Boftelserie komt 'op toeren'
Sneeuwruimen
Verkoop frisdranken
aan ons personeel
De nieuwe bottelserie op de tweede eta
ge van het vatengebouw is thans zover
gereed, dat begin maart de eindtest ge
houden kan worden. In zeer snel tem
po is de omvangrijke bottelkolonne in
elkaar gezet, waarbij tienduizenden on
derdelen op hun plaats zijn gebracht.
Reeds geruime tijd wordt met de serie
proefgedraaid. De kleine onvolkomen
heden konden in deze periode worden
verholpen. Zodra de serie goed 'op toe
ren' is, zal de Technische Dienst van de
brouwerij haar overdragen aan de af
deling Produktie.
Het gewicht van de bottelserie bedraagt
ongeveer 50.000 kilo. Daarbij komt nog
de ruim 30 kubieke meter water, welke
tijdens de produktie nodig is voor de
spoelmachine en de pasteuriseerbak, wat
nog een gewichtstoename betekent van
30.000 kilo. Om de vloer van de tweede
etage tegen deze enorme druk bestand
te doen zijn, werd destijds de vloer ge
deeltelijk verstevigd en verhoogd.
Als straks de serie volledig in bedrijf is,
verloopt deze fase in de produktie bij
zonder efficiënt. De pallets met lege
emballage komen vanuit het expeditie
centrum via de Geiselbaan naar de bot
telarij. Daar rollen de pallets op een
heftafel en worden de kisten op een rol-
lenbaao gezet. Aan de voorzijde van de
machine staat een automatische kisten-
uitpakker, die vier kisten tegelijk leeg
haalt. De spoelmachine heeft over de
gehele breedte 46 korven. De capaciteit
van de nieuwe serie bedraagt 36.000
flessen (30 cl.) per uur.
Tussen spoelmachine en pasteuriseer
bak staan twee vulmachines, elk met
een capaciteit van 20.000 flessen per
uur, opgesteld. Het plaatsen van twee
vulmachines houdt verband met het op
brengen van de Amstel-fliptopper, welke
iets meer tijd vraagt dan het afsluiten
van de fles met een gewone kroonkurk.
Via een dubbeldeks pasteur en twee eti
ketteermachines komen de flessen bij de
automatische inpakker Hier worden ook
weer vier kisten, die inmiddels in de
kistenkeerder zijn schoongemaakt, tege
lijk gevuld.
De bottelserie heeft bijzonder lange en
op sommige plaatsen zeer brede flessen-
banen, waarop - om eventuele storingen
op te vangen - duizenden flessen in re
serve staan. De kisten worden vervol
gens geheel automatisch en volgens pa
troon op pallets gestapeld en wegge
voerd naar het expeditiecentrum.
Ruim genomen kan men voor het ge
hele hierboven beschreven proces an
derhalf uur rekenen, dat wil zeggen 20
minuten spoelen, 5 minuten vullen, 45
minuten pasteuriseren en 10 minuten
etiketteren en transporteren. Naast de
(lees verder pagina 4)
De foto hieronder toont de 'uitgang'
van de pasteuriseerbak en de vele fles-
senbanen die zich rond de machine slin
geren. Op de foto linksboven de auto
matische flesseninpakker.
4«> -ak, TSÉMfc
Carnaval in de sneeuw" betekende voor
onze brouwerijmedewerkers in Helmond
niettemin veel extra werk, want al wa
ren in het zuiden nagenoeg alle carna
valsoptochten door de hevige sneeuw
val afgelast, in de café's werd er toch
volop gefeest. De expeditie van vaten
Amstelpils moest dus onverminderd
voortgaan al leverde dit door de onbe
gaanbaarheid van de wegen veel moei
lijkheden op.
Enkele vernuftige lieden in Helmond
construeerden in allerijl een geïmpro
viseerde sneeuwschuif en monteerden
deze op een heftruck. Daarmee veeg
den zij het hele binnenterrein prachtig
schoon. De schuiver werd gevolgd door
een reeds in het verleden gebruikte pe-
kelbak, die men op een electrolorrie had
vastgemaakt. De foto toont de ploeg
sneeuwruimers in aktie.
De verkoop aan ons personeel van fris
dranken tegen een gereduceerde prijs be
gint in Amsterdam op donderdag 20
februari. In Helmond kan men vanaf
vrijdag 28 februari terecht.
De verkoop in Amsterdam geschiedt ie
dere donderdag en vrijdag na werktijd
tussen 16.00 en 17.30 uur, nabij de
nieuwe autogarage. Inleveren van leeg
goed elke donderdagmorgen van 7.00
tot 8.15 uur.
De verkoop in Helmond geschiedt elke
vrijdagmiddag van 15.30 tot 17.30 uur
in de loge van de Bewakingsdienst. In
leveren van leeg goed elke vrijdagmor
gen vóór aanvang van het werk.
Voor de medewerkers in de buiten
dienst wordt nog een speciale regeling
gemaakt.
Voor volledige gegevens verwijzen we
naar de mededelingenborden.
3