WIGGERT DEELEN BLIJ MET BENOEMING Nieuws van Brouwen Menu Jubileum 25 FRANS LIMA BROUWERIJ ZOETEBWOUPE NIEUWS fÜ Afgelopen juli werd al bekend dat Wiggert Deelen per 1 oktober Marc Gross op zou volgen als Managing Director van Heineken Nederland Supply. De afgelopen vier jaar was hij Technisch Directeur van Nigerian Breweries in Lagos en eerder werkte hij tweeëneenhalf jaar als Brouwerijmanager voor Heineken in Ghana. Maar de meeste HNS-collega's kennen hem van de tien jaar die hij bij de brouwerijen in 's-Hertogenbosch en Zoeterwoude werkte. Hoe vindt Wiggert het om terug te zijn? "Ik ben blij dat ik terug ben bij HNS", zegt Wiggert. "Tegelijk ben ik ook trots op mijn benoeming en de grote verantwoordelijk heid die ik krijg. Natuurlijk helpt het dat ik bij de brouwerijen heb gewerkt, omdat veel mensen mij nog kennen. Ik begon ruim 17 jaar geleden als technisch management trainee, werkte als assistent afdelingsin genieur bij de Technische Dienst en als afdelingsingenieur bij Brouwen en Energie in 's-Hertogenbosch, en daarna als chef Biermagazijnen en Intern Transport bij MIT (nu DCS) in Zoeterwoude. Voordat ik naar Nigeria ging was ik afdelingchef Verpak ken in 's-Hertogenbosch." Op de vraag of zijn bekendheid ook een keerzijde heeft, is zijn antwoord: "Mijn rol is nu duidelijk anders. Ik moet mezelf aanwennen dat de dingen die ik zeg meer gewicht hebben dan vroeger en mijn woorden onder een vergrootglas worden gehouden. Ik hoef ook niet de illusie te heb ben dat wat ik vandaag doe, direct invloed heeft op de OPI of op de extractverliezen. In mijn nieuwe functie moet ik me richten op de vraag hoe we het als HNS in de toe komst willen doen en werken aan hoe we daar gaan komen." Nog steeds dezelfde Gaat hij zich in zijn nieuwe functie nu anders gedragen? "Ik hoop dat mensen me op dezelfde manier blijven benaderen als vroeger", zegt Wiggert. "Mede door mijn tijd in Afrika heb ik wel wat meer leren relativeren en ben ik wat minder star geworden. De levenshouding daar is zo anders. Ongelofelijk hoe mensen op een paar vierkante meter hun bestaan bij elkaar scharrelen en toch steeds weer een glimlach op hun gezicht kunnen toveren. Ik heb er ook geleerd dat mensen met een andere achtergrond met andere oplos singen voor problemen komen. Dat heeft natuurlijk invloed op de manier waarop ik tegen dingen aankijk." Toekomst HNS Uiteraard wordt Wiggert gevraagd hoe hij de toekomst van HNS ziet. "HNS is onder weg naar haar toekomst", antwoordt hij. "Marc Gross heeft erg goed werk ver richt; het is zakelijker geworden en dat was nodig. Toch zie ik ook meer trots dan vroeger. Niet alleen op het product, maar ook op hoe we de dingen doen en de resul taten die daarmee behaald zijn. Er is nog een behoorlijke weg te gaan en die zal ik voortzetten. Ik denk namelijk niet dat zo'n proces na drie jaar ophoudt. Er zijn genoeg voorbeelden van brouwerijen die het slim mer doen dan wij en wij zijn het aan onze stand verplicht om mee te doen in de voor hoede. Anders verliezen we de geloofwaar digheid die in de laatste jaren verdiend is, weer heel snel. Wij moeten onze hoge loonkosten kunnen compenseren met onze schaal, het vakmanschap en de ervaring die we in huis hebben. Het kan ook al lemaal best een tandje dieper en scherper. Productiviteit speelt daarbij een grote rol, maar ook betrouwbaarheid van productie. Aan kwaliteit kan geen concessie worden gedaan. Mocht er onverhoopt toch iets mis (lijken) te gaan met die kwaliteit, dan moe ten we snel handelen. Ook levertijdbeloftes moeten worden waargemaakt." Aanpak Over de marktontwikkelingen en de aanpak die nodig is, is Wiggert duidelijk: "We ope reren in markten met weinig rek en moeten dus scherp op de kosten letten. Die lijn zet