Medewerkers van de sportieve brouwerij AJAX - BENFICA (vervolg van pagina 1) tekende allemaal extra reklame, want in Frankrijk drinkt men veel Amstelbier. Eindelijk was het vijf voor drie. Tijd om naar onze staanplaatsen te hollen. De trappen op naar de tribune om daar tot stilstand gebracht te worden door een muur van mensenruggen die zo afwij zend was als staal. Geen doorkomen aan, geen sprankje was er te zien van het veld. Zoeken naar een gaatje, wringen, sardines in een blikje spelen en je mee laten voeren met de massa. Eindelijk dan toch de tribune. Door je helemaal uit te rekken, kun je een beetje zien. De men sen staan op elkaar .gepakt. Verschillen den moeten de mensenklomp verlaten om naar lucht te happen, er komt weer een gaatje vrij en als de tweede helft begint, kun je eindelijk alles zien, ook de andere tribunes met zeeën van Ajax- petjes. Toen we gewonnen hadden, wilde weer iedereen een petje. De weinige die we nog over hadden werden snel uitgedeeld en toen ging het huiswaarts. Niet zon der strubbelingen, want de route door de stad was een mooie verzameling fles- sehalzen, de autoweg naar het Noorden had een onbekend beginpunt en toen we eindelijk in volle vaart richting België reden, sloeg de motor van de bestelwa gen af. Twee voorkómende politieagen ten vonden ons morrelend aan schroef jes in het donker en boden de helpende hand. Het duurde een uur voordat het mankement een verloren schroef uit de carburator - was gevonden. Het liep toen tegen tienen en niemand had nog gegeten. Na goed zoeken vonden we eindelijk een restaurant waar geen bus sen voorstonden en waar de hond nog niet bezig was met de pot. We waren toen wel toe aan een versterkende maal tijd! Waar gaat Ajax nu naar toe? Plaats en tijd zijn nog onbekend, maar de hele Nederlandse charter-luchtvloot is al ge reserveerd voor de Ajacieden. Het zal misschien een uittocht worden die Pa rijs overtreft! Verschillende Amstelmedewerkers gin gen als supporter naar Parijs. Enkelen onder hen vroegen wij naar hun erva ringen. Een succes De heer Geurts van Documentatie vond de reis een succes. Hij ging samen met zijn vrouw per bus en is zo enthousiast dat hij vandaag weer zou vertrekken als de gelegenheid zich zou voordoen. De heenreis ging zeer vlot. Er werd maar één keer gestopt en dat gebeurde in Antwerpen, zodat men al tijdig bij het stadion aankwam. Er was nog tijd om via bus en trein naar Parijs zelf te trekken en het echtpaar Geurts gebruik te de enkele uren om een indruk van de stad te krijgen, die het nog nooit eer der had bezocht. Zij kwamen veel Ajacieden met Amstelpetjes tegen. Dank zij staanplaatsen in de zon hebben zij de wedstrijd goed kunnen volgen. Na afloop was het voor vele busgenoten een hele toer om hun vervoermiddel terug te vinden, met het gevolg dat hun bus twee uur te laat vertrok. Over de terug reis kon de heer Geurts niet veel ver tellen, want hij had aan een stuk ge slapen. Misschien is dat de reden waar om hij weer direct zou willen vertrek ken? Vroeg De heer Wolffgramm (debiteurenadmini stratie/bier) vertrok per trein om drie uur in de ochtend en werd uitgeleide gedaan door de Amsterdamse Politieka- pel. Op de tussenstations in Frankrijk en ook op de Gare St. Lazare in Parijs stonden overal groepjes Fransen, die wa gons vol supporterenthousiasme een be zienswaardigheid vonden. Om half twaalf kwam hij aan in Parijs en had dus nog even tijd om de stad in te gaan, voordat hij met een andere trein naar het stadion reisde. Op de heenreis was de stemming zeer feestelijk geweest, maar nadat de trein richting Amsterdam was vertrokken, daalde de vermoeidheid over de passa giers neer. Heel veel stemmen waren in de loop van de dag stuk geschreeuwd. De heer Wollfgramm zou dit uitstapje voor geen geld hebben willen missen, maar hij was zeer positief toen hij zei, dat hij er niets voor voelde om het te herhalen. Brand De heer v. d. Pol (Hoofdboekhouding) heeft het niet zo goed getroffen en ook hij weet heel zeker dat een dergelijke reis niet voor herhaling vatbaar is. Toch had hij de ervaring niet willen missen. Ook hij vertrok om middernacht met een bus en kreeg eerst in Brussel gelegenheid om de benen te strekken op het onzalige uur van klokke vier in de ochtend. Er was een kop koffie te krijgen, maar die kostte dan ook 2,50. Of deze prijs te wijten was aan het vroege tijdstip of aan de gewiekste wisselkoersen, was niet na te gaan. De heer v.d. Pol was voorzien van een staanplaats en was blij dat hij al om één uur een goed plekje op de zonnige tribune kon uitzoeken, ter afwisseling van het lange zitten. Hij heeft wel geno- vervolg op pag. 3)

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Amstel - Het Spongat | 1969 | | pagina 2