Bedrijfswagens N.V. Preservenbedrijf Breda breidt uit Afscheid van J. WC. Hogers Veiligheids Commissie komt met nieuwe activiteiten Veilig verkeer Controle Twee testen Ook in Helmond De bedoeling is om in eerste instantie al degenen, die dagelijks met een be drijfswagen op de weg zijn, op de ogen te testen. Van de medische dienst krijgen zij, die goedgekeurd zijn, de ogentesl- Vrijdag 1 december zal onze dochter onderneming, de N.V. Preservenhedrijf in Breda, een nieuwe bedrijfshal in ge bruik nemen. De officiële opening vindt 's morgens om tien uur plaats en zal worden verricht door de burgemeester van Breda, ir. W. J. L. J. Merkx. In het volgende Spongat zullen wij uitvoerig op deze opening en op de uitbreiding van het Preservenhedrijf terugkomen. Donderdag 9 november is in de kantine van de brouwerij in Amsterdam af scheid genomen van de heer J. W. C. Hogers, die wegens het bereiken van de 65-jarige leeftijd ons bedrijf gaat ver laten. De heer Hogers kwam op 16 april 1956 in dienst en was onder meer werk zaam op de afdeling kartonnage van de exportbottelarij. Tijdens de informele bijeenkomst, die een zeer spontaan karakter had, werd gesproken door de heren K. Eikelboom van de bottelarij, K. J. G. Fleurbaay, baas van de export bottelarij en J. Fien, voorman van de afdeling kartonnage. Ook de jubileum commissie was vertegenwoordigd. Onder de cadeaux bevonden zich een aantal klassieke langspeelplaten. In een gloed volle speech dankte de heer Hogers voor de vele blijken van vriendschap en sym pathie, die hij gedurende zijn werk op de brouwerij heeft ondervonden. Heel in het bijzonder noemde hij daarbij de jon gere werknemers, met wie hij zeer kame raadschappelijk heeft kunnen werken. De heer J. W. C. Hogers (links) wordt gefeliciteerd door de heer J. Fien. De Veiligheids Commissie van onze brouwerij is al vele jaren in de weer om op het gebied van de bedrijfsveiligheid het hoogste te bereiken. Daarin is zij zeer behoorlijk geslaagd. Het risico voor de werknemer is sinds de invoering van bijvoorbeeld veiligheidsbrillen en veilig heidsschoenen, alsmede het afschermen van gevaarlijke machinegedeelten, aan zienlijk minder geworden. Het aantal geregistreerde ongevallen binnen het bedrijf is derhalve flink teruggelopen. Dat is een verheugend teken. Minder gunstig is het gesteld met het aantal ongevallen buiten het bedrijf, en dan doelen we speciaal op het aantal ongelukken op de weg. Door een toe nemende verkeersintensiteit wordt het gevaar voor ongelukken eveneens ver groot. Veel van onze medewerkers zitten dagelijks op de weg, hetzij voor het bedrijf, hetzij privé; in het laatste geval op weg van het bedrijf naar huis of omgekeerd. Hoewel het aantal activiteiten van de Veiligheids Commissie al bijzonder groot is, heeft men toch gezocht naar een mogelijkheid om mee te werken aan een veiliger verkeer. Daarbij spelen zowel medische als technische zaken een rol. Belangrijk voor de bestuurder is, dat men goede, of door middel van een bril goed gecorrigeerde ogen heeft. Belang rijk bij het voertuig is, dat de stuur inrichting goed is, de banden in goede staat verkeren en vooral de remmen deugdelijk zijn. kaart mee, die bij de remtest moet wor den overhandigd. Zij die met een wagen van het bedrijf rijden, zijn verplicht aan de testen deel te nemen. In de toekomst zullen zij periodiek door de medische dienst worden opgeroepen. De Veiligheids Commissie wil ook wa ken over de veiligheid op de weg van hen, die niet in een bedrijfsauto rijden. Ook zij kunnen beide testen ondergaan, echter niet vaker dan één maal per half jaar en na afspraak met de Medische Dienst. Voorts wil men de nieuwe ogentest- apparatuur ook gebruiken om andere groepen medewerkers te testen. In het bijzonder wordt daarbij gedacht aan diegenen, die zeer intensief gebruik moe ten maken van de ogen. Voorbeelden zijn de controleurs in de bottelarij, die de flessen nauwkeurig moeten bekijken, de mannen in de instrumentmakerij, het personeel van het laboratorium, de ponstypistes. Voor elke functie wordt een bepaalde kwaliteitsgraad als uit gangspunt genomen. ln de eerstvolgende maanden zal ook in Helmond getest worden. Tenslotte wijst de Veiligheids Commissie erop, dat de veiligheid in een bedrijf een kwestie is van mentaliteit. Uitgangs punt is: hoe staat de werknemer tegen over zijn werk. Belangrijk is dat hij 'veiligheids-minded' is. Op ieders mede werking wordt gerekend. De Veiligheids Commissie stelt zich nu voor, om vanuit het bedrijf een controle te doen plaatsvinden op de ogen en op de remmen van de wagens. Daartoe zijn onlangs twee apparaten aangeschaft, te weten een ogentest-apparaat en een remtest-apparaat. De eerste staat opge steld in onze Medische Afdeling; de tweede bevindt zich in de garage. Het remtest-apparaat wordt in de wagen ge plaatst en gekoppeld aan de voetrem en de handrem. Gemeten wordt in welke verhouding de vertraging van de wagen (bijv. bij een snelheid van 50 km) staat ten opzichte van de pedaaldruk c.q. hei aantrekken van de handrem. 5

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Amstel - Het Spongat | 1967 | | pagina 5