LEVEN IN DE BROUWERIJ DRIE KWART MILJOEN IN 'N HANDOMDRAAI VAT" ER NOG MODERN RECORD GEZOND ZORGVULDIG DIERBAARD HOUT WERD METAAL 11 39 LITER PER MAN PER JAAR VEEL PLEZIER i ii 24 FLESSEN IN EEN GREEP A A A A A A A A A A A A A A A A A A A A A A A A A 55 m - I is mxs 1 i \im AMSTEL proost AMSTEL PROOST JANUARI 1967 le JAARGANG No 1 Dit is Amstel Proost, het eerste nummer van een regelmatig ver schijnend blad, waarmee de Am- stel Brouwerij beoogt de relatie met de kring van wederverkopers uit te bouwen. Door middel van dit blad willen wij u kennis laten ne men van de vele activiteiten bin nen ons bedrijf, terwijl ook royaal aandacht zal worden besteed aan wat speciaal in uw kring leeft. Amstel Proost gaat evenwel niet het gebruikelijke mededelingen- verkeer tussen u en ons vervan gen. Het wil alleen iets toevoegen aan de reeds bestaande goede contacten. Wij vertrouwen der halve óók in deze zin op een goed samenspel tussen u en de Amstei Brouwerij, en wensen u, naast een succesvol 1967, veel plezier met Amstel Proost. P. Kranenberg, directeur Driekwart miljoen flesjes per dag. Het is voorwaar geen kleinigheid. Maar bij de Amstel Brouwerij N.V, draait men er zijn hand niet voor om. Natuurlijk zijn er nog altijd werkzaamheden in de brouwerij die louter en alleen met de hand ver richt kunnen worden, maar de steeds verdergaande automatisering heeft toch wel voor een heel andere aan pak gezorgd dan bijvoorbeeld in de Middeleeuwen. Thans is het moge lijk vanachter een paneel met een enkele handbeweging het hele com plex van handelingen te verrichten en er bovendien een uiterst nauw keurige controle op te houden. Een frisse, moderne aanpak heeft vanzelfsprekend tot gevolg een ho gere productiviteit en die weer spiegelt zich dan weer in een hoger omzetcijfer. De groei van de nu bijna honderd jaar oude Amstel Brouwerij is daaruit gemakkelijk af te leiden. In 1872- het eerste jaar dat de brou werij draaide, bedroeg de productie 10.000 hectoliter; nauwelijks tien jaar later werd de 100.000 hl over schreden, terwijl de jaarproductie in 1919 ruim 250.000 hl bedroeg. Een prachtig record boekte de Am stel Brouwerij in december 1965, toen ruim voor het einde van het jaar 1.000.000 hl was geproduceerd. De gegevens over 1966 geven nog een aanzienlijke stijging te zien, zodat eens te meer duidelijk is dat de Amstel Brouwerij een bloeiend en gezond bedrijf is. Gezond, maar dan in andere bete kenis, is ook het bier, dat de brou werij naar buiten brengt. Vooreerst denken we daarbij aan één der hoofd bestanddelen, de gerst, die een zeer hoge voedingswaarde heeft, terwijl ook het gebruik van natuurzuiver water bepalend is voor de kwaliteit. Dat er zorgvuldig met het bier wordt omgesprongen moge blijken uit de hier gepubliceerde foto, die een beeld geeft van de bottelkolonne op het mo ment dat de flessen de pasteuri- seermachine verlaten. Het bier wordt hierin in zes fasen op 62 graden gebracht, waardoor onder meer een langere houdbaarheid wordt verzekerd. Bier, en speciaal Amstel Pils, heeft een groeizame werking. Dat is al thans de mening van Daan Schilper- oort, eigenaar van de Anne Bar aan het Delftse Oosteinde. Zijn kloeke baard vormde de inzet van een actie onder de klanten, teneinde geld bij een te brengen voor spastische kin deren in een revalidatiecentrum in Delft. Als er vóór 4 december 300 gulden vergaard was, zou die dag met veel vertoon de schaar in Daan's fraaie baard gezet worden. Elke haar bleek goud waard te zijn, want in minder dan geen tijd zat er zo'n 1500 gulden in de