Nieuws over Holland Heineken House BEHEER TESTFLESSEN GOED! Aanpassing prijzen bedrijfsrestaurants huisadressen BROUWERIJ ZOETERWOUDE NIEUWS f^l 1 wt In de Warenwet is vastgelegd dat op de lijnen bij Verpakken testflessen aanwezig moeten zijn om te controleren of onze apparatuur goed werkt. We controleren bijvoorbeeld of er geen restvioeistof vervuiling of vreemde voorwerpen in de flessen achterblijven. Dit doen we om ervoor te zorgen dat er geen fouten optreden die naar de klant gaan. Daar zijn we heel kritisch op en auditor Lloyds controleert er ook op. Het komt regelmatig voor dat testflessen kwijt zijn. In dit artikel kan iedereen lezen hoe testflessen goed kunnen worden beheerd. Nog even en dan opent het Holland Heineken House in Turijn haar deuren voor duizenden sportfans, de olympische sporters, hun familieleden, sponsoren en de pers. De virtuele News Room van het Holland Heineken House is al live gegaan. Op www.heineken.nl komt u via de button 'Pers' (linksonder) in de News Room. Hier vindt u persberichten, fact sheets, beeldmateriaal en informa tie over het perscentrum in Turijn. De News Room zal vanaf nu geregeld worden voorzien van nieuwe persberichten (over bijvoorbeeld artiesten), fact sheets en beeldmateriaal. Vanaf 6 februari wordt de site dagelijks gevuld met nieuws en beeld van voor en achter de schermen. Eind januari vertrekken ongeveer 50 vrachtwagens met tenten, meubilair, decors, verwarming, verlichting, eten, drinken en keukens richting Italië. Op het sportcomplex van de Universiteit van Turijn wordt de Nederlandse thuis haven in minder dan tien dagen opgebouwd. Het Holland Heineken House wordt mooier dan ooit. Voor het eerst is gekozen voor een centraal thema: vuur en ijs. Dit thema is straks terug te vinden in de inrichting, de aankleding, het entertainment en het druk werk. Er zijn ook geheel nieuwe elementen toegevoegd aan het Holland Heineken House. Zo is er een ijsbaan met schaatsenverhuur en zijn er koek-en-zopietenten. Eén keer per drie maanden worden overal oude voor nieuwe testflessen omgeruild. Reden daar voor is dat op de flessen een THT-datum (houd baarheidsdatum) staat die wettelijk verplicht is. Buiten die datum mogen flessen niet op de lijn staan. Iedereen heeft een lijst gekregen waarin staat hoeveel flessen van elke flessoort aanwe zig moeten zijn. Als de voorraad op de lijn niet klopt (zie lijst In de voorraadkast), wordt deze niet aangevuld als er geen aanvraagformulier of blokkadeformulier is ontvangen. Dit verloopt allemaal nog niet zoals het zou moeten. Vaak raakt er een fles kwijt omdat deze per ongeluk in de glasbak terecht komt. Daar komt men dan later achter, waardoor de volgende dienst het niet krijgt overgedragen. Soms zit er twee of drie weken tussen en dan is de fles niet meer nodig omdat wordt overgegaan op een nieuw flestype. Bij een fles die kwijt is, moet dus een blokkade gereed product worden aangemaakt. Het kan gebeuren dat, als we een audit krijgen en de testflessen niet compleet zijn, de lijn stil wordt gezet. Onze oproep is dus: als er iets kwijt is - van begin tot einde dienst - controleer dan of alle testflessen van alle flestypen aanwezig zijn. Zo niet, informeer dan waar de testfles is gebleven. Bel indien nodig de vorige ploeg of maak een blokkade gereed product aan. Breng vervolgens de defecte fles met het label waar de datum en code op staat, zo compleet mogelijk mét bestelformulier naar de operator Technologie in kamer nummer 24.1031. Als je hieraan voldoet krijg je een nieuwe fles mee. Alle flessen zijn op voorraad. Mochten we niet aanwezig zijn, dan kan je teamleider in de kast van de operator Technolo gie een nieuwe fles voor je pakken. De teamleider dient overigens ook een formulier in te vullen. De werkinstructies kun je ook vinden op Brow- seHuis: Nederlandse Organisatie Heineken Ver pakken Zoeterwoude Werkinstructies Kwaliteit Testflessen en Testbussen. Klik op 'Testflessen' en maak een keuze voor: Bestelformulier