AM STEL proost Zo schenkt U een goed glas pils 4m HALVE EEUW DAMOISEAUX GOEDE AANPAK ÓÓK IN HELMOND PRAATJES MAKERS BIER NAAR ZUIDPOOL LEEF MET ONS MEE AMSTEL PROOST 'GROOT OF STERVEN' Bier is een uiterst gevoelig product. Het is van groot belang, dat er zeer omzichtig mee wordt omgesprongen, want alleen dan kan men verzekerd zijn van een werkelijk goed glas bier. We mogen aannemen, dat de tussen handel het bier die verzorging geeft waarop het recht heeft, terwijl ook de horecabedrijven wel een prima tap biertje aan hun gasten zullen voor zetten. Maar voor hen die thuis het Amstel Pils genieten hier nog even een paar wenken. Vet is de vijand van het bier. De glazen dus nooit omwassen in zeep sop. Hoogstens af en toe met soda. Berg de glazen in een afgesloten ruimte op. Spoel het glas even voor het ge bruik om met koud water en laat het daarna uitdruipen. Droog het glas vooral niet af. De droogdoek is meestal wat vettig. Serveer bier al tijd koel. De beste temperatuur is tus sen 6 en 10 graden Celsius. Lauw bier smaakt niet, maar ook te koud bier is niet lekker. Schenk bier niet in alsof het limo nade is. Begin met snel in te schen ken totdat het schuim halverwege het glas gekomen is. Daarna het glas een beetje schuin houden en langs de rand voorzich tig volschenken. Alleen dan krijgt u een voortreffe lijk glas Amstel Pils. PS: Bier is gevoe lig voor warmte en zonlicht. Bewaar het daarom steeds op een donkere en koele plaats. Haal het vooral tijdig uit de koelkast. is een uitgave van de Amstel Brou werij N.V. Mauritskade 14, Amsterdam. Postbus 4065. .Telefoon 020 - 94 45 44. Samenstelling: afdeling Public Relations. Druk: Augustin fe Schoonman. Gelukkig nog altijd niet weg te den ken uit het Amsterdamse stadsbeeld zijn de brouwerskarren van de Am stel Brouwerij. Getrokken door een span Belgische paarden completeren zij het romantische beeld, dat de binnenstad haar charme geeft. Een Amsterdamse fotograaf trof een span paarden aan in een ontspannen tafereeltje tijdens de dagelijkse 'lunch' pauze. Zo te zien heeft het stoere tweetal elkaar heel wat te vertellen. Wat ze elkaar (wellicht) toevertrouwden, leest u onder de vier foto's. 'Ze zitten prachtig' 'Dank je, nou zal ik even naar de jouwe kijken' 'Wat zijn weijdel, he. Net mensen...' Voor vader Antoine (59) en zoon Theo (27) Damoiseaux is 1967 al bij voor baat een bijzonder aantrekkelijk jaar. Niet alleen omdat zij op 1 mei het 50-jarig bestaan van de door hen geleide drankengroothandel hopen te vieren, maar vooral ook omdat in de praktijk zal worden getoetst of de eind vorig jaar in gebruik genomen nieuwe bedrijfsruimte op het han dels- en industrieterrein Bergerweg in Sittard blijkt te voldoen. De beide heren Damoiseaux (stammend uit een oud brouwersgeslacht en sinds 1917 verkopers van Amstel Bier) hebben daar wel vertrouwen in, want de nieuwe vestiging, die het oude, veel te kleine pand aan de Sittardse Wal vervangt, is met kennis van zaken en een goede visie op de toekomst neer gezet. Daarvoor tekent in de eerste plaats zoon Theo, die aan de Econo mische Hogeschool in Tilburg stu deerde en nu de titel drs. inbrengt. Hij heeft de dagelijkse leiding, ter wijl 'papa', met zijn veeljarige er varing, hem van advies dient. 'De structurele veranderingen in de drankengroothandel plaatsen de on dernemer voor de keuze of groot zijn óf sterven', is ook de mening van de heren Damoiseaux. 