De bazuin en de contrabas Ondernemingsraad Zoeterwoude PR-COMMISSIE m BROUWERIJ ZOETERWOUDE NIEUWS Met recht trots op onze innovaties Productiviteitsniveau loopt nog achter Het hoofd niet op hol laten brengen door doemscenario's Heineken Light gaat onze agenda bepalen CO-PACKING ONDERGEBRACHT BIJ EXEL Hein van Dort: OR Zoeterwoude Productie Met de feestelijke ondertekening van het contract tus sen Heineken en Exel is op woensdag 30 november het einde van het project 'Verbeter co-producing' gevierd. In dit project zijn twee belangrijke verbeteringen door gevoerd om co-pack-activiteiten (het omverpakken van gereed product voor onder andere consumentenacties) in de toekomst beter te laten verlopen. Joop Knuist en Rico van Burgh vervolg van pagina 1 "Het is een goede traditie elkaar op deze eerste werkdag van het jaar te ontmoeten. Mede namens de directie HNB, het management team van HNS en de bedrijfsleiding van Zoeterwoude en DCS wens ik jullie, en degenen die jullie dier baar zijn, geluk en voorspoed en bovenal een goede gezondheid toe. Dat laatste komt heel dichtbij als ik met jullie terugdenk aan precies een jaar geleden. De wereld was net opgeschrikt door een ongekende natuurramp. De gevolgen van de tsunami laten nog steeds hun sporen na. Ook binnen onze Heineken-gemeenschap werden wij aan het eind van het jaar geconfronteerd met geweld, door de afschuwelijke dood van Frank Stultjens. Hier in Zoeterwoude kwam die klap nog harder aan, omdat hij hier vanaf 1999 werkzaam was bij Brouwen en DCS. Zijn afscheid van de brouwerij ligt velen nog zeer vers in het geheugen. Ook hebben wij het afgelopen jaar afscheid moeten nemen van een aantal collega's die ons ontvielen: - Antonio Garcia Pascual, medewerker Bedrijfskledingwasserij Den Bosch, overleden op 21 februari 2005 op 60-jarige leeftijd. - Co Bruyn, medewerker Magazijn A Heineken Brouwerijen Noord-Holland, overleden op 8 maart 2005 op 50-jarige leeftijd. -José Garcia Martinez, medewerker Projecten Tapstangwissellijn (DCS Zoeterwoude), overleden op 30 juni 2005 op 59-jarige leeftijd Het ligt voor de hand om nog eens terug te kijken naar vorig jaar. leder van jullie heeft daar eigen gedachten en gevoelens bij. Bovendien zijn wij nog steeds volop in beweging en dat stopt niet zomaar op oudejaarsavond. Echter, vooruitkijken heeft mijn voorkeur met af en toe een korte terugblik naar 2005. We zijn met recht trots op onze innovaties die ook in 2006 met veel enthousiasme zullen worden doorge zet. Beertender ligt voor op ieders tong. Wat een succes, geweldig! Voor ons in Zoeterwoude heeft dit succes echter een wat wrange bij smaak. We hadden de BeerTender-lijn nog niet eens helemaal opgebouwd of hij kon alweer afgebroken worden. Een aantal van jullie was er net voor opgeleid. We moeten daarom nooit vergeten: ondernemen is risico nemen. Met een toenemend aantal NPI's (Nieuwe Product Intro ducties) kan en zal het dus ook wel eens minder goed aflopen. Niet leuk, maar wel de realiteit. Mooi om te zien dat we met onze clear plastic labels een doorslaand succes hebben neerge zet. En we gaan er vol in met Heineken Light in de Verenigde Staten. Daar moeten we vooral in Zoeterwoude veel voor doen. We staan voor het eerste halfjaar propvol gepland. Daarnaast blij ven grote opleidingsinspanningen en organisa tieveranderingen veel van ons allen vragen en zullen ook de nodige emoties blijven oproepen. Ook op sociaal gebied staat ons dit jaar het een en ander te wachten. We moeten onder andere kijken wat het nieuwe zorgverzekeringsstel sel gaat bieden. Met ons collectieve contract hebben we een concurrerend pakket. Dat is mooi, maar het moet allemaal wel gaan werken. Als