dat betreft hebben we in
's-Hertogenbosch goede acties gehad.
In juni is gedurende een week 'Gezond Eten'
de prijs van een bordje salade aanzienlijk
verlaagd, en was de frikadel in prijs verhoogd.
Er werd toen 2,3 x zoveel salade gegeten
en de omzet van de frikadel werd vrijwel
gehalveerd!
Sinds het begin van het jaar liep ook de actie
'Meer Bewegen'. Inmiddels is deze actie
afgesloten.
Maar het zou dus sterk aan te bevelen zijn om
in het kader van gezondheids-bevordering
aan beide acties een wat meer permanent
karakter te geven.
Een uitdaging aan het management...!!??
Wiet Holla
Bedrijfsarts
••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••a
UITGAVE VAN HEINEKEN NEDERLAND