„Prins Maurits" BIER en ES PAN O L Spoorwagon Komt voor de deur Het Preservenbedrijf in Breda heeft sinds enkele weken een stoomketel met een gewicht van niet minder dan 55 ton. In Nederland zijn maar enkele ketels van dit soort te vinden. De firma Brons- werk Feyenoord heeft de ketel, die een lengte van 8 meter heeft, in Amersfoort gemaakt, vanwaar het vervoer naar de haven van Breda plaats vond. Om het snelverkeer op de wegen niet te hinde ren, werd de ketel per schip vervoerd. Bij de haven van Breda stond de firma Stoof, specialist in zwaar wegvervoer gereed om onder politie-escorte de ketel naar het Preservenbedrijf te vervoeren. Doordat viaducten vermeden moesten worden, werd de afstand tussen haven en Preservenbedrijf groter dan gewoonlijk. Onder enorme belangstelling van de in woners van Breda werd de kolos met een snelheid van 15 kilometer per uur vervoerd. Met de grootste kraan, welke in Breda beschikbaar was, werd de ketel over een stoomleiding getakeld. De ketel is aangeschaft om aan de toe nemende vraag naar stoom, veroorzaakt door de uitbreidende produktie van N.V. Preservenbedrijf, te voldoen. Van deze moderne ketel wordt verwacht dat de exploitatie rationeler zal zijn, dan de beide huidige ketels, waarvan de capa citeit tesamen 16 ton stoom per uur bedraagt. De stoomproduktie van de nieuwe ketel bedraagt 25 ton per uur. De waterinhoud is 37 kubieke meter. In dit najaar zal de ketel officieel in gebruik worden genomen. Bij aankoop en installatie van deze ketel is nauw samengewerkt tussen de techni sche dienst van Preservenbedrijf en de Amstel Brouwerij. (vervolg van pagina 1) lukten. De Prinses zei hierop, dat haar zoon over het algemeen maar weinig lachte. Prins Maurits was gehuld in een jurkje, dat eens ook door Hare Majes teit Koningin Juliana was gedragen. Het bezoek duurde een vol uur. Prinses Margriet maakte op de Amsteldelegatie een bijzonder charmante en natuurlijke indruk. Tot slot dankte Prinses Margriet een ieder voor de moeite en het plezier, waarmee zij zó lange tijd aan de latere „Prins Maurits" hadden gewerkt. Onder de titel 'Amstel Bier en Espanol' is zojuist een 32 pagina's tellend boekje verschenen, dat werd samengesteld door de heer E. J. van Brunschot van de afde ling Personeelszaken Bedrijf. Het geeft in de Spaanse taal informaties over bier in het algemeen, over de brouwerijen in Nederland en de geschiedenis van de Amstel Brouwerij en heel in het bijzon der over het brouwproces en de overige afdelingen van ons bedrijf. De gegevens werden ontleend aan het boekje, dat de heer G. Struiksma voor onze brouwerij geschreven heeft. De gedachte, om ook voor onze Spaans talige medewerkers een informatief boekje te maken ontstond vorig jaar, toen voor het voltallige fabrieksperso- neel een algemene bedrijfsopleiding werd gegeven. In het voorwoord zegt de heer Van Brunschot, dat hij ernaar gestreefd heeft om op eenvoudige, voor een ieder begrijpelijke wijze een handleiding samen te stellen. Daarbij stond hem voor ogen, dat het nuttig is, dat iemand die bijvoor beeld op de bottelarij werkt, óók iets te weten komt van wat een collega in de legerkelder doet. En voorts, dat men weet met welk produkt men in zijn werk te maken heeft en hoe dit wordt bereid. Het is voor de eerste maal dat de heer Van Brunschot, die onder meer optreedt als contactman voor onze Spaanse mede werkers, een zo omvangrijk werkstuk vertaalde. Het boekje is verluchtigd met tal van tekeningen en schematische voor stellingen. De belangstelling ervoor is bij de Spanjaarden bijzonder groot. Ze waren zelfs zó enthousiast, dat tien van hen in hun vrije tijd spontaan hebben geholpen met het brocheren ervan. Op het terrein van onze dochteronder neming N.V. Preservenbedrijf in Breda is op 17 juni een nieuwe vorm van trans port geïntroduceerd aan het Nederlandse bedrijfsleven, deskundigen op vervoers gebied en aan de pers. De firma Stoof Breda N.V. toonde een lage plateau wagen, waarop een complete spoorweg wagon over de weg kan worden vervoerd. De cliënt, in dit geval het Preserven bedrijf, krijgt op haar terrein een kort stuk losse rail en kan op ieder gewenst ogenblik een spoorwagon thuisbezorgd krijgen. Wanneer deze volgepakt is, kan men de plateaitwagen opnieuw ontbie den. Deze trekt de hele vracht op acht tien wieltjes en zet op het terrein van de Spoorwegen de wagon op de rails. De overslagfase vanuit de vrachtwagen in de spoorwagon wordt hiermee over geslagen, hetgeen 'n aanzienlijke kosten besparing tot gevolg heeft. Het Preser venbedrijf zal voor het transport van Nibb-it van deze nieuwe vervoersvorm gebruik gaan maken. 3

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Amstel - Het Spongat | 1968 | | pagina 3