NIEUWE TPM-TEGELS HOE MOET DE OR COMMUNICEREN? Gezond EtenMeer Bewegen Personeelsblad en Nieuwsbrief favoriet bij achterban We Vissen in 2006! '00 Navigatie *01 Wat vind ik waar ^04 focused improvement rr 0nderh°"d) OS Training EDUGARON rr, e,be,e"">) o? progressive qualitv °'"wll""'l'ng) Nu eens een berichtje van een commissielid die al lange tijd intensief sport, een gezond BMI heeft en die om die reden zich bij geen enkele groep mocht aansluiten. Als argument werd, heel flauw, gebruikt dat er met mij erbij geen zicht zou zijn op de hoofdprijs! Want aan mij zou geen eer te behalen zijn! Nou vraag ik je! De reden waarom ik toch dit stukje schrijf? De hoeveelheid collega's die op dit moment bij Fitland sporten is opvallend. Vanaf december 2005 is er een toename van 24 mensen, en dat is toch best wel een aardige toename! Veel voor mij bekende gezichten maar wel gezichten die ik voorheen niet bij fitland zag. Wat ik me nu dan ook afvraag: vinden zij, nu ze met sporten bezig zijn, het leuk of is het hen alleen te doen om hun afspraak met collega's na te komen en mee te dingen naar de hoofdprijs? Stoppen ze er na dit project weer mee? Dat zou toch ontzettend zonde zijn van alle energie en inspanningen die inmiddels gebruikt zijn om enerzijds een betere conditie te krijgen en anderzijds (wat) af te vallen. Er blijkt een aantal van 'onze' collega's bij Fitland die om die reden een maandabonnement genomen te hebben! Tegen hen wil ik zeggen: zet dat maandabonnement toch om in een jaarabonnement. Je doet het toch zeker niet alleen voor die prijs, maar voor jezelf. Of niet dan? Aan iedereen die nu zo driftig meedoet wil ik meegeven zo door te gaan. En zeg eens eerlijk, die drempel bij Fitland was toch niet zo hoog als je altijd dacht, of wel soms? En voel je je niet al een stuk beter en heb je niet meer energie? Ben daar trots op, dat mag, je werkt er tenslotte zelf voor! En die hoofdprijs? Ach, dat ben je zelf! Marion van den Broek Commissie Gezond Eten, Meer Bewegen Enkele weken geleden hield OR stagiaire Linsey Vlemmix een enquête voor haar onderzoek naar de communicatie tussen de OR en diens achterban. Doel van het onderzoek is het verbeteren van die communicatie. Aan de enquête werkten maar liefst 227 medewerkers van de Bossche Brouwerij mee. In dit artikel doet Linsey verslag van de resultaten van de enquête en wat ze met die resultaten gaat doen. In communicatie spelen de middelen waarmee dat gebeurt een grote rol. Op de vraag 'Wat vindt u ervan als de OR middels de volgende communicatiemiddelen met u zou communiceren?' gaf u volgens onderstaande tabel antwoord. De 'Nieuwsbrief' en het 'Personeelsblad' scoren hier duidelijk het beste. Ook de publicatieborden worden redelijk goed beoordeeld. Daarentegen scoren 'Videoscherm in de kantine' en 'Intranet' duidelijk minder goed. Informatiebehoeften Uit de enquête blijkt dat gemiddeld 77,1% van de geënquêteerden behoefte heeft aan informatie over alle zaken die met de OR te maken hebben. Hierbij moet u denken aan informatie over: de taken en bezigheden van de OR de mogelijkheden en beperkingen van de OR welke resultaten behaalt de OR Het antwoord op de vraag of de achterban 'alleen geïnformeerd wil worden over zaken die hun eigen afdeling aangaan' is opmerkelijk. De meerheid geeft 'nee' als antwoord en heeft dus behoefte aan informatie over alle zaken waar de OR zich mee bezighoudt! Verder blijkt uit het onderzoek dat de OR het beste 1 keer per maand iets kan publiceren. Maar liefst 63% vindt namelijk dat dit de beste frequentie is. Hoe gaat het verder? De resultaten van de enquête heb ik nu verwerkt. De volgende stap is kijken op welke manier er het beste invulling gegeven kan worden aan de communicatie. Dit ga ik uitwerken in een communicatieplan wat als hulpmiddel kan dienen voor de OR. Aansluitend zet ik een tijdsplan