Het groene hart
AFSCHEIDSRECEPTIE HANS VAN
DER BIJL OP 20 DECEMBER
II v
JOHN KRAAN
VERLAAT REDACTIE
Blokkeren we
niet te snel?'
"Nee, de kwaliteit
van ons eindproduct
is heilig
rjp Ondernemingsraad Zoeterwoude
PR-COMMISSIE
BROUWERIJ ZOETERWOUDE NIEUWS |T|
Jos: "Blokkades bezorgen DCS
veel extra werk. We crossdoc-
ken 60% van het gereed product (we
zetten het niet eerst in het magazijn, maar
laden het direct in de container). Bij een
blokkade moeten we orders afbreken,
terugboeken en de spullen van de laadput
aflaten halen. Soms staat de container er
al of is hij onderweg. Als er geen ander ge
reed product voorradig is, moet de contai
ner leeg terug naar de haven en anderen
die onderweg zijn of in de planning staan,
moeten we afzeggen. Dat betekent loze
ritten. Als blijkt dat het bier al in de haven
staat, moet het daar worden geblokkeerd
en zonodig terug naar de brouwerij komen.
Volgens mij heeft Verpakken geen idee wie
we daar allemaal bij moeten betrekken."
Dirk: "Ik zal uitleggen hoe het bij ons gaat.
Een blokkade ontstaat als de kwaliteit
van het bier of de verpakking niet aan
de normen voldoet. Bijvoorbeeld het C02
(koolzuurgas), vreemdgas en zuurstof, de
PH-waarde of zuurtegraad van het bier,
de verkoopkwaliteit (verpakkingen), de
tapmaat, of het heeft een microbiologische
oorzaak. De controles en analyses hiervan
gebeuren heel secuur met verschillende
frequenties en door verschillende afdelin
gen. Zuurstof wordt bijvoorbeeld twee keer
per dienst door de operators van Verpakken
geanalyseerd. Als een analyse niet aan de
normen voldoet, moet men teruggaan tot
rililMlifïliTllilltliiillilir
Pi
het moment dat de analyse wel goed was.
Het kan dan zijn dat het bier al op de put
staat bij DCS. De analyse van de PH-waarde
van het bier gebeurt bij de opstart van een
dienst en de controle op verkoopkwaliteit
vindt om de twee uur plaats. Als je nieuwe
machines in gebruik hebt, kan het zijn dat
er tijdelijk meer problemen ontstaan met
verkoopkwaliteit. Ook dan kan het bier al
op de put staan. De BTD controleert onder
andere het schuim van het bier. Dat gebeurt
een dag later. Dan kan het bier dus al in de
haven staan als er iets niet helemaal in orde
blijkt te zijn. Het analyseren van de micro
biologische kwaliteit neemt in het labora
torium een paar dagen in beslag. En dan
kan het bier al op de boot staan. Overigens
wordt het hele microbiologische proces al
bij Brouwen gecontroleerd: het water, de
tanken, de filters en de wortlijnen."
Jos: "Hoe zit het eigenlijk met een glasblok
kade? Als ik er eentje heb, is het gelijk een
megablokkade."
Dirk: "De glasleverancier maakt een run
van 180 of meer pallets. We noemen dat
een lot. Die worden aangeleverd en in het
vak gezet. Merkje met je controles dat er
iets niet in orde is met het glas, dan zoek
je uit wanneer het lot is gedraaid. Via de
leverancier kunnen we tegenwoordig zien
wat wanneer is gedraaid en in welke pallet
het zat. Omdat de kans groot is dat het hele
lot fout is, moetje alles blokkeren. Soms
tot wel twee diensten daarvoor. Je wilt na
melijk uitsluiten dat het op de markt komt.
Later, in overleg met de leverancier, komen
we er achter dat het bijvoorbeeld alleen
tussen pallet 55 en 155 zit en geven we een
deel van de partij weer vrij."
Jos: "We merken dat bij Verpakken nog
niet iedereen de blokkades goed in MES
verwerkt. Doordat informatie over blokka
des bij ploegwissels soms niet goed wordt
overgedragen, moeten we wel eens wach
ten tot de betreffende ploeg weer opkomt
om informatie te geven of op te vragen.
Dat vertraagt de afhandeling.
Soms staat een blokkade er dan
een paar dagen of zelfs langer
voordat er een beslissing wordt
genomen. Ik denk dat Verpakken
niet weet dat daardoor letterlijk de boot
gemist wordt. Ook zou Verpakken wat meer
aandacht kunnen besteden aan het herstel
len van de pallets na monsternames."
Dirk: "Daar kan inderdaad meer aan
dacht aan worden besteed. Machines zijn
tegenwoordig steeds sneller en de marges
worden vanwege de hoge kwaliteitsnor
men kleiner. We werken ook met minder
mensen op meer werkgebieden, dat is ook
bij DCS het geval. Als je vijf minuten naar
het toilet gaat lopen er wel 8.000 flessen
door. Je vraagt je collega dan om waar te
nemen en die staat dan voor twee machi
nes. De opleidingen zijn nog in volle gang,
waardoor misschien nog niet iedereen
precies weet hoe je een blokkade aanpakt.
