„Prins Maurits"
BIER en ES PAN O L
Spoorwagon Komt
voor de deur
Het Preservenbedrijf in Breda heeft
sinds enkele weken een stoomketel met
een gewicht van niet minder dan 55 ton.
In Nederland zijn maar enkele ketels
van dit soort te vinden. De firma Brons-
werk Feyenoord heeft de ketel, die een
lengte van 8 meter heeft, in Amersfoort
gemaakt, vanwaar het vervoer naar de
haven van Breda plaats vond. Om het
snelverkeer op de wegen niet te hinde
ren, werd de ketel per schip vervoerd.
Bij de haven van Breda stond de firma
Stoof, specialist in zwaar wegvervoer
gereed om onder politie-escorte de ketel
naar het Preservenbedrijf te vervoeren.
Doordat viaducten vermeden moesten
worden, werd de afstand tussen haven en
Preservenbedrijf groter dan gewoonlijk.
Onder enorme belangstelling van de in
woners van Breda werd de kolos met
een snelheid van 15 kilometer per uur
vervoerd. Met de grootste kraan, welke
in Breda beschikbaar was, werd de ketel
over een stoomleiding getakeld.
De ketel is aangeschaft om aan de toe
nemende vraag naar stoom, veroorzaakt
door de uitbreidende produktie van N.V.
Preservenbedrijf, te voldoen. Van deze
moderne ketel wordt verwacht dat de
exploitatie rationeler zal zijn, dan de
beide huidige ketels, waarvan de capa
citeit tesamen 16 ton stoom per uur
bedraagt. De stoomproduktie van de
nieuwe ketel bedraagt 25 ton per uur.
De waterinhoud is 37 kubieke meter.
In dit najaar zal de ketel officieel in
gebruik worden genomen.
Bij aankoop en installatie van deze ketel
is nauw samengewerkt tussen de techni
sche dienst van Preservenbedrijf en de
Amstel Brouwerij.
(vervolg van pagina 1)
lukten. De Prinses zei hierop, dat haar
zoon over het algemeen maar weinig
lachte. Prins Maurits was gehuld in een
jurkje, dat eens ook door Hare Majes
teit Koningin Juliana was gedragen.
Het bezoek duurde een vol uur. Prinses
Margriet maakte op de Amsteldelegatie
een bijzonder charmante en natuurlijke
indruk.
Tot slot dankte Prinses Margriet een
ieder voor de moeite en het plezier,
waarmee zij zó lange tijd aan de latere
„Prins Maurits" hadden gewerkt.
Onder de titel 'Amstel Bier en Espanol'
is zojuist een 32 pagina's tellend boekje
verschenen, dat werd samengesteld door
de heer E. J. van Brunschot van de afde
ling Personeelszaken Bedrijf. Het geeft
in de Spaanse taal informaties over bier
in het algemeen, over de brouwerijen in
Nederland en de geschiedenis van de
Amstel Brouwerij en heel in het bijzon
der over het brouwproces en de overige
afdelingen van ons bedrijf. De gegevens
werden ontleend aan het boekje, dat de
heer G. Struiksma voor onze brouwerij
geschreven heeft.
De gedachte, om ook voor onze Spaans
talige medewerkers een informatief
boekje te maken ontstond vorig jaar,
toen voor het voltallige fabrieksperso-
neel een algemene bedrijfsopleiding werd
gegeven. In het voorwoord zegt de heer
Van Brunschot, dat hij ernaar gestreefd
heeft om op eenvoudige, voor een ieder
begrijpelijke wijze een handleiding samen
te stellen. Daarbij stond hem voor ogen,
dat het nuttig is, dat iemand die bijvoor
beeld op de bottelarij werkt, óók iets te
weten komt van wat een collega in de
legerkelder doet. En voorts, dat men
weet met welk produkt men in zijn werk
te maken heeft en hoe dit wordt bereid.
Het is voor de eerste maal dat de heer
Van Brunschot, die onder meer optreedt
als contactman voor onze Spaanse mede
werkers, een zo omvangrijk werkstuk
vertaalde. Het boekje is verluchtigd met
tal van tekeningen en schematische voor
stellingen. De belangstelling ervoor is bij
de Spanjaarden bijzonder groot. Ze
waren zelfs zó enthousiast, dat tien van
hen in hun vrije tijd spontaan hebben
geholpen met het brocheren ervan.
Op het terrein van onze dochteronder
neming N.V. Preservenbedrijf in Breda
is op 17 juni een nieuwe vorm van trans
port geïntroduceerd aan het Nederlandse
bedrijfsleven, deskundigen op vervoers
gebied en aan de pers. De firma Stoof
Breda N.V. toonde een lage plateau
wagen, waarop een complete spoorweg
wagon over de weg kan worden vervoerd.
De cliënt, in dit geval het Preserven
bedrijf, krijgt op haar terrein een kort
stuk losse rail en kan op ieder gewenst
ogenblik een spoorwagon thuisbezorgd
krijgen. Wanneer deze volgepakt is, kan
men de plateaitwagen opnieuw ontbie
den. Deze trekt de hele vracht op acht
tien wieltjes en zet op het terrein van
de Spoorwegen de wagon op de rails.
De overslagfase vanuit de vrachtwagen
in de spoorwagon wordt hiermee over
geslagen, hetgeen 'n aanzienlijke kosten
besparing tot gevolg heeft. Het Preser
venbedrijf zal voor het transport van
Nibb-it van deze nieuwe vervoersvorm
gebruik gaan maken.
3