op waarin aangegeven wordt welke handelingen er op welk tijdstip verricht moeten worden op het gebied van communicatie. Tot zover de resultaten over hoe de OR het beste schriftelijk kan communiceren. Tijdens de enquête is de OR ook algemeen en op de huidige communicatie beoordeeld. Over die resultaten schrijf ik in de volgende BHN. Linsey Vlemmix, stagiaire OR slecht matig neutraal redelijk goed personeelsblad intranet publicatieborden nieuwsbrief videoscherm in kantine Na een druk bezochte jaarvergadering (26 leden) is het glashelder de Visclub maakt definitief een doorstart! Het interimbestuur heeft van iedereen voldoende vertrouwen gekregen en is volledig herkozen. Het gaat om Jos Belt (P&O-adviseur, toestel 9605), Jan Kornaat (Planning en Control Brouwen, toestel 9778), John Elands (Teamleider rayon Export, toestel 1520) en Werner Doreleijers (oud Heinekenmedewerker). Tijdens de jaarvergadering kwam naar voren dat er meer dan voldoende draagvlak is om van er in 2006 weer een mooi visjaar van te maken! Wil je lid worden van onze actieve Heineken Visvereniging of meer details over het pro gramma in 2006, neem dan contact op met één van de bestuursleden. Iedereen een succesvol visvangst toege wenst! John Elands I v V?» Total Productive Management (TPM) is het voortdurend en consequent zoeken naar verbeteringen die verliezen in de Supply Chain voorkomen. Dat levert grote financiële besparingen op. Het is dan ook een speerpunt voor het Heineken Concern. Momenteel wordt het al wereldwijd door een groot aantal Brouwerijen met succes toegepast. In de Nederlandse organisatie wordt TPM meer en meer volwassen. Eén van de grondbeginselen van TPM is het toepassen van standaards en het continu verbeteren van die standaards. Standaards moeten daarom in de eerste plaats voor alle gebruikers eenvoudig beschikbaar zijn. Daarnaast merken we dat veel mensen graag ontwikkelen en dus niet eerst op zoek gaan naar reeds in gebruik zijnde standaards elders. Hierom hebben we besloten een TPM standaard en tegel in Lotus notes te gaan gebruiken, waarin alle standaarden voor HNS en Vrumona worden opgenomen. Alle standaards worden hierdoor eenvoudig bereikbaar. Verder wordt door de gekozen structuur direct duidelijk of bijvoorbeeld een andere locatie al een standaard heeft voor bepaalde activiteiten binnen een van de TPM pilaren, zodat je deze gaan gebruiken in plaats van er zelf een te ontwikkelen. Naast het inrichten van de standaarden tegel hebben we besloten om de archivering van werkdocumenten ook te standaardiseren. Iedere locatie heeft hiervoor nu zijn eigen werkwijze. Eenvoudig ieders archieven raadplegen om zo van elkaar te leren gebeurd daardoor te weinig. De drie Brouwerijen en Vrumona krijgen nu dezelfde elektronische archief structuur. Verschillende mensen zijn momenteel druk bezig om de nieuwe tegels in te richten. Medio April verwachten we dat we zover zijn om 'life' te gaan. Deze standaardisatie brengt grote voordelen met zich mee. Door overal exact dezelfde formulieren en werkwijze te gebruiken wordt het voor iedereen die bezig is met TPM eenvoudig om te zien of collega's op een andere vestiging een zelfde probleem kennen en wat ze hebben gedaan ter verbetering. Kortom: het wiel hoeft niet opnieuw te worden uitgevonden. Standaardisatie zorgt ervoor dat we gemakkelijker van elkaar leren en elkaar ook stimuleren. En ook dat bespaart. Frank Rohmer Manager TPM Gewijzigd ~27-02-20Dfi~ 09-03-2006 - r0tMql UYWacn' *"e Standaarden veezichtsfyst TPM te,men ►01 5 S 02 AUTONOMOUS MAINTENANCE IA 03 PLANNED MAINTENANCE (Geo, H n"1""" °nderhoud) ur a I"* I Lekkerkerl mw I. Lekkerkerl 12 28 41 56 89 27 52 47 52 44 13 46 40 63 65 6 30 36 64 91 74 43 43 27 36 ■V' UITGAVE VAN HEINEKEN NEDERLAND

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken Brouwerij Nieuws | 2006 | | pagina 3