pot. De heer Schil- peroort deed er nog een flink bedrag bij, zodat het revalidatiecentrum welgemoed het Sinterklaasfeestvie ren kon. De baard - met Amstel Bier gekweekt - begint al weer flink aan te groeien en Daan zint nu reeds op een nieuwe actie. Intussen is er in zijn zaak wel iets veranderd. Een pilsje heet geen pilsje meer. Het heet nu kortweg 'baardje' I 3 5 Onafzienbaar zijn de rijen hoogopge- taste vaten, die zowel in Amsterdam als in Helmond gereed staan om het voor de café's bestemde bier te ver voeren. Sinds het begin van de zes tiger jaren worden de metalen fusten gebruikt. Voordien werd het bier in houten vaten vervoerd, welke om streeks 1955 werden voorzien van een metalen binnenvat. Wanneer de vaten van de klant terugkomen wor den ze uitwendig en inwendig ge reinigd. Het vullen van de steriele vaten geschiedt al veertig jaar vol gens hetzelfde principe. Eerstwordt het vat gevuld met lucht van dezelfde druk als de druk op het bier. Hier door wordt voorkomen dat het kool zuur uit het bier ontsnapt. De gemid delde dagproduktie in Amsterdam bedraagt 4.000 vaten. AMSlt.1 Tot omstreeks 1935 werd het bier veelal gebotteld door de agenten van de brouwerijen zélf. Ongepasteuriseerd werd dit in fles sen aan de caféhouders geleverd. Het bier was daardoor niet altijd even helder en bovendien maar beperkt houdbaar. Het bottelen geschiedt nu volkomen automatisch in zes bottelkolonnes (Amsterdam) voor het flessenbier en één bottelkolonne. voor het blikbier. De belangrijkste verrichtingen zijn: het spoelen en inwendig schoonborste- len van de fles, het controleren op barsten in het glas en verontreinigingen, het onder tegendruk vullen, het opbrengen van de sluiting (fliptopper), het pasteuriseren, etiketteren en tenslotte het inpakken in kisten van 24 flesjes elk. De foto hiernaast geeft van dat laatste een beeld. Duidelijk is te zien hoe 24 flesjes tegelijk in de persnappen hangen, voordat ze langzaam in de kist zakken. Toen in 1870 de Amstel Brou werij werd opgericht, was dit de 560ste brouwerij in Nederland. Na 1900 vielen al snel de min der kapitaalkrachtige onderne mingen af. Zo waren er in 1920 nog maar 257, in 1940 waren het er altijd nog 98, tien jaar later precies 60, in 1960 rond 40 en nu in 1966 exact nog 34 technische eenheden (brouwerijen), in han den van nog slechts 23 onderne mingen. Het bierverbruik per hoofd van de bevolking is in Nederland aan een ruime schommeling onderhe vig geweest. In 1875 bedroeg het bijna 33 liter, in 1900 was dit opgelopen tot 44 liter. Voor de tweede wereldoorlog was het ge bruik gezakt tot 17 liter, direct er na tot omstreeks 1950 werd er nog maar 10 liter gedronken. Na de collectieve reclamecampagne 'Het bier is weer best' steeg het bierverbruik geleidelijk via 16,2 liter in 1955, 23,9 liter in 1960, 35 liter in 1964, 37.2. liter in 1965 en het laatste jaar tot 39 liter per hoofd van de bevolking. Vergelijkt men dit verbruik met cijfers uit het buitenland, dan neemt Nederland nog maar een bescheiden plaats in. De cijfers over 1965 zijn: Belgie' 140 liter Luxemburg 125,7 ltr West-Duitsland 122,5 ltr Australië' 109,1 ltr Engeland 91,5 ltr U.S.A. 60,2 ltr Frankrijk 39,2 ltr Nederland 37,2 ltr Rusland 12,5 ltr Italië 8,9 ltr inclusief zwak-bier Opvallend is dat Frankrijk, dat toch bij uitstek een wijnland is, een hoger bierverbruik heeft. Het aantal liters wijn dat in Frankrijk per hoofd van de bevolking ge dronken wordt, is 125 liter.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Amstel - Proost | 1967 | | pagina 1