AMSTEL proost AMSTEL GOLD RACE GROOTS EVENEMENT GLAZENACTIE 'N SUCCES OPEN HUIS CARNAVAL AFSCHEID DICK BESSEM NU BIJ ZES FLESSEN AMSTEL 3 FIJNE BIERGLAZEN VOOR 1 GULDEN HANS EN GRIETJE NA JAAR WEER ONDER DAK AMSTEL PROOST *AMSTEy is een uitgave van de Amstel Brouwerij N.V. Mauritskade 14, Amsterdam. Postbus 4065. Tele foon 020-944544. Samenstelling: afdeling Public Relations. Druk: Augustin Schoonman. Voor de vijftiende maal worden dit jaar de nationale biertapwèdstrijden gehouden. De spits werd dit maal afgebeten in Groningen, waar op woens dag 19 april in Huize Maas aan de Vismarkt de eerste deelnemers hun kunsten hebben vertoond. Sinds de instelling van de biertapwedstrijden in 1953 hebben meer dan 27.000 mensen uit de horeca-sector (eenmans zaken en teams), die tesamen ruim 17.650 horecabedrijven vertegen woordigden, aan de wedstrijden deelgenomen. Daarmee is de zaak van de heer Hans Fockens de eerste in de ca tegorie verbouwde bedrijven in Nederland, die aan de nieuwe eisen voldoet. Hoe druk het op 15 maart tijdens de opening was toont de foto met in het midden eigenaar Hans Fockens en architect Edo Spier (met sigaar). Van het drietal be dienden in hemdsmouwen zullen ongetwijfeld velen uiterst rechts de ex-wielrenner 'ijzeren' Hein van Breenen herkennen. Carnaval is een feest van plezier. En waar plezier is, daar is het pils van Amstel vanzelfsprekend ook. In alle Carnavalsoptochten was Amstel van de partij, maar welhaast nergens zal ons bier zó nadrukkelijk de toon hebben aange geven als in Helmond (de tweede Amstel-stad), waar een complete harmonie zich in het uitbundige Amstel-tenue gestoken had. Trou wens ook de winkeliers wisten dat er met dat Amstelbier heel wat te versieren viel. In hun etalages lieten ze duidelijk zien dat men met een biertje bij de hand steeds goed gemutst is. 'Hans en Grietje', het vermaarde trefpunt van artiesten aan de Am sterdamse Spiegelgracht (tegen over het Rijksmuseum), is weer open. In-nauwelijks zeven-en-een- halve maand is het historische pand tot en met de laatste steen afge broken en naar de eisen van Mo numentenzorg weer opgetrokken. De bekende binnenhuisarchitect Edo Spier (getrouwd met ex- Miss World Corine Rottscha- fer) zorgde voor een attractief in terieur. Naast het café annex ge lagkamer werd op de eerste etage een voortreffelijk' steak and pan cake house 'Uit de kunst'ingericht. Het geheel is opgezet volgens de eisen van de nieuwe drankwet, die op 1 november in werking treedt. De Amstel Gold Race 1967 is een wielerevenement van waar lijk gro te allure geworden. Daarover is iedereen het eens. De wegwedstrijd voor beroepsrenners over 205 ki lometer van Helmond (start voor onze brouwerij) naar het Zuidlim burgse Meerssen, die zaterdag 15 april onder de meest ideale weers omstandigheden werd verreden, kent in Nederland zijn gelijke niet. De Amstel Brouwerij is er dan ook geweldig trots op dit voor de Ne derlandse wielersport zo belang rijke gebeuren te mogen organise ren. En gelet op de grote publici teit, die de Nederlandse en bui tenlandse pers, de televisie, de radio en het filmjournaal aan deze Amstel Gold Race hebben gege ven, kunnen we gerust stellen, dat wij als brouwerij met deze, hope lijk spoedig 'klassieke'wedstrijd, de harten van het Nederlandse pu bliek en in het bijzonder van de wielerliefhebbers gewonnen heb ben. Het was dan ook een bijzon der verheugend moment, toen de directeur van de Amstel Brouwe rij, de heer P. Kranenberg, tij dens de officiële huldiging van Am stel Gold Race-winnaar 1967 Arie den Hartog in het gemeentehuis van Meerssen, bekend kon maken, dat de brouwerij alle steun zal ge ven om ook de race in 