we met werken ophouden krijgen we te maken met de nieuwe pensioenregeling. Langer doorwerken is de boodschap en als je dat niet wilt, kun je zelf je levensloop bepalen. Dat past in de maatschappij en ook in het Heineken van vandaag. Eigen verantwoordelijkheid nemen, niet berusten, geen zelfgenoegzaamheid. Doe waar je goed in bent en concentreer je op je eigen rol, want stilstand is achteruitgang! HNS heeft de laatste jaren flink vooruitgang geboekt maar het productiviteitsniveau loopt nog achter bij dat van onze concurrenten in de wereldtop. We moeten dus meervaart maken! Onze uitdaging is te overleven in een West- Europa met dalende markten en een grote overcapaciteit. Spannend? Jazeker. Iets om bang voor te zijn? Ik denk het niet. Zoeterwoude is namelijk als geen ander in staat de moeilijk heden het hoofd te bieden. Nog maar een paar jaar geleden reden we ver achterin het peloton. In wielertermen gesproken 'hingen we aan het elastiek', en konden we er elk moment vanaf ge reden worden. Nu zitten we weer middenin het peloton, af en toe zelfs een beetje 'van voren' en als we gewoon de dingen doen die we be loven, dan demarreren we er gewoon uit weg. Ik ben ervan overtuigd dat wij binnen een paar jaar weer de onbetwiste nummer 1 brouwerij van Heineken zullen zijn. We moeten daarbij uitgaan van eigen kracht, ons niet het hoofd op hol laten brengen door doemscenario's, en ge woon doen waar we goed in zijn: bier brouwen, verpakken en distribueren met goed opgeleid personeel, in een mooie, schone brouwerij. Zonder fratsen. Niks meer en niks minder, maar het wel beter doen dan ieder ander. Met onze schaalgrootte en de haven van Rotterdam in de buurt zijn we dan onverslaanbaar! Tot slot: in de zomer doen wij volop mee aan het WK voetbal. Onze Heineken-trots zal zichtbaar zijn. Net zoals over enkele weken in ons Holland Heineken House in Turijn. Iedere dag weer zijn wij in beeld met de successen die onze sporters behalen.Het zijn die sporters die het verleden en heden bijeen brengen in een nieuwe Heineken-commercial. Daarnaast zal Heineken Light onze agenda gaan bepalen. We hebben een korte impressie gemaakt om onze collega's in HUSA succes te wensen. Ik wens u allen een goed 2006!" De toespraak van de Ondernemingsraad was in een heel andere vorm gegoten dan in voor gaande jaren, en werd voorgedragen door drie personen. Heieen Verkiel, de tijdelijke secretaris van de OR, vertegenwoordigde de stem van het management. Piet Hagenaars, OR-lid, vertegen woordigde de stem van 'de vloer'. Kees Zuyderduyn, voorzitter van de OR, vertegenwoordigde de Ondernemingsraad. In dichtvorm werden die verschillende stemmen, over onderwerpen die het afgelopen jaar in de brouwerij speelden, ten gehore gebracht. Zo werden bijvoorbeeld: 01- 02, de F-functie, TPM, de Pendelbus, reorganisatie Brouwen en de toekomst van de medewer kers aan de orde gesteld. Tot slot nam de OR middels Kees het woord en nodigde management en werkvloer uit om dichter naar elkaar toe te komen en hun best te doen dezelfde taal te gaan spreken. De boodschap voor het nieuwe jaar moge duidelijk zijn: laten we nóg beter naar elkaar luisteren en proberen samen Heineken (ons brood!) naar een nieuwe toekomst te brengen. De volledige tekst van deze toespraak kunnen jullie vinden op de website van de OR (BrowseHuis/ Heineken Personeel/Medezeggenschap/OR Z/Wou Productie). in de eerste plaats heeft Karei Schenk van Inkoop een draaiboek opgesteld aan de hand waarvan nieuwe co-packing-ac- tiviteiten door de Market Supply Mana gers van Demand Supply Management zijn ontwikkeld. Iedere actie krijgt in de toekomst een projectleider toegewezen die zowel het draaiboek als de