testflessen.doc Werkinstructie voorraadbeheer testflessen op de lijn.doe Paulien Bezuijen, projectmedewerker Technologie Rayon 3 Met ingang van i februari 2006 geldt in alle bedrijfsrestaurants van Heineken in Neder land dezelfde verkoopprijs voor hetzelfde product Voor sommige vestigingen heeft dat een prijsverhoging tot gevolg, voor an dere een prijsverlaging. Daarnaast brengen we de prijs van de warme maaltijd in lijn met de regels van de Belastingdienst. Heineken draagt als werkgever voor een belangrijk deel bij in de kosten van maaltijden. Uit onder zoek naar ons prijsbeleid in de verschillende bedrijfsrestaurants van Heineken in Nederland, blijkt dat Heineken: - verschillende verkoopprijzen han teert voor hetzelfde product; - sommige producten onder de inkoopprijs verkoopt; - niet altijd voldoet aan de regels van de Belastingdienst; - na 2001 de verkoopprijzen niet meer heeft aangepast, terwijl de inkoopprijzen wel zijn gestegen. Aanpassing prijs en assortiment Als resultaat van dit onderzoek hebben we besloten om met ingang van 1 februari 2006 landelijk één prijsbeleid te hanteren voor alle locaties. Dit betekent dat dan overal dezelfde prijs voor hetzelfde pro duct wordt betaald. Daarnaast hebben we de assorti menten herzien. Met het oog op een gezonde leefstijl hebben we fruit en salade toegevoegd aan het basisassortiment. De luxe vlees- en kaassoorten zijn uit het basisassor timent gehaald en toegevoegd aan het overige assortiment. 'Gemiddelde' lunch Bovenstaande betekent dat de prijs van een 'gemiddelde' lunch met ingang van 1 februari 2,18 bedraagt. Onder een 'gemiddelde' lunch verstaan we: een kop soep, een beker halfvolle melk, twee boterhammen, een plak kaas (jong belegen), vleeswaren (boterham worst), een frikadel en één stuk fruit. Op dit moment varieert die prijs per vestiging tussen de 1,45 en 2,37. Voor producten waarvan de prijs fors stijgt (meer dan 25%) voeren we de prijsverhoging per locatie in twee stappen door: per 1 februari 2006 en per 1 januari 2007. Prijsdalingen gelden direct per 1 februari 2006. Warme maaltijd De Belastingdienst hanteert 'mini mumbedragen' (normbedragen) voor maaltijden. Al onze maaltijden voldoen aan deze richtlijn, behalve de warme maaltijd. De prijs daarvan ligt onder het normbedrag. Om aan te sluiten op de regels hebben we de prijzen van de warme maaltijd vastgesteld op 3,85. Dit is het mini mumbedrag dat de Belastingdienst voor een warme maaltijd hanteert. Wilt u meer weten, bijvoorbeeld uit welke producten het basisas sortiment bestaat? Kijk dan op het BrowseHuis bij HNBS Facility Services. HNBS Facility Services Op de inkomstenspecificatie van januari 2006 wordt het saldo van de spaarrekening niet meer weerge geven. Daarvoor in de plaats wordt het spaartegoed maandelijks op een apart overzicht naar het huis adres verzonden. Op dit overzicht staan: begin- en eindsaldo, bij- en afboekingen en de bijgeschreven rente. Het eerste overzicht kun je begin februari 2006 verwachten. Over de wijziging werd een mededeling op het BrowseHuis gepubliceerd en een brief naar de huisadressen gestuurd. Het lijkt een relatief eenvou dige wijziging, maar toch waren veel medewerkers ongerust toen vrijdag 13 januari de salarisstrook op de deurmat lag. Nico Erades, P&O-medewerker brou werij Zoeterwoude, meldt: "We hebben ongelofelijk veel telefoontjes gehad en medewerkers aan de balie, die informeerden naar hun spaartegoed. Voorheen stond het spaartegoed op de salarisstrook en opeens was het 'verdwenen'. Natuurlijk niet echt, maar het werd opeens niet meer vermeld. Vanaf februari ontvangen medewerkers het aparte overzicht over het spaartegoed dus op het huisadres. We heb ben heel wat medewer kers én partners van medewerkers gerust moeten stellen, ondanks de mededeling op het BrowseHuis en de brief naar de huisadressen." Afdeling P&O I Hf) vZ-! NICO ERADES 26 JANUARI 2006

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken Brouwerij Nieuws | 2006 | | pagina 3