Lamste O Directeur P. Kranenberg opende nieuwe lokaal voor de verkooptraining PERSONEELSORGAAN VAN DE AMSTEL BROUWERIJ N.V. De commissie HET SPONGAT NUMMER 70 - 12 OKTOBER 1967 Op bijzonder attractieve wijze is woens dag 4 oktober het nieuwe lokaal voor de verkooptraining, gevestigd op de vierde etage nabij de kantine, in ge bruik genomen. Naast de voltallige directie waren vele groeperingen uit het bedrijf, en in het bijzonder uit de sector verkoop, vertegenwoordigd. Daarnaast waren aanwezig de architect ir. Nicolai, de firma Kok, die de aannemingswerk zaamheden heeft verricht, de heren Sanders en Hardebol van het Technisch Filmcentrum en de heer Lawson van Guinness Europe N.V. De heer P. Kranenberg overhandigt de sleutels van het salestraininglokaal aan de heer T. J. H. Kee. Hieronder de heer W. F. de Jong met de overhead projector. Onze directeur, de heer P. Kranenberg, schetste in zijn inleiding de functie van het nieuwe lokaal. Hij ging daarbij terug naar het jaar 1960, toen hem na een reis door Amerika, waarbij hij o.m. een bezoek bracht aan de grootste brou werij van de Vérenigde Staten, steeds duidelijker voor ogen kwam te staan, dat met gericht onderwijs veel valt te bereiken. Wel was er op de brouwerij onder leiding van de heer Struiksma al een vorm van gericht onderwijs, maar in de sector verkoop ontbrak deze nog. 'De eisen, die heden ten dage aan een goede verkoper worden gesteld, zijn anders dan in het verleden. De verko per is geen orderophaler meer maar een adviseur. Hij is op alle fronten de tegenspeler van de man die hij bezoekt, en moet hem met degelijke argumenten overtuigen. Zo'n man moet niveau heb ben en de verkooptraining zal hem daarbij helpen', aldus de heer Kranen berg. Vervolgens haalde de heer Kranenberg de formule van de 'Vier P's' aan, die staan voor: Product, Price, Profit en People. De eerste P. staat voor produk- ten, met andere woorden, welk produkt breng je op de markt, is de kwaliteit goed en valt het bij de consument in de smaak. De tweede P. duidt op de prij zen. Is je produkt goed, dan is het pu bliek geneigd er een betere prijs voor te betalen. De derde P. zegt iets van de winsten, dat wil zeggen, brengen de produkten voldoende op in vergelijking met de inspanning, die daarvoor gele verd moet worden. En de vierde P. ten slotte slaat op de mensen, die het pro dukt aan de man moeten brengen. En de vraag rijst daarbij: Zijn wij kwalita tief in staat ons produkt goed te ver kopen? Welnu, die kwaliteitsverbetering van ons verkoopapparaat gaat plaatsvinden in dit nieuwe trainingslokaal. En de gene, die zich intensief gaat bezighou den met de training en opleiding, is de heer W. F. de Jong. 'Hij is de man, die het moet gaan doen', aldus de heer Kranenberg. 'En dat is geen gemakke lijke opgave. Hij kan er echter van ver zekerd zijn, dat wij als directie volledig achter hem staan'. vervolg op pagina 2) Enschede, die zich bezig heeft ge houden met een onderzoek naar de achtergronden van de Amsterdamse ordeverstoringen, heeft de afgelopen week haar rapport kunnen publiceren. Via de dagbladen hebben wij kennis ge nomen van de inhoud, terwijl boven dien alle groeperingen uit het politieke leven hun visie op het genoemde beleid hebben gegeven. Om tweeërlei redenen is het rapport ook voor het bedrijfsleven interessant. Enerzijds omdat er de gezagsproblema tiek aan de orde komt, anderzijds om dat gebleken is, dat veel narigheid is ont staan door gebrek aan communicatie. Vooral dit laatste punt interesseert ons, omdat ook in de onderneming zo vaak moeilijkheden rijzen door ditzelfde euvel. Het lijkt paradoxaal dat waar de com municatietechniek zo met sprongen vooruit is gegaan, het communiceren zelf zo moeilijk blijkt te zijn. Ongeveer veertig jaar geleden was een publiek van ca. 10.000 mensen wel het maxi mum dat een spreker kon bereiken. Nu in '67 is het via de televisie en de com- municatiesatelieten voor één man mo gelijk een gehoor te hebben van 100.000.000 mensen! Dit technisch wonder heeft evenwel niet kunnen ver hinderen, dat belangrijke ambtsdragers, die op een steenworp afstand van elkaar werken, verstoken waren van we derzijdse informatie. Er zijn meer rede nen aan te wijzen, waarom deze storing optrad. Als lering voor het bedrijfs leven zouden wij er één willen uitlich ten, omdat daarover zo vaak misver stand bestaat. Wij wijzen in dit verband op de mis vatting, dat een goede communicatie het klimaat in de werkgemeenschap zou bevorderen. De kwestie ligt precies an dersom. Communicatie is afhankelijk van goede onderlinge verhoudingen en groot vertrouwen van de medewer kers in elkaar. Is zo'n klimaat niet aan wezig - zoals uit het rapport Enschede blijkt - dan functioneren de bestaande communicatiekanalen niet. Elke poging, die wordt aangewend om het bedrijfsklimaat, of het moreel te verbeteren, verdient daarom de volle steun van hen die in het bedrijf werken. Puzzelritten, klaverjas- en viswedstrij den zijn, evenals ons komend biljart- tournooi, bouwstenen voor het bereiken van een situatie waarin berichten wél worden doorgegeven, aanvaard en uit gevoerd. Attendens 1

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Amstel - Het Spongat | 1967 | | pagina 1