Misschien is het geen excuus, maar ik hoop
dat daar bij DCS begrip voor is. We doen
ons uiterste best om het zo goed mogelijk
te doen."
Jos: "Blokkeren we niet te snel?"
Dirk: "Nee, de kwaliteit van ons eindpro
duct is heilig en daar hebben we nu een
maal normen voor."
Jos en Dirk gaven aan dat het goed zou zijn
medewerkers eens een kijkje in eikaars
keuken te geven. Een soort 'Mee in de Keten'
voor de mensen in productie kan meer
begrip voor eikaars werk opleveren.
Op 20 december aanstaande neemt
Hans van der Bijl afscheid van Heineken.
Hans kwam op 18 september 1978 in
dienst als storingsmonteur in opleiding.
Via de functies monteur werktuigbouw
Storingsploeg en rayonmonteur Mecha
nisch, is hij uiteindelijk sinds maart 1998
werkzaam als colonnetechnicus. Vanaf
2000 heeft Hans een jaar de rayontech
nicus vervangen en vervolgens tot ieders
tevredenheid nog twee jaar ondersteund.
Eind vorig jaar heeft Hans besloten
gebruik te maken van de mogelijkheid
om per 1 januari aanstaande gebruik te
maken van de SBR-regeling.
Iedereen is van harte uitgenodigd om op
20 december vanaf 15.15 uur afscheid te
nemen van Hans in ontvangstgebouw De
Hooiberg in Zoeterwoude. Hans spreekt
de hoop uit dat ook zijn oud-collega's de
weg naar de Hooiberg zullen vinden.
Thomas Schuursma, P&O-adviseur
Brouwerij Zoeterwoude Nieuws moet het met een
redactielid minder doen nu John Kraan de redactie
verlaat. Onlangs veranderde hij binnen DCS van
baan. Hij heeft het daardoor te druk gekregen om
zijn redactiewerk voort te zetten.
John, veel succes met je nieuwe baan en bedankt
voor je inbreng!
vervolg van
pagina 1
i»
'Het groene hart is niet meer heilig', consta
teerde het journaal een tijdje terug. Wie de
protestborden in de Zoeterwoudse weilanden
ziet staan, vraagt zich inderdaad af hoe lang
hier nog lammetjes zullen dartelen en koeien
vredig zullen grazen.
Er zijn Heineken-medewerkers die met heim
wee terugdenken aan hun eigen groene hart.
Wie destijds bij de beruchte Hooiberg-bijeen
komst aanwezig was waar de cateringcolle
ga's de adviesaanvraag over hun uitbesteding
ontvingen, zal het slot van die middag niet
snel vergeten. Een medewerker stond op en
vertelde hoe hij ooit bij zijn vrienden bekend
stond als 'de Heineken-man'. Altijd gastvrij,
tijd voor een praatje en een drankje, vanzelf
sprekend Heineken. Dat was nu voorbij, zijn
trots en eigenwaarde hadden plaatsgemaakt
voor een vaag gevoel van schaamte. Heine
ken schonk hij niet meer. Er werd daarna niets
meer gezegd. De vergadering was voorbij.
Oh ja, neem bij de deur nog even de advies
aanvraag mee alsjeblieft.
Geachte lezer, hoe staat jouw Heineken-hart
er nu bij? Draag je het hart hoog of is het in
je schoenen gezonken? Laten we eens een
Heineken-ECG'tje maken. Hier volgen wat tips
voor een klein zelfonderzoek:
Wat heb je nodig? Een grote spiegel, flesje
Heineken, bierglas, pen en papier.
Stap 1: ga voor de spiegel staan, schenk het
glas vol en drink het in één teug leeg.
Stap 2: ga er stevig bij staan, benen iets uit el
kaar. Zeg twaalf keer tegen de spiegel:
ik ben trots op mijn werk!
Stap 3: ga rustig zitten en schrijf op watje
voelt.
Stap 4: pak dan een nieuw blaadje en schrijf
op waarom je bij Heineken blijft
werken.
We zijn benieuwd naar jullie resultaten!
Er is heus nog heel wat groen, zelfs in de
randstad. Je moet er alleen tegenwoordig wat
langer voor fietsen en wat beter naar zoeken.
Zo is het ook binnen Heineken. Vroeger was
je functie vanzelfsprekend. Dus ook je waarde
voor Heineken. Maar nu die zaken niet meer
vanzelf spreken, moeten de medewerkers dat
spreken met elkaar overnemen. Onze stem
gebruiken waarvoor we hem hebben gekre
gen. Directe medezeggenschap noemen ze
dat. Wie goed kijkt kan nog mooie paadjes
ontdekken. Het pad naar het werkoverleg,
het POP-gesprek, je collega's, de OR, dit
blad. Allemaal paadjes die je al pratend kunt
bewandelen. Moeilijk te volgen? Misschien
gaan er collega's dezelfde kant op. Kun je de
ingang niet vinden? Misschien je collega wél.
Misschien kunnen we elkaar een hart onder
de riem steken. Een hart waar niemand een
moordkuil van wil maken.
Een groen hart.
Redactie Brouwerij Zoeterwoude Nieuws
29 NOVEMBER 2005