checklist hanteert. Hiermee kan zeker worden gesteld dat alle benodigde stappen tijdig worden uitgevoerd. De tweede verbe tering betreft een nieuwe manier van samenwerken tussen co-packer Exel en Heineken. Voorheen werd per actie de goedkoopste co-packer geselecteerd, die alleen maar de activiteiten voor het ompakken hoefde te regelen. Nu is er sprake van een partnerschap met één partij (Exel) die zelf verantwoordelijk is voor alles wat nodig is om het omver- pakte product tijdig aan Heineken te leveren. Zij kopen bier bij ons in en wij kopen het omverpakte product terug. Wij zijn ervan overtuigd dat we met deze nieuwe partner en werkwijze in staat zijn snel en flexibel in te spelen op vragen naar speciale verpakkingen vanuit de verschillende markten. ONDERTEKENING VAN HET CONTRACT EN DE SLA DOOR JAN DELTOUR NAMENS EXEL EN JOOP KNULST NAMENS HEINEKEN IN DE OMPAKLOCATIE VAN EXEL: PUBLIC WAREHOUSE HAL C AAN DE RIETVELDENKADE IN DEN BOSCH Dit stukje heeft een volle agenda. We gaan een stelling tegenspreken, we gaan mijmeren over mu ziek en we nemen TPM eens flink onder de loep. Eerst de stelling. Die luidt: wie kritiek levert op TPM wordt het zwijgen opgelegd. Deze bewering is natuurlijk uiterst ongeloofwaardig. We gaan hem dan ook weerleggen. Hoe doen we dat? Door kritiek te leveren en te kijken wat er gebeurt. Staan we volgende keer gewoon weer met een stukje in Brouwerij Zoeterwoude Nieuws, dan is de stelling weerlegd. Nu iets over muziek. Muziek is belangrijk. Je kunt ervan genieten en je gaat er harder van werken. Denk bijvoorbeeld maar aan arbeidsvitaminen. Nu wordt overal rondgebazuind dat iedereen op een TPM-manier moet gaan werken. Prima, want het is een mooie filosofie. Maar de wetten van de muziek vertellen ons dat een bazuin die te lang in zijn eentje blijft klinken, als vals wordt ervaren. Het is veel mooier wanneer je er na verloop van tijd een instrument naast zet. Laten we een contrabas nemen. Die moet natuurlijk niet dezelfde melodie gaan spelen, maar een tegenmelodie. Dat is het mooist. Contrapunt heet dat in de muziekwereld. Hier dan drie contrapuntjes. We laten ze voor het gemak beginnen met een T, een P en een M. 1. Eerst de T van Top-Down. TPM is hiërarchisch opgezet. Een groot deel gaat over sturing naar beneden en verantwoording naar boven. De invoering vindt plaats van boven naar beneden, ondanks de duizend keer herhaalde bewering dat de operator op de eerste plaats moet komen, omdat die het allemaal moet gaan uitvoeren. 2. Dan de P van Persoonlijke ontwikkeling. Er zwerven in de TPM-filosofie ideeën rond, die stammen van vóór de prehistorie. Een voor beeld: om iets te leren wordt het belangrijk gevonden om eerst stevig de schoolbank te bezoeken en de argeloze operator een brij aan sheets te presenteren. Maar waarom niet beginnen met gewone praktische knelpunten op de lijn? Wel eens gehoord van de P van Probleemsturing of de P van Praktijkleren? Je zou er bijna de Pee in krijgen! 3. Ten slotte de M van Moraal. Die heeft bij TPM ergens een plekje achteraan. Maar moraal hoort op de eerste plaats. Je verandert geen cultuur met een leuke methode. Je voert een methode in wanneer de cultuur rijp is. Een voorbeeld: Het boekje 'TPM for Workshop Leaders' eindigt met de kreet dat operators en monteurs moeten samenwerken. Zonder een cultuur van vruchtbare samenwerking kom je nergens. Een fijne oproep, maar het was beter geweest als het boek daarmee was begonnen. Er zit genoeg muziek in TPM. Dus laten we er met zijn allen een mooie melodie van maken. Een 'Total Productive Melody.' 12 JANUARI 2006

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken Brouwerij Nieuws | 2006 | | pagina 2