Bedrijfswagens
N.V. Preservenbedrijf
Breda breidt uit
Afscheid van
J. WC. Hogers
Veiligheids Commissie komt
met nieuwe activiteiten
Veilig verkeer
Controle
Twee testen
Ook in Helmond
De bedoeling is om in eerste instantie
al degenen, die dagelijks met een be
drijfswagen op de weg zijn, op de ogen
te testen. Van de medische dienst krijgen
zij, die goedgekeurd zijn, de ogentesl-
Vrijdag 1 december zal onze dochter
onderneming, de N.V. Preservenhedrijf
in Breda, een nieuwe bedrijfshal in ge
bruik nemen. De officiële opening vindt
's morgens om tien uur plaats en zal
worden verricht door de burgemeester
van Breda, ir. W. J. L. J. Merkx. In het
volgende Spongat zullen wij uitvoerig op
deze opening en op de uitbreiding van
het Preservenhedrijf terugkomen.
Donderdag 9 november is in de kantine
van de brouwerij in Amsterdam af
scheid genomen van de heer J. W. C.
Hogers, die wegens het bereiken van de
65-jarige leeftijd ons bedrijf gaat ver
laten. De heer Hogers kwam op 16 april
1956 in dienst en was onder meer werk
zaam op de afdeling kartonnage van de
exportbottelarij. Tijdens de informele
bijeenkomst, die een zeer spontaan
karakter had, werd gesproken door de
heren K. Eikelboom van de bottelarij,
K. J. G. Fleurbaay, baas van de export
bottelarij en J. Fien, voorman van de
afdeling kartonnage. Ook de jubileum
commissie was vertegenwoordigd. Onder
de cadeaux bevonden zich een aantal
klassieke langspeelplaten. In een gloed
volle speech dankte de heer Hogers voor
de vele blijken van vriendschap en sym
pathie, die hij gedurende zijn werk op
de brouwerij heeft ondervonden. Heel in
het bijzonder noemde hij daarbij de jon
gere werknemers, met wie hij zeer kame
raadschappelijk heeft kunnen werken.
De heer J. W. C. Hogers (links) wordt
gefeliciteerd door de heer J. Fien.
De Veiligheids Commissie van onze
brouwerij is al vele jaren in de weer om
op het gebied van de bedrijfsveiligheid
het hoogste te bereiken. Daarin is zij
zeer behoorlijk geslaagd. Het risico voor
de werknemer is sinds de invoering van
bijvoorbeeld veiligheidsbrillen en veilig
heidsschoenen, alsmede het afschermen
van gevaarlijke machinegedeelten, aan
zienlijk minder geworden. Het aantal
geregistreerde ongevallen binnen het
bedrijf is derhalve flink teruggelopen.
Dat is een verheugend teken.
Minder gunstig is het gesteld met het
aantal ongevallen buiten het bedrijf, en
dan doelen we speciaal op het aantal
ongelukken op de weg. Door een toe
nemende verkeersintensiteit wordt het
gevaar voor ongelukken eveneens ver
groot. Veel van onze medewerkers zitten
dagelijks op de weg, hetzij voor het
bedrijf, hetzij privé; in het laatste geval
op weg van het bedrijf naar huis of
omgekeerd.
Hoewel het aantal activiteiten van de
Veiligheids Commissie al bijzonder
groot is, heeft men toch gezocht naar
een mogelijkheid om mee te werken
aan een veiliger verkeer. Daarbij spelen
zowel medische als technische zaken een
rol. Belangrijk voor de bestuurder is, dat
men goede, of door middel van een bril
goed gecorrigeerde ogen heeft. Belang
rijk bij het voertuig is, dat de stuur
inrichting goed is, de banden in goede
staat verkeren en vooral de remmen
deugdelijk zijn.
kaart mee, die bij de remtest moet wor
den overhandigd. Zij die met een wagen
van het bedrijf rijden, zijn verplicht aan
de testen deel te nemen. In de toekomst
zullen zij periodiek door de medische
dienst worden opgeroepen.
De Veiligheids Commissie wil ook wa
ken over de veiligheid op de weg van
hen, die niet in een bedrijfsauto rijden.
Ook zij kunnen beide testen ondergaan,
echter niet vaker dan één maal per half
jaar en na afspraak met de Medische
Dienst.
Voorts wil men de nieuwe ogentest-
apparatuur ook gebruiken om andere
groepen medewerkers te testen. In het
bijzonder wordt daarbij gedacht aan
diegenen, die zeer intensief gebruik moe
ten maken van de ogen. Voorbeelden
zijn de controleurs in de bottelarij, die
de flessen nauwkeurig moeten bekijken,
de mannen in de instrumentmakerij, het
personeel van het laboratorium, de
ponstypistes. Voor elke functie wordt
een bepaalde kwaliteitsgraad als uit
gangspunt genomen.
ln de eerstvolgende maanden zal ook in
Helmond getest worden.
Tenslotte wijst de Veiligheids Commissie
erop, dat de veiligheid in een bedrijf
een kwestie is van mentaliteit. Uitgangs
punt is: hoe staat de werknemer tegen
over zijn werk. Belangrijk is dat hij
'veiligheids-minded' is. Op ieders mede
werking wordt gerekend.
De Veiligheids Commissie stelt zich nu
voor, om vanuit het bedrijf een controle
te doen plaatsvinden op de ogen en op
de remmen van de wagens. Daartoe zijn
onlangs twee apparaten aangeschaft, te
weten een ogentest-apparaat en een
remtest-apparaat. De eerste staat opge
steld in onze Medische Afdeling; de
tweede bevindt zich in de garage. Het
remtest-apparaat wordt in de wagen ge
plaatst en gekoppeld aan de voetrem en
de handrem. Gemeten wordt in welke
verhouding de vertraging van de wagen
(bijv. bij een snelheid van 50 km) staat
ten opzichte van de pedaaldruk c.q. hei
aantrekken van de handrem.
5