eiitekeri "Het gaat best goed in 's-Hertogenbosch!" VACATURES Deadline BHN09 BHN in gesprek met Midden Brabant" over de horeca in 's-Hertogenbosch. P&O-administratie beter bereikbaar Op de Brouwerij wordt vaak over de Bossche horeca gesproken en de positie die Heineken daar inneemt. Meestal gaat het gesprek er dan over dat "De andere Brouwerijen ons aan de lopende band cafés en restaurants af pikken! En wij doen niks terug!" Of dit beeld klopt met de werkelijkheid vroegen we aan Jeroen van Gaal, horeca vertegenwoordiger, en Eoin da Silva, commercieel assistent bij Heineken Brouwerijen Midden- Brabant. "We verliezen, maar winnen nog steeds klanten. Voor ons is het een stuk moeilijker dan voor de andere brouwers. Volgens de nieuwe Europese regelgeving mag Heineken, doordat we een marktaandeel van meer dan 30 procent hebben, de klanten niet meer 'verplichten'. Alle andere brouwers mogen dit wel met 5 jaren contracten. Een klant die vandaag bij ons bier afneemt kan dan ook morgen overstappen naar een ander brouwerij. Waar wij sterk in willen zijn en zelfs sterker dan de andere brouwers, is het service-aspect. Wij willen samen met onze klanten partners in business zijn. Hen helpen om meer omzet te genereren. Alle tools die hiervoor nodig zijn hebben wij in huis!" Liberalisering Op de vraag of zij tegenstander zijn van de markt liberalisering antwoorden beiden: "Zeker niet, maar dan wel een totale liberale markt!" Eoin: "Ik kan me heel goed voorstellen dat over een aantal jaren meer merken in één café op de tap verkocht worden. Dat geeft de consument dan de kans te kiezen voor 'merken' in plaats van een 'pilsje'. En wij hebben met Heineken, Amstel en Brand de mooiste merken in huis!" Wat ook meer speelt dan voorheen is de keuze voor Heineken, Amstel of Brand in een horecaonderneming waarvan de uitstraling specifiek past bij een van deze merken. Beperking buiten reclame Waarschijnlijk vindt iedere Heineken man of vrouw het een mooi gezicht om op een straat of plein te lopen waar je overal Heineken, Amstel of Brand op de cafés ziet staan. Dat is alleen al door een nieuw gemeente beleid vanaf 2007 in de binnenstad van 's-Hertogenbosch onmogelijk. De gemeente heeft bepaald dat alle reclame, dus ook die van bijvoorbeeld Zeeman en C1000, van de puien moet verdwijnen. De gemeente bepaalt wat mag en niet mag. Niet alleen de hoeveelheid maar ook de afmeting van de reclame schrijft de gemeente dan voor. Jeroen van Gaal: "Er mag waarschijnlijk maar één reclame uiting op een pui komen. Dat kan voor een horeca ondernemer de keus betekenen tussen een bord met de naam van zijn onderneming of een brouwerij reclame. Die keus is voor een ondernemer dan niet moeilijk! We zien onze merknamen dus veel minder prominent in de Bossche binnenstad vanaf 2007." Jeroen en Eoin zijn het erover eens dat het eigenlijk best goed gaat met de horeca in 's-Hertogenbosch. "We zien dat bijvoorbeeld de Verwerstraat in opkomst is als 'horeca straat'. En verder gaat het goed in de, oneerbiedig gezegd, buitengebieden. Daar zie je hele leuke ontwikkelingen." Ook over het verloop van het recente glasproject zijn ze positief: "In 's-Hertogenbosch is 80 procent van onze klanten overgegaan op het nieuwe glas! En dat terwijl er landelijk gerekend wordt op 60 procent." Na dit verhaal kunnen we het helemaal eens zijn met Jeroen en Eoin: het gaat best goed in 's-Hertogenbosch. De Personeelsadministratie vindt u op de eerste etage van gebouw 0.46, het nieuwe kantoorgebouw op het Brouwerijterrein. Om de bereikbaarheid van onze afdeling te vergroten voor de Bossche Brouwerij medewerkers, hebben wij een aantal hulpmiddelen in het leven geroepen. In de eerste plaats is er onlangs een antwoordapparaat aangeschaft waarop medewerkers buiten de reguliere (kantoor)werktijden of bij eventuele afwezigheid van de Personeelsadministratie, hun vraag en/of boodschap achter kunnen laten. Eén van de medewerkers van de Personeelsadministratie neemt dan op korte termijn contact op met de medewerker om deze zo snel mogelijk van dienst te zijn. Daarnaast hebben we een gezamenlijk e mail adres in het leven geroepen: Personeelsadministratie.P&O.HBosch@ heineken.nl. De binnengekomen mail wordt dagelijks gelezen en zo snel mogelijk verwerkt door de Personeelsadministratie. Wij verzoeken u om voortaan dit e-mailadres te gebruiken en de medewerkers van de Personeelsadministratie niet meer 'persoonlijk' per mail te benaderen. Hiermee wordt eventuele vertraging voorkomen bij de beantwoording van uw vraag door, bijvoorbeeld, afwezigheid van de ontvanger van uw e mail. Op korte termijn komt er ook een balie op de afdeling. Maar om u sneller van dienst te kunnen zijn en privacy zoveel mogelijk te kunnen waarborgen, kunt u beter uw vragen per e-mail stellen. Wij hopen op bovenstaande manier iedereen zo snel en goed mogelijk van dienst te kunnen zijn. Als u nog vragen en/of opmerkingen hebt dan horen wij dit graag. Commercieel Medewerker Account Bureau A /Zoeterwoude Recruiter/Zoeterwoude Sr. Medewerker Financ. Adm. Pensioenfonds /Zoeterwoude Brand Manager Duty Free Travel Retail /Amsterdam De deadline voor BHN09, de laatste van 2005, is donderdag 15 december. Kopij voor dit nummer kunt u mailen naar: G.Sman@Heineken.nl -7 t Het gaat best goed! Afdeling Personeelsadministratie Kim van der Heijden, Wendy Jansen- Franken, Jos Klerks UITGAVE VAN HEINEKEN NEDERLAND

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken Brouwerij Nieuws | 2005 | | pagina 2