Amstel-medeyverkers stonden model voor onze reklame-campagne PERSONEELSORGAAN VAN DE AMSTEL BROUWERIJ N.V. AMSTEL 'Dit is de man kreeg zeer snel grote bekendheid HET SPONGAT NUMMER 107 - 3 APRIL 1969 Dit jaar werd de kantine in Helmond gekozen als plaats van bijeenkomst voor de presentatie van de Amstel reklame- campagne 1969. Alle medewerkers van de buitendienst en vele andere genodig den waren hier dinsdag 25 maart aanwe zig om te horen én te zien hoe Amstel zich in het nieuwe seizoen zal presen teren. Als eerste nam de heer J. G. M. Kerck- hoffs het woord en heette allen welkom in het zuiden van het land. Hierna zette hij in enkele woorden het programma van die middag uiteen. Vervolgens sprak drs. B. Sarphati die nog eens inging op de reden, waarom wij twee jaar geleden het besluit namen om in zee te gaan met de campagne: „Dit is de man - Dit is z'n bier". Hij schetste de toenmalige toestand van ons bier op de markt en vertelde dat onze campagne wel één van de snelst bekend geworden reklameuitingen van de laat ste jaren is. Hij vond het dan ook logisch dat wij met deze campagne voort zullen gaan dit jaar, ofschoon natuurlijk wel het accent iets verlegd zal worden. Rode plastic krat Tevens vertelde de heer Sarphati dat on ze dozen voor de 50 cl. fles zullen wor den vervangen door opvallende rode plastic kratten. Deze zullen vanuit Am sterdam afgeleverd worden vanaf 1 april. Het was de heer G. Frenkel Frank - geestelijke vader van 'De Man' - die uit een kwam zetten hoe Amstel dit jaar naar buiten zou treden voor wat betreft zijn publiciteit. Het was allemaal begon nen toen de heer Frenkel Frank eens aanwezig was bij een smaakproef op on ze brouwerij. Bij die gelegenheid had hij onze baas van de gistkelder, de heer W. Both, getroffen, die hij terloops had ge vraagd wat de eigenschappen van een goed bier zijn. Het antwoord was kort en bondig geweest en had geluid: „Fris en helder". Hoewel dit onvoldoende was voor „bier- leek" Frenkel Frank, was het toch blij ven hangen en deed het bij hem de wens ontstaan om er meer over te we ten te komen. Dit had weer tot gevolg dat er vele gesprekken plaats vonden tussen hem en de heer Both. Onze gist- kelderbaas is een goed spreker die het lekker kan zeggen op een vlotte, duide lijke en eerlijke manier. Het resultaat van de uiteenzettingen van de heer Both deed bij de heer Frenkel Frank het idee rijpen dat de nieuwe Amstel-campagne zich moest toespitsen op het onderwerp: „Wat is Amstel nu?" of enigszins anders gezegd: „Laten we de mensen trotser maken op Amstel". Tezamen met de bestaande Amstelslag- zin „Dit is de man - Dit is z'n bier" zullen er in het komend seizoen een vijftal grote advertenties verschijnen, Gambrinus onderhield zich tijdens de campagne-presentatie met de heren P. Kronenberg, drs. B. Sarphati en T. J. H. Kee. Wil. IN DIT NUMMER: Pagina 1 Presentatie reklame-campagne Pagina 2 Ondernemingsraad Amsterdam Pagina 3 Amstel Gold Race start in Helmond Pagina 4 A. Kivit van Haaften ge huldigd Pagina 5 Koninklijke onderscheiding voor Wiel Senden Pagina 6 Bruikbare ideeën beloond die de consument duidelijk zullen maken hoeveel zorg er aan ons bier wordt be steed door de mensen die Amstel maken. Afdrukken van deze advertenties op sterk vergrote schaal werden na elkaar aan de aanwezigen vertoond. Zij zijn thans ook bekend aan onze medewerkers die allen een boekje hebben gekregen, waarin deze reklame voorkomt. Aardig was natuurlijk dat de medewerkers die voor deze advertenties gefotografeerd werden, present waren en iedere keer na het tonen van hun foto, werden voorge steld. Het verhaal van de heer Frenkel Frank werd opgeluisterd door op de band opge nomen stukken uitleg, die de heer Both indertijd aan de heer Frank heeft ge geven over bier in het algemeen en Am stel in het bijzonder. Zij gaven een aardige noot aan de voordracht als ge heel. De nieuwe campagne heeft de Horeca- sector niet vergeten. Ten behoeve van café's en restaurants zijn mooi uitge voerde kleurenfoto's gemaakt van gevul de glazen en pullen, vier opnamen in to taal. Zij werken als wandplaat zeer sug gestief en zullen ongetwijfeld graag wor den gebruikt door onze klanten. Positie gehandhaafd Tot slot nam de heer P. Kranenberg het woord. Hij vertelde dat sinds de fu sie, Amstel haar positie voor wat betreft de omzet op de biermarkt, heeft gehand haafd en dat deze campagne mede is bedoeld om duidelijk tot uitdrukking te brengen: „Wij blijven, wij gaan niet weg". (lees verder pag. 3.) 1

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Amstel - Het Spongat | 1969 | | pagina 1