We
moeten
Hef
zijn
Mr. E. J. Egberts
WAT IS KERSTMISS
2
voor elkaar, zingen Johnny en Rijk
in de nederlandse versie van de 'Bos-
tella'. Aangezien de plaat behoort tot de
Veronica top 40, betekent dit, dat deze
hit enorm is ingeslagen. Trouwens het
'lief-zijn' is helemaal er 'in', getuige de
teksten van vele pop-songs, de love-in's,
de bloemenmeisjes en wat al niet meer.
Vreemd is echter, dat ondanks deze
nieuwe kreten er weinig waarneembare
feiten zijn te noemen, die er op wijzen,
dat wij werkelijk lief zijn voor elkaar.
Integendeel. Luisteren wij naar de radio
of de TV, dan horen we een heel ander
geluid. Wij vernemen dan mededelingen
over mensen, die bierflessen gooien naar
een scheidsrechter, die over het spel
een iets andere visie er op nahoudt dan
het publiek. Vervolgens horen wij, hoe
bij een verkeersongeval de brokken
maker doorrijdt en twee dodelijk ge
wonden eenvoudig langs de weg Iaat
liggen, om tenslotte te eindigen met een
actualiteitenrubriek, waarbij een mede
mens op onmedogenloze wijze wordt af
gemaakt, zónder dat de betrokkene ook
maar een enkele kans krijgt zich te ver
dedigen.
Lief zijn voor elkaar, is dat dan zo maar
een loze kreet zonder diepere betekenis?
Hoe komt het, dat juist nu over dat lief
zijn zoveel gesproken wordt?
Heeft dat iets te maken met de tijd
waarin wij leven? Anders gezegd, pro
beert men met deze levenshouding een
antwoord te geven op de grote spannin
gen die in de wereld heersen?
Het zijn vooral jonge mensen, die de
harde werkelijkheid van onze samen
leving vaak scherper zien dan de oude
ren. Bovendien durven zij dit ook dui
delijk te stellen, al verwaarlozen zij o.i.
daarbij wel eens hun naaste omgeving.
Echter is het te verwonderen dat zij
meer heil zien in het betonen van liefde
dan het steeds weer opnieuw naar de
wapens grijpen? Zij doen het appèl op
de gemeenschap, omdat zij zich daar
voor medeverantwoordelijk voelen en
daarom moeten wij dit beroep op de
liefde ook ernstig nemen.
Deze gedachte is echter niet nieuw.
Over enkele dagen is liet Kerstmis, de
geboortedag van Iemand, die reeds 2000
jaren geleden de boodschap van de
Liefde heeft gebracht. Deze liefde
onderscheidt zich van de hierboven ge
noemde liefde door toevoeging van een
andere dimensie. Heel het kerstgebeu
ren is een geweldige ingreep van Gods
Liefde in onze wereld, die vol is van
egoïsme en vijandschap. Door deze ver
ticale dimensie, die dwars door de hori
zontale van onze samenleving heengaat,
weet de mens dat hij tegenover God zijn
laatste en diepste verantwoordelijkheid
heeft.
Daarom is de liefde waaraan wij met
Kerstmis herinnerd worden, van een
andere orde, dan die waarvan Johnny
en Rijk zingen.
Waarom dit alles in een personeels
orgaan te vermelden? Is er enige ver
binding tot stand te brengen tussen ons
dagelijks werk in het bedrijf en het aan
staande kerstfeest?
Zijn wij in de onderneming niet bij
elkaar om te werken en geld te verdie
nen en moeten wij Kerstmis maar niet
laten rusten tot we aan onze vrije dagen
toe zijn!
Ook die kerstbomen in het bedrijf, is
dat eigenlijk niet een beetje slap senti
menteel of romantisch gedoe? Het ant
woord op deze vragen lijkt ons niet
moeilijk. Immers, reeds veel te lang is
alles wat met kerk en geloof te maken
heeft, buiten de normale menselijke
samenleving gehouden. Dat is de reden
waarom het Christendom zo aan beteke
nis heeft ingeboet. Het gaat niet om het
Christen zijn op zondag, maar juist om
datgene, wat er in het dagelijks leven
van gemaakt wordt. Bovendien, wij
moeten ons op Kerstmis voorbereiden
willen wij werkelijk feest kunnen vieren
en de sfeer zowel thuis als in het bedrijf
kunnen ons daarbij helpen. Wij zullen
deze dagen gebruiken om anders te Ieren
denken. Wij moeten nagaan hoe wij
kunnen komen tot een betere leefbaar
heid van onze wereld. Dat houdt in,
moed vinden om de zaken eens anders
te bekijken. Durf te hebben om oude
zekerheden los te laten en het te wagen
met een nieuw perspectief, waardoor
wij de opdrachten waarvoor wij zijn ge
steld ook in het bedrijf - met nieuw
élan zullen vervullen.
Advent 67
Attendens
Voor het Spongat zou ik dus een
stukje schrijven over iets dat met
Kerstmis te maken heeft.
Maar wat is 'Kerstmis' eigenlijk
voor U en mij?
Het Kerstverhaal en de Kerstlie
deren? De Kerk, de krant, t.v. en
radio vertellen ons ieder jaar wat
Kerstmis voor de mensheid bete
kent: vrede op aarde. Nou ja,
moest betekenen.
Een paar vrije dagen? Vooral als
ze niet op het week-end vallen,
zeer gewaardeerd nu wij met onze
vrije tijd zo goed weg weten.
Kerstdiner, kerstkrans en al het
andere, dat in die dagen de tong
streelt? We kunnen het ons tegen
woordig allemaal veroorloven en
nemen de bedorven maag na af
loop graag op de koop toe.
De kerstman met zijn cadeautjes?
Sinterklaas kan het niet meer al
leen af en riep Santa Claus te
hulp om onze geschenken rond te
delen.
De kerstkaarten, die onze brie
venbussen vullen? Vrolijk Kerst
feest en Gelukkig Nieuwjaar. De
hele wereld denkt aan ons en wij
aan hen.
De kerstbomen overal? Op plei
nen en straten, in tuinen en par
ken, stations, café's, winkels en
kantoren, overal worden wij een
paar weken op Kerstmis voorbe
reid.
Als het dan Kerstmis is, hebben
we onze eigen kerstboom opge
tuigd, ons huis versierd. En soms
is het een witte kerst.
In een of andere vorm ondergaan
we wat Kerstmis voor ons is. De
Kerk op kerstavond. Een stil mo
ment bij onze brandende boom.
Herinneringen aan vroeger. Toch
eens Vrede op Aarde, in mensen
een welbehagen?
Ieder beleeft dit op zijn eigen
wijze. U en ik voor ons zelf. Daar
kan ik toch niet over schrijven!