ik door. Door diezelfde marktomstandigheden is de vraag naar nieuwe producten groot. Onze merken moeten jong en relevant blijven. Binnen de brouwerijen hebben we daarmee een hoop ervaring opgebouwd en successen geboekt. Ik ga dus twee dingen tegelijk aanpakken: zo scherp en zo ef ficiënt mogelijk werken en doorgaan met nieuwe producten. We hebben als orga nisatie een doel voor ogen en gebruiken verschillende middelen om daar te komen. Opleiden en TPM zijn geen doel op zich, ze zijn nodig om het einddoel te bereiken. Veranderen gaat niet zonder ongemak en het moet op een goede manier gebeuren. De man op de werkvloer krijgt alle initiatie ven op zijn bord en moet daarnaast ook nog brouwen en afvullen. Gelukkig is het incas seringsvermogen van onze medewerkers groot en daar ben ik trots op." Subunit Brouwen helpt AMA brouwerij in Nigeria met opzet FTR-rapportage tooi FTR (First Time Right) in ontwikkeling Macaroni, Bolognaise saus, geraspte kaas, Bologna salade Daging Rudjak, sambal goreng boontjes, nasi koening, kroepoek Tartaartje geb. uien, Ligne groentemix, gebakken aardappelschijfjes, mayonaise Gefrituurde mosselen, tartaarsaus, Westlandsalade, Wedges American Halve kip, vlaamse friet, worteltjes dopertwen, frietsaus Jagerschnitzel, champignonssaus, fusili tricolore, broccoli bloemkool Holsteiner schnitzel, champignonssaus, sperciebonen, gebakken aardappelschijfjes Spaghetti bolognaise, Bolognasalade, geraspte kaas Bami Goreng, Babi Pangang, atjar, kroepoek en gebakken ei Hutspot, sucadelapje, spekjes, jus Gebakken kibbeling, ravigottesaus, rauwkost, pommes duchesse Broodje hamburger, patat, frietsaus, rauwkost Boeuf Bourguignon, (kant klaar), witte rijst, sperciebonen Goulash, Pommes Parisienne, Baija Blanca salade Op 1 november was Frans Lima - werkzaam bij Verpakken colonne 1 ploeg B - 25 jaar in dienst van Heineken. Uiteraard wilde we dit niet ongemerkt voorbij laten gaan. Onder het genot van een bakje koffie en gebak werd in het bijzijn van zijn collega's Hans en Jerry, zijn teamleider Leo en rayonmana ger Vincent, de gouden Heineken-ster en envelop overhandigd door Ronald Lucassen, productiema nager Verpakken. Frans, bedankt voor je inzet en nogmaals gefeliciteerd! Leo van der Steeg Teamleider Rayon 1 De AMA brouwerij in Nigeria heeft Zoeterwoude verzocht hun kennis te delen, zodat ook zij een FTR (First Time Right)-rapportage kunnen realiseren. Chris Bos, proces- informatiseringspecialist bij Brouwen, heeft dit gerea liseerd. Hij heeft uitgelegd hoe de oplossing die wij in Zoeterwoude hanteren werkt, en er is gekeken hoe deze het beste naar de situatie van AMA kon worden vertaald. De AMA brouwerij heeft nu dus ook een FTR-rapportage. In het afgelopen jaar heeft Zoeterwoude de FTR-rappor tage ontwikkeld. De FTR van een procesdeel bestaat uit een aantal parameters en/of analyses waaraan dit procesdeel moet voldoen. Als een paramater en/of analyse afwijkt van de norm, wordt een batch als een foute batch beschouwd. De FTR is daarom een prestatie indicator, zoals een OPI dat is voor Verpakken. Om de medewerkers binnen de subunit Brouwen te ondersteunen om tot betere FTR-resultaten te komen, zijn er FTR- rapportageschermen boven de controledesks opgehan gen. Afwijkingen worden direct weergegeven zodat er snel actie kan worden genomen. Dinsdag 15 november Woensdag 16 november Donderdag 17 november Vijdag 18 november Zaterdag 19 november Zondag 20 november Maandag 21 november Dinsdag 22 november Woensdag 23 november Donderdag 24 november Vijdag 25 november Zaterdag 26 november Zondag 27 november Maandag 28 november Wijzigingen voorbehouden. 15 NOVEMBER 2005

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken Brouwerij Nieuws | 2005 | | pagina 3