1984 Mejj. M. A. «J. Weiss Conservenblik inspireert mode Bijzonder speels was de bijdrage van mejuffrouw M. A. J. Weiss (laboratorium Poviet), die haar visie waarschijnlijk in de sinterklaastijd heeft geschreven. Het hele verhaaltje was in dichtvorm, maar voor de leesbaarheid heben we er maar weer lopende zinnen van gemaakt, wat ons - hopen wij - vergeven zal worden. Mej. Weiss verwacht dat het aantal vacantiedagen belangrijk zal worden uit gebreid, maar noemt geen exact aantal. Wel vindt ze dat de brouwerij voor elk personeelslid een fantastische vacantie- tocht in het vooruitzicht zou moeten stellen, waarvoor de brouwerij vanzelf sprekend de duiten in het zakje zou moeten doen. Met het controlesysteem met de naam- kaarten heeft mejuffrouw Weiss niet zo veel op. We citeren uit haar gedicht: Zo rechtvaardig als de Amstel is, bij het kaartendraaien is er toch iets mis. 's Morgens staat men steeds paraat, als het om één minuutje gaat. Maar als men eens na vijven zijn kaart keert, wordt dit echter niet genoteerd. Ook aan het vervoer moet iets gedaan. Kunnen we niet allen per taxi gaan? En mej. Weiss besluit: Zoals ik de mode zie, wordt die geïnspireerd door de conservenindustrie. Blikverpakking is dé methode, dit wordt in 1984 de grote mode. Portier G. Langejan Controle via televisiescherm De heer G. Langejan, fabrieksportier in Amsterdam, ziet het voor 1984 aldus: In dat jaar werken bij de Amstel Brou werij nog maar zo'n 300 werknemers. Iedereen is specialist, alles is gemecha niseerd. De sterkte van de groep fa- brieksportiers is aanmerkelijk terugge lopen, omdat per keer nog maar één man het werk hoeft te doen. Brand- rondes door het bedrijf worden niet meer gelopen. Op een televisiescherm kan de dienstdoende portier alle bedrijfsafdelin gen controleren. Doordat elk personeelslid een aandeel in het bedrijf heeft, en er dus een hechte Amstelfamilie is, wordt de fluit en de controle op het binnenkomen en weg gaan overbodig. Iedereen komt 's mor gens vér voor zijn tijd met een lachend gezicht binnen. Na werktijd moet de portier met zijn televisie alle afdelingen controleren of er nog gewerkt wordt; er zijn er bij die van geen ophouden weten. De portier roept dan: 'Heren, het is de hoogste tijd! Heerlijk is het om in 1984 portier bij de Amstel Brouwerij te zijn. De heer Langejan oefent zich in het gebouw van de Poviet alvast in de con trole via het televisiescherm. Het bierverbruik zal toenemen tot zo'n 96 liter per hoofd. In verband met een andere eetgewoonte zal het pils extra bitter en pittiger zijn. Pils zal de natio nale drank zijn: in flessen, in tabletten en in poedervorm. P. Boetzkes 140 liter per hoofd per jaar Begeleiding brouw proces nog intenser De heer P. Boetzkes, hoofd van het be- drijfslaboratorium in Helmond, ziet het weer anders. Hij schrijft: Er van uitgaande dat het bierverbruik hoofdelijk per jaar met 7% toeneemt, zal dit in 1984 ongeveer 140 liter be dragen. Wanneer deze prognose juist is, dan zal bij een gelijkblijvend marktaandeel (af gezien van de bevolkingsgroei en export) iedere brouwerij minstens drie maal zo veel bier moeten produceren. Dit betekent ook, dat men nog effektie- ver zal moeten gaan werken, moet auto matiseren, moet rationaliseren enz. om aan concurrentie-eisen (ook de kwaliteit) zodanig te voldoen, dat ons marktaan deel gelijk blijft, doch liefst vergroot wordt. Laatst genoemde punten zijn vanzelf sprekend ook van belang voor het labo ratorium als bedrijfsonderdeel. Het zal steeds sneller en nauwkeuriger met de gevraagde gegevens moeten komen om de optimale procesbegeleiding en de ver eiste kwaliteit te verkrijgen. In 1984 zullen de mensen over meer vrije tijd en vakantie beschikken. De meeste mensen zullen dan 3 a 4 weken aaneengesloten vakantie hebben. Men zal zich dan in hoofdzaak ver plaatsen met de auto, behalve in grote winkelcentra, welke voor dit verkeer ge blokkeerd zijn. De heer Langejan ziet het aantal vacan tiedagen opgevoerd tot 25, die door som mige mensen worden benut om hun familieleden in Amerika, Canada of Australië te bezoeken. De wintersport- vacantie zal dan helemaal 'in' zijn. Vervoer naar en van het werk gebeurt vooral per ondergrondse. De auto's zijn overdag uit de binnenstad. Iedereen gaat er met de fiets doorheen. De mode herhaalt zich. Ook in 1936 liepen de vrouwen met korte rokken, mantels met militaire sluitingen en kope ren knopen. De mannen droegen een colbert met brede revers, een vest en wijde pantalons. Momenteel zien we dat ook weer. En hoewel de rokken van sommige dames wel wat kort zijn, vind ik het wel mooi. In 1984 zal de mode van de voorouders zich weer herhalen. De oudjes deden het toch maar goed. Chauffeur J. Schmidt: Containervervoer neemt sterk toe De heer J. Schmidt, heftruckchauffeur op de expeditie in Amsterdam, heeft ook al een rooskleurige kijk op de din gen. Hij gelooft niet dat het bierassor timent tegen 1984 is uitgebreid. Nee, hij ziet zelfs nog maar één soort pils op de markt. Maar dat dan met een hoger alcoholgehalte. De heer Schmidt prefereert een vacan- tie van vier weken in het buitenland ge durende de zomermaanden en nog eens twee weken wintersportvacantie. Het be langrijkste vervoer in de stad zal ge schieden door de metro. Dat de auto uit 5

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Amstel - Het Spongat | 1968 | | pagina 5