OOK NAAR BEDRIJFSARTS VOOR PERSOONLIJKE PROBLEMEN 'Ik voelde me oververantwoordelijk voor dingenbij mij was niets onmogelijk "Ik vond het moeilijk om een afspraak te maken, je moet toch met de billen bloot" Je persoonlijke sores deel je niet zomaar met iedereen aan de kantinetafel of in het werkoverleg, die hou je meestal voor je. Toch kan het je dagelijkse werk behoorlijk beïnvloeden als je niet lekker in je vel zit. Reden voor de Arbodienst om zich niet alleen te richten op het lichamelijke welzijn van medewerkers, maar ook op hun geestelijke welzijn. André van Prooijen en Godert Volbeda gingen door een lastige fase in hun leven. Met ondersteu ning van de Arbodienst, bedrijfsmaatschappelijk werker en psycholoog zagen ze weer licht aan het einde van de tunnel. André: "In mei 2004 gebeurde er iets vreemds. Opeens stond ik ergens en ik wist niet hoe ik er terecht was gekomen of wat ik er deed. Compleet van de wereld was ik, een heel raar gevoel. Des tijds werkte ik als onderhoudscoördinator bij Verpakken, rayon 2. Het was een hectische baan. Ik voelde me oververantwoordelijk voor dingen en wilde dat alles goed liep. En dat lukte ook aardig, bij mij was niets onmogelijk. Wel had ik vaag het gevoel dat het niet helemaal goed met me ging. In die tijd sliep ik al slecht, ongeveer vier a vijf uur per nacht. Maar daar wende ik aan en ik ging door. Tot het bewuste moment in mei dat de man met de hamer langskwam. Ik heb me toen direct ziek gemeld. Bedrijfsarts Peter Holthaus, die me opriep na mijn ziekmelding, stelde direct de diagnose: ik had een burn out. Hét schoolvoorbeeld was ik, compleet met klassieke symptomen als slapeloosheid, geïrriteerdheid en een energiebalans die niet klopte, waardoor ik gewicht verloor. Peter verwees me door naar psychologe Brenda Fidder. Dat was even vreemd, maar ik wilde er heel graag vanaf. Het maakte niet uit wat ik ervoor moest doen, dit accepteerde ik niet. Samen met Brenda hebben we een behandelplan opgesteld. Ik moest anders leren reageren op gebeurtenis sen en kreeg huiswerk mee om dat te oefenen. Ik moest gaan toetsen wat ik dacht bij bepaalde gebeurtenissen en me afvragen of dat allemaal wel klopte. Bepaalde gedachtepatronen slijten er in de loop van de jaren in en zijn niet zo gemakkelijk te veranderen. Ook kreeg ik ontspannings oefeningen en moest gaan bewegen. Op de fiets naar werk ging ik gelukkig al. Dat voelde goed, dus dat bleef ik doen. Het was hard werken aan mijn herstel, maar het is me gelukt. Inmiddels ben ik weer volledig aan het werk; vanaf juni vorig jaar in een andere functie in een technische beheergroep. Ik reageer nu anders op dingen en ben een compleet ander mens geworden. Blijven ademhalen en kiezen voor mezelf is nu het belangrijkste. Zo repareer je jezelf het beste." Godert: 'Vorig jaar juni ging alles fout: op het werk, thuis, op de sportvereniging en in mijn relaties met kennissen. Ik be greep niets meer van de reacties van mijn omgeving. Op het werk bleef iedereen maar van alles in mijn karretje gooien. Dat vond ik prima, ik kon dat karretje heel goed trekken. Ik maakte lange dagen - als operator bij Verpakken en als OR-lid - en werkte ongeveer 60 tot 80 uur per week. Maar ik vond het leuk om dingen voor mensen te doen, dus ging ik ermee door. Ik had niet door dat ik door mijn OR-werk veel formeler was geworden; de oude Godert was er niet meer. Hints van mijn omgeving pikte ik niet op, ik snapte maar niet dat het aan mij lag. Toen gebeurde er thuis iets waardoor mijn wereld instortte. Ik wil er verder niet inhoudelijk op ingaan, maar ik kreeg daardoor last van hoofdpijn, kon me niet meer bewegen van de rugpijn en kreeg allerlei andere lichamelijke