We moeten Hef zijn Mr. E. J. Egberts WAT IS KERSTMISS 2 voor elkaar, zingen Johnny en Rijk in de nederlandse versie van de 'Bos- tella'. Aangezien de plaat behoort tot de Veronica top 40, betekent dit, dat deze hit enorm is ingeslagen. Trouwens het 'lief-zijn' is helemaal er 'in', getuige de teksten van vele pop-songs, de love-in's, de bloemenmeisjes en wat al niet meer. Vreemd is echter, dat ondanks deze nieuwe kreten er weinig waarneembare feiten zijn te noemen, die er op wijzen, dat wij werkelijk lief zijn voor elkaar. Integendeel. Luisteren wij naar de radio of de TV, dan horen we een heel ander geluid. Wij vernemen dan mededelingen over mensen, die bierflessen gooien naar een scheidsrechter, die over het spel een iets andere visie er op nahoudt dan het publiek. Vervolgens horen wij, hoe bij een verkeersongeval de brokken maker doorrijdt en twee dodelijk ge wonden eenvoudig langs de weg Iaat liggen, om tenslotte te eindigen met een actualiteitenrubriek, waarbij een mede mens op onmedogenloze wijze wordt af gemaakt, zónder dat de betrokkene ook maar een enkele kans krijgt zich te ver dedigen. Lief zijn voor elkaar, is dat dan zo maar een loze kreet zonder diepere betekenis? Hoe komt het, dat juist nu over dat lief zijn zoveel gesproken wordt? Heeft dat iets te maken met de tijd waarin wij leven? Anders gezegd, pro beert men met deze levenshouding een antwoord te geven op de grote spannin gen die in de wereld heersen? Het zijn vooral jonge mensen, die de harde werkelijkheid van onze samen leving vaak scherper zien dan de oude ren. Bovendien durven zij dit ook dui delijk te stellen, al verwaarlozen zij o.i. daarbij wel eens hun naaste omgeving. Echter is het te verwonderen dat zij meer heil zien in het betonen van liefde dan het steeds weer opnieuw naar de wapens grijpen? Zij doen het appèl op de gemeenschap, omdat zij zich daar voor medeverantwoordelijk voelen en daarom moeten wij dit beroep op de liefde ook ernstig nemen. Deze gedachte is echter niet nieuw. Over enkele dagen is liet Kerstmis, de geboortedag van Iemand, die reeds 2000 jaren geleden de boodschap van de Liefde heeft gebracht. Deze liefde onderscheidt zich van de hierboven ge noemde liefde door toevoeging van een andere dimensie. Heel het kerstgebeu ren is een geweldige ingreep van Gods Liefde in onze wereld, die vol is van egoïsme en vijandschap. Door deze ver ticale dimensie, die dwars door de hori zontale van onze samenleving heengaat, weet de mens dat hij tegenover God zijn laatste en diepste verantwoordelijkheid heeft. Daarom is de liefde waaraan wij met Kerstmis herinnerd worden, van een andere orde, dan die waarvan Johnny en Rijk zingen. Waarom dit alles in een personeels orgaan te vermelden? Is er enige ver binding tot stand te brengen tussen ons dagelijks werk in het bedrijf en het aan staande kerstfeest? Zijn wij in de onderneming niet bij elkaar om te werken en geld te verdie nen en moeten wij Kerstmis maar niet laten rusten tot we aan onze vrije dagen toe zijn! Ook die kerstbomen in het bedrijf, is dat eigenlijk niet een beetje slap senti menteel of romantisch gedoe? Het ant woord op deze vragen lijkt ons niet moeilijk. Immers, reeds veel te lang is alles wat met kerk en geloof te maken heeft, buiten de normale menselijke samenleving gehouden. Dat is de reden waarom het Christendom zo aan beteke nis heeft ingeboet. Het gaat niet om het Christen zijn op zondag, maar juist om datgene, wat er in het dagelijks leven van gemaakt wordt. Bovendien, wij moeten ons op Kerstmis voorbereiden willen wij werkelijk feest kunnen vieren en de sfeer zowel thuis als in het bedrijf kunnen ons daarbij helpen. Wij zullen deze dagen gebruiken om anders te Ieren denken. Wij moeten nagaan hoe wij kunnen komen tot een betere leefbaar heid van onze wereld. Dat houdt in, moed vinden om de zaken eens anders te bekijken. Durf te hebben om oude zekerheden los te laten en het te wagen met een nieuw perspectief, waardoor wij de opdrachten waarvoor wij zijn ge steld ook in het bedrijf - met nieuw élan zullen vervullen. Advent 67 Attendens Voor het Spongat zou ik dus een stukje schrijven over iets dat met Kerstmis te maken heeft. Maar wat is 'Kerstmis' eigenlijk voor U en mij? Het Kerstverhaal en de Kerstlie deren? De Kerk, de krant, t.v. en radio vertellen ons ieder jaar wat Kerstmis voor de mensheid bete kent: vrede op aarde. Nou ja, moest betekenen. Een paar vrije dagen? Vooral als ze niet op het week-end vallen, zeer gewaardeerd nu wij met onze vrije tijd zo goed weg weten. Kerstdiner, kerstkrans en al het andere, dat in die dagen de tong streelt? We kunnen het ons tegen woordig allemaal veroorloven en nemen de bedorven maag na af loop graag op de koop toe. De kerstman met zijn cadeautjes? Sinterklaas kan het niet meer al leen af en riep Santa Claus te hulp om onze geschenken rond te delen. De kerstkaarten, die onze brie venbussen vullen? Vrolijk Kerst feest en Gelukkig Nieuwjaar. De hele wereld denkt aan ons en wij aan hen. De kerstbomen overal? Op plei nen en straten, in tuinen en par ken, stations, café's, winkels en kantoren, overal worden wij een paar weken op Kerstmis voorbe reid. Als het dan Kerstmis is, hebben we onze eigen kerstboom opge tuigd, ons huis versierd. En soms is het een witte kerst. In een of andere vorm ondergaan we wat Kerstmis voor ons is. De Kerk op kerstavond. Een stil mo ment bij onze brandende boom. Herinneringen aan vroeger. Toch eens Vrede op Aarde, in mensen een welbehagen? Ieder beleeft dit op zijn eigen wijze. U en ik voor ons zelf. Daar kan ik toch niet over schrijven!

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Amstel - Het Spongat | 1967 | | pagina 2