Amstel-paarden Cora en Sonja kregen nieuw stalgebouw aan de Quellijnstraat PERSONEELSORGAAN VAN DE AMSTEL BROUWERIJ N.V. HET SPONGAT NUMMER 115-7 AUGUSTUS 1969 Amstel-directeur P. Kronenberg vormde de schakel tussen de paarden van Heineken (links) en Amstel. 'De paarden van Amstel moeten nu leren Heineken'. Dit was één van de woord spelingen uit een hele serie grapjes, die eind augustus vorig jaar bij de fusie Amstel-Heineken de ronde deden. Op dit moment - zo'n klein jaar later - heeft het er alle schijn van, dat de Belsen van Amstel en de Oldenburgers van Heineken eikaars taal al aardig leren verstaan. Want sinds 22 juli staan ze broederlijk naast elkaar in het geheel vernieuwde stalgebouw van Heineken aan de Quel lijnstraat (hoek Ruysdaelkade) in Am sterdam. Voor Amstel zijn dat de robuuste brou werspaarden Cora en Sonja. Voor Heine ken de veel lichter gebouwde schimmels Freddy en Oscar en de vossen Jan- Pieter en Jo. Zes in totaal, ondergebracht in een stal, die in haar soort wellicht de mooiste van ons land genoemd kan worden. Wat op de dag van 'overgang' bij vele betrokkenen door het hoofd gespeeld heeft, laat zich gemakkelijk raden doch moeilijk op papier zetten. Vast staat dat er bij allen een gevoel van weemoed be stond. Want de brouwerspaarden hoe gering hun aantal nu nog is - hebben in de geschiedenis van de brouwerij een heel belangrijke plaats ingenomen. Voor het transport van bier naar de afnemers is de brouwerskar met de paarden jaar en dag het vervoermiddel bij uistek ge weest. Voor zover is na te gaan beschikte Amstel in 1885 (dus 15 jaar na de op richting) tenminste over 12 Engelse raspaarden. In 1905 waren er 61 trek paarden, welk aantal vijf jaar later was ingekrompen tot 40 voornamelijk als ge volg van de komst in 1907 van de eerste vrachtauto (merk Daimler). In 1912 werd begonnen met de bouw van de nieuwe stal annex stalbaaswoning, welk gebouw dus tot 22 juli j.l. de Amstelpaarden heeft gehuisvest. Er was daar in die dagen plaats voor 54 trekpaarden, terwijl wat voor kort de stal heette, nu nog maar stalling kon geven aan een stuk of vier paarden. De rest van het stalgebouw was gaande weg ingeruimd voor magazijnen en werkplaatsen voor de koeltechnische service-afdeling en de afdeling reclame. Het wegtransport van bier is geleidelijk overgenomen door de automobiel. In 1916 telde ons wagenpark 11 van deze 'schrikaanjagende snelheidsmonsters'. (lees verder pagina 3) 'Ome Karei' in het ultramoderne stalgebouw.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Amstel - Het Spongat | 1969 | | pagina 1