1968 te la ten verrijden. Verheugd was hij tevens omdat de winnaar van dit jaar woonachtig is in het Limburg se Elsloo, hetgeen vele Limbur gers langs de route ongetwijfeld veel voldoening moet hebben ge geven. Dankbaar toonde de heer Kranenberg zich jegens het ge meentebestuur van Meerssen en in het bijzonder burgemeester W.J.H.M. Muris, het Wielercomi- té Meerssen en allen, die door hun grote inspanning en doorzettings vermogen deze dag tot een onver getelijke hebben gemaakt. Met na me winnaar Arie den Hartog zal zich deze dag lang heugen, want niet alleen voegde hij door zijn grandioze prestatie een geweldig succes aan zijn overwinningen reeks toe, óók werd hij de drager van de extra-prijs, een gouden ring in de vorm van een Amstel- vat, welke hem tijdens de huldi ging door de heer Kranenberg om de pink geschoven werd (zie foto). Onder de ruim duizend vrienden, die de heer Dick Bessem bij zijn afscheid als directeur van het Olympisch Stadion in Amsterdam op vrijdag 31 maart de hand kwa men drukken, waren ook twee van onze directeuren. De foto hierbo ven toont het moment waarop de heren mr. J.M. Elink Schuurman (midden) en P. Kranenberg (rechts) de heer Bessem de hand drukken. Uiterst rechts Feijenoord's voor zitter Cor Kieboom. De nieuwe glazenactie is een over weldigend succes aan het worden. Na het verbluffend goede resultaat van onze vorige actie, toen een voorraad voor zes weken in zes dagen weg was, slaat deze actie alle records. Het aantrekkelijke daarbij is voor de handel, dat zo'n actie niet een éénmalige verkoop bevordering is, omdat als de Am- stel-glazen eenmaal bij de klant op tafel staan, dit een herhaalde vraag naar Amstel pils tot gevolg heeft. Het is dus zaak zowel die origineel verpakte, met het nieuwe Amstel-beeld bedrukte glazen als het Amstel bier in huis te hebben. Haast u, want al is deze actie dan de grootste glazenactie ooit in Nederland gevoerd, de voorraad is beperkt. Ook dit jaar heeft de Amstel Brou werij in Amsterdam gedurende de week na Pasen haar poorten weer opengesteld voor een aantal leer lingen van middelbare scholen, die op uitnodiging van de Stichting Contactcentrum Bedrijfsleven - Onderwijs kennis kwamen maken met een Nederlands bedrijf. De ongeveer dertig jongelui hebben zich gedurende vier dagen een oor deel kunnen vormen over hoe het in het bedrijfsleven toegaat. Zij hebben zich - en daar gaat het om- kunnen oriënteren op de mogelijk heden, hetgeen vooral van nut kan zijn voor diegenen, die na hun eindexamen niet willen verderstu- deren, maar zich een plaatsje in de maatschappij gaan zoeken. Bij Amstel hebben ze -om het een beetje in stijl te zeggen- het on derste uit de kan gekregen, want niet alleen hebben zij zich kunnen verdiepen in het brouwtechnische gedeelte, ook hebben zij zich or ganisatorisch een beetje kunnen voorbereiden. Dat gebeurde o.m. aan de hand van een werkopdracht, waarbij de leerlingen van HBS en Gymnasium een oplossing hebben moeten zoeken voor een typisch bedrijfsprobleem als een bier klacht. Het aantrekkelijke voor de jongelui was daarbij, dat zij bij een groot aantal afdelingen te ra de konden gaan en bovendien voor de afwikkeling van de zaak de be schikking hadden over de noodza kelijke dienstverlenende sectoren als bijvoorbeeld de typekamer. Uit de vele reacties bleek, dat zij zich met groot enthousiasme aan het werk gezet hebben. Hun ervaring van deze vier dagen zullen zij nog in een scriptie verwerken. Voor dat de groep op vrijdagmiddag 31 maart de brouwerij weer verliet, werd in het brouwhuis deze over zichtsfoto gemaakt.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Amstel - Proost | 1967 | | pagina 4