klachten. Eerdere signalen als slecht slapen had ik genegeerd. Uiteinde lijk heb ik me ziek gemeld en kwam bij de Arbodienst terecht. Peter Holthaus vermoedde dat ik overspannen was en bracht me in contact met bedrijfsmaatschappelijk werker Wouter Blomsma. Voor mijn rugpijn kreeg ik bij Heineken fysiothe rapie. Via een collega had ik al van Wouter gehoord, maar ik vond het moeilijk om een afspraak te maken. Je moet toch met de billen bloot. Wouter hield me in onze gesprekken steeds een spiegel voor, meer was er eigenlijk niet nodig. We spraken over lastige situaties en over hoe ik in elkaar zit en reageer. Hij vroeg dan steeds of ik het niet beter op een andere manier kon aanpakken en daar oefende ik mee. Het gaat nu redelijk goed, ik heb mijn OR-werk voorlopig afgezegd en ben veel vaker thuis. Ik kreeg het advies om te gaan sporten, kijken wat ik aankon. Nu sport ik een paar keer per week met mijn vrouw. Ondanks de lastige periode ben ik blij dat het allemaal is gebeurd. Ik had het anders nooit doorgehad." Brenda Fidder is psychologe, heeft een praktijk (Helian- thus) in Den Haag en werkt via een franchiseorganisa- tie bijna twee jaar samen met Heineken. Brenda begint een traject met een cliënt altijd met een uitgebreid intakegesprek. Daarin komen onder andere levens loop, privé-leven, werksituatie en eventuele medische zaken aan de orde. Vervolgens bepaalt ze samen met de cliënt de hulpvragen. Of anders gezegd: van welke klachten wil je af en waar wil je aan werken? De hulp vraag bepaalt voor welke aanpak er wordt gekozen. Bij werkgerelateerde problematiek werkt Brenda veel met therapie die gericht is op verandering van gedrag en van negatieve gedachtepatronen. Gedrag veranderen is lastig omdat je soms al jaren in bepaalde gedachtepatronen vast zit. Gebeurtenissen zijn voor iedereen hetzelfde, maar de gedachten die je erbij hebt zorgen ervoor of je iets negatief of positief ervaart. Als je 's nachts in huis een geluid hoort, kun je bijvoor beeld denken dat het de kat is en weer rustig doorslapen. Je kunt ook denken dat het een inbreker is en vreselijk bang worden. Tijdens de gedragstherapie leert Brenda de cliënt negatieve gedachten om te zetten in rationele gedachten en daarmee oefent de cliënt in de praktijk. Brenda: "Op deze manier kun je je eigen gevoel beïnvloeden en een positiever denkend mens worden." Wouter Blomsma is bedrijfsmaatschappelijk werker, heeft een praktijk (Blomsma Project Management) in Vinkeveen en werkt al ongeveer vijfjaar samen met Hei neken. Bij een bedrijfsmaatschappelijk werker komen meestal meer praktische vragen terecht die een bege leiding vereisen die concreet is en niet te diep gaat. Ook Wouter start met een uitgebreid intakegesprek, waarin hij ruime aandacht besteedt aan de vraag van de cliënt en wat hij voor hem of haar kan doen. Inzichtgevende gesprekken voeren is zijn werkwijze. Praktische advie zen die leiden tot een oplossing in het hier en nu, zijn volgens Wouter vaak effectiever dan diep in iemand's verleden graven. Hij geeft cliënten - als het nuttig en effectief is - taken mee om uit te werken, die hij dan weer samen met de cliënt doorneemt. Wouter is van mening dat mensen vaak heel goed in staat zijn om zelf oplossingen te bedenken, maar dat ernaar handelen dikwijls moeilijker is. Wouter helpt de cliënt daarbij. Bewe gen en gezond eten en leven is ook onderdeel van zijn advies: "We wonen immers in de mooiste fabriek die er is en daar moet je zuinig op zijn", aldus Wouter. Heb je vragen of wil je een afspraak maken met de bedrijfsarts? Bel dan 071 - 545 89 50. 12 JANUARI 2006

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken Brouwerij Nieuws | 2006 | | pagina 3