Wegenplan geeft brouwerij een geheel nieuw aanzien November 1969 3 Met de werkzaamheden aan de aanloop route van de IJtunnel en de aanleg van een stadsrondweg over de aan onze brouwerij grenzende Mauritskade werd nu bijna twee jaar geleden begonnen De Weesperbrug tussen Wibautstraat en Weesperstraat werd gesloopt en zeker eens zo breed gemaakt. Voorts werd een onderdoorgang voor het toekomstige ver keer van ein naar de Stadhoudersbrug gemaakt, die vlak voor het hoofdkantoor van onze brouwerij een uitgang heeft. Wanneer eind 1969 het gehele Rhijn- spoorplein gereed zal zijn, zal de Amstel Brouwerij een markant punt voor de weggebruikers worden. Immers wie dan over de Amstel in oostelijke richting zal gaan, zal als hij uit de onderdoorgang komt het gehele vcoraanzicht van de brouwerij mat de opvallende neonletters in één blik vangen. De veranderde situatie in het wegenplan heeft vanzelfsprekend ook voor het ty pische brouwerij verkeer verschillende ge volgen. De intensivering van het ver keer op de Mauritskade - vooral als straks de rondweg in gebruik zal zijn genomen - hield in, dat de tussenopslag van onder meer lege emballage aan de walkant tot het verleden zou moeten gaan behoren. Dit probleem is opge vangen door onder andere de bouw van het nieuwe expeditiecentrum aan de 's- Gravesandestraat en het geleidelijk uit de vaart nemen van dek- en motorschui ten voor het vervoer van bier naar Rot terdam, Den Haag en Utrecht. Deze week - om precies te zijn dinsdag 5 no vember 's morgens om elf uur - vertrok de laatste dekschuit met bier naar Utrecht. In de toekomst zal ook dit ver voer over de weg geschieden. Voor het vervoer over water blijven twee vuilnisschuiten en de olieschuit van de technische dienst in bedrijf, welke laatste, drie maal in de week olie haalt in de Amsterdamse haven. Op de loswal langs de Mauritskade is vervolg op pagina 4) De werkzaamheden voor onze brouwerij zijn praktisch gereed. Op de voorgrond een aantal parkeerhavens voor personen auto's. Even voorbij de stationcar maakt het trottoir een ronding, waarmee de rijbaan wordt afgesloten. Zo zag de Mauritskade eruit in februari 1967. Het water werd toen verbreed en er werd een nieuwe wallekant aangelegd. Het trottoir voor het Hoofdkantoor werd bijna 25 centimeter opgehoogd, waardoor de onderste trede van onze toegangstrap kwam te vervallen. Het zal nog tot november van het vol gend jaar duren voordat de verkeers situatie rond de brouwerij in Amsterdam definitief geregeld zal zijn. Pas tegen die tijd zal de Stadhoudersbrug over de Amstel, die de Stadhouderskade en de Mauritskade met elkaar verbindt, ge reed zijn. Toch is met de openstelling van de IJtunnel op woensdag 30 okto ber jl. al een hele verbetering in het we genplan nabij de brouwerij in werking getreden. Op dit moment wordt nog de laatste hand gelegd aan de asfaltering van het wegdek voor het hoofdkantoor, maar als dat eenmaal klaar is, is het aanzicht van onze brouwerij weer wat het zijn moet.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Amstel - Het Spongat | 1968 | | pagina 3