Wegenplan geeft brouwerij
een geheel nieuw aanzien
November 1969
3
Met de werkzaamheden aan de aanloop
route van de IJtunnel en de aanleg van
een stadsrondweg over de aan onze
brouwerij grenzende Mauritskade werd
nu bijna twee jaar geleden begonnen
De Weesperbrug tussen Wibautstraat en
Weesperstraat werd gesloopt en zeker
eens zo breed gemaakt. Voorts werd een
onderdoorgang voor het toekomstige ver
keer van ein naar de Stadhoudersbrug
gemaakt, die vlak voor het hoofdkantoor
van onze brouwerij een uitgang heeft.
Wanneer eind 1969 het gehele Rhijn-
spoorplein gereed zal zijn, zal de Amstel
Brouwerij een markant punt voor de
weggebruikers worden. Immers wie dan
over de Amstel in oostelijke richting zal
gaan, zal als hij uit de onderdoorgang
komt het gehele vcoraanzicht van de
brouwerij mat de opvallende neonletters
in één blik vangen.
De veranderde situatie in het wegenplan
heeft vanzelfsprekend ook voor het ty
pische brouwerij verkeer verschillende ge
volgen. De intensivering van het ver
keer op de Mauritskade - vooral als
straks de rondweg in gebruik zal zijn
genomen - hield in, dat de tussenopslag
van onder meer lege emballage aan de
walkant tot het verleden zou moeten
gaan behoren. Dit probleem is opge
vangen door onder andere de bouw van
het nieuwe expeditiecentrum aan de 's-
Gravesandestraat en het geleidelijk uit
de vaart nemen van dek- en motorschui
ten voor het vervoer van bier naar Rot
terdam, Den Haag en Utrecht. Deze
week - om precies te zijn dinsdag 5 no
vember 's morgens om elf uur - vertrok
de laatste dekschuit met bier naar
Utrecht. In de toekomst zal ook dit ver
voer over de weg geschieden.
Voor het vervoer over water blijven twee
vuilnisschuiten en de olieschuit van de
technische dienst in bedrijf, welke laatste,
drie maal in de week olie haalt in de
Amsterdamse haven.
Op de loswal langs de Mauritskade is
vervolg op pagina 4)
De werkzaamheden voor onze brouwerij
zijn praktisch gereed. Op de voorgrond
een aantal parkeerhavens voor personen
auto's. Even voorbij de stationcar maakt
het trottoir een ronding, waarmee de
rijbaan wordt afgesloten.
Zo zag de Mauritskade eruit in februari
1967. Het water werd toen verbreed en
er werd een nieuwe wallekant aangelegd.
Het trottoir voor het Hoofdkantoor werd
bijna 25 centimeter opgehoogd, waardoor
de onderste trede van onze toegangstrap
kwam te vervallen.
Het zal nog tot november van het vol
gend jaar duren voordat de verkeers
situatie rond de brouwerij in Amsterdam
definitief geregeld zal zijn. Pas tegen
die tijd zal de Stadhoudersbrug over de
Amstel, die de Stadhouderskade en de
Mauritskade met elkaar verbindt, ge
reed zijn. Toch is met de openstelling
van de IJtunnel op woensdag 30 okto
ber jl. al een hele verbetering in het we
genplan nabij de brouwerij in werking
getreden. Op dit moment wordt nog de
laatste hand gelegd aan de asfaltering
van het wegdek voor het hoofdkantoor,
maar als dat eenmaal klaar is, is het
aanzicht van onze brouwerij weer wat
het zijn moet.