Telefoneren geeft tal van problemen 4 Dat het hanteren van de telefoon iets is wat niet een ieder goed afgaat, maken wij dagelijks mee. Op het eerste gezicht lijkt telefoneren erg eenvoudig, maar dat het meer eist dan spreken en luisteren alleen, werden wij ons bewust toen wij een kleurenfilm zagen die was vervaar digd in opdracht van een Amerikaanse telefoonmaatschappij. Het was een speel film die ongeveer 20 minuten duurde en die speciaal was vervaardigd om de kijkers te laten zien hoeveel fouten men maakt wanneer de hoorn van de haak gaat. Wij weten niet wat dit Technicolor produkt gekost heeft, maar het moet een indrukwekkend bedrag zijn. Wij halen deze film niet aan om te gaan beschrijven wat er zich in afspeelt, maar willen er slechts mee aantonen dat één van de grote maatschappijen in de wereld zich veel moeite en geld heeft getroost om het telefoneren te ver beteren. Het zal dan ook ongetwijfeld de moeite lonen om onze eigen telefoonmanieren eens op de korrel te nemen. Hieronder laten wij een paar punten volgen die belangrijk zijn wanneer u met een ander belt. HOE HEET U? Wanneer men begint te spreken, is het eerste wat men moet doen, zijn naam noemen. Dit is eigenlijk vanzelfsprekend, maar het wordt nog vaak vergeten. Zegt men niet hoe men heet, dan zal degene aan het andere eind van de lijn de eerste seconden niet kunnen luisteren naar het geen u te vertellen heeft, want zijn hersens zijn druk bezig met zich af te vragen wie de spreker kan zijn. Een kwalijke zaak, want het bericht zal dan maar half overkomen en veel van zijn effect verliezen tenzij er vragen worden gesteld door de verraste opgeroepene. Vertrouw er niet op dat men uw stem wel kent. Vaak is dat niet zo en al is het wel het