'Dat be tekent intensievering van de activi teiten en voor ons het aantrekken van nieuwe producten. Uitbreiding in de binnenstad was niet meer mogelijk en daarom dus déze stap. We hebben hier 1000 m2 bebouwd terrein met een nuttige halopper vlakte van 750 m2. Een uitbreiding in dezelfde orde van grootte be hoort tot de mogelijkheden'. Het opvallende aan deze nieuwe be huizing is de verhoogde ligging, waardoor het laadvlak van de vracht wagens - staande aan de buitenzijde van het gebouw - op gelijke hoogte komt met de vloer van de bedrijfs ruimte. Nu gaat het laden en lossen nog met behulp van steekwagentjes, maar op den duur, wellicht dit jaar reeds, wil men met pallets (dit zijn losse laadvlonders, welke met be hulp van een vorkheftruck worden vervoerd) de expeditie ter hand ne men. Op dit moment worden de vrachtwagens nog aan de hand van bestellijsten door de chauffeur en de bijrijder geladen. Zodra met pallets gewerkt kan worden, maakt de ma gazijnbediende de bestellingen klaar en laadt vervolgens de wagens. Komt de chauffeur, dan kan hij direct aan de bezorging beginnen. Men kan zich afvragen of het bestemmen van één pallet per klant niet oneconomisch is, vooral ook omdat ongelijke bestel lingen niet makkelijk gestapeld kun nen worden. De heren Damoiseaux hebben daar hun eigen idee over: 'Onder de huidige omstandigheden is dat misschien zo, maar in de toe komst zullen we ons toch moeten be palen tot grote bestellingen, zodat de wagens verantwoord geladen wor den'. Bier is natuurlijk bij uitstek een drank om de dorst te lessen. Het is dus begrijpelijk dat in de zomer veel meer bier gedronken zal worden dan in de wintermaanden, al gaat ook het bierverbruik in de winter omhoog. Dat komt niet alleen omdat bier een dorstlessende en gezellige drank is, maar vooral ook omdat bier gezond is. Aardig is het in dit verband te weten, dat admiraal Byrd in 1939 op zijn tocht naar de Zuidpool een omvangrijke partij bier meenam. Niet omdat hij verwachtte dat het er zo warm zou zijn, maar louter om de voedigswaarde en andere nuttige bestanddelen, zoals mineralen, kalk, fosfor en proteïne. In zijn introductie tot dit eerste nummer van Amstel Proost heeft onze commercieel-directeur Bene lux, de heer P. Kranenberg, de wens uitgesproken, dat er ook op redac tioneel gebied een goed samenspel tot stand zal komen tussen u als le zer van deze publicaties, en de Am stel Brouwerij als samensteller er van. Meer dan eens gebeurt het namelijk, dat in uw omgeving, het bedrijf waarin u werkt, of de zaken waarmee u practisch dagelijks te maken hebt, aantrekkelijke dingen gebeuren, die de moeite waard kun nen zijn om in dit contactorgaan een plaatsje te geven. Schroom in dit geval niet ons daarover in te lich ten. Een kort briefje naar ons hoofd kantoor in Amsterdam of een tele foontje naar de afdeling Public Re lations (toestel 329) is reeds vol doende. Op die manier wordt het mogelijk ook anderen kennis te laten nemen van wat er in de grote kring afnemers van Amstel bier omgaat. In de ruime kantine van ons bedrijf in Helmond waren dinsdag 20 decem ber royaal honderd Helmondse win keliers bijeen om als gast van de Amstel Brouwerij getuige te zijn van de uitloting der prijzen, verbonden aan de aldaar gehouden display-ac tie. Drs. B. Sarphati, hoofdverkoopleider thuisverbruik, roemde de vele in spanningen der winkeliers, die de actie tot een groot succes hadden ge maakt. 'Helmond', zo zei drs. Sarphati, 'be gint een tweede Amstelstad te wor den'. Op de foto de winnaar van de eerste prijs, de heer J.W. Hilverda, Végé- kruidenier te Helmond. Hij ontving zijn prijs - 6 kisten Am- stel-pullen en 6 kisten Amstelfles- sen - uit de handen van drs. Sarphati (rechts) en de heer P.J.H. Wilders, districtsleider verkoop thuisver bruik (midden). VÓér de prijsuitreiking werden de gasten rondgeleid in het bedrijf en kregen zij in de kantine een uiteen zetting over de produktie van bier. 'Kfjk- 'ns of mijn manen goed zitten

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Amstel - Proost | 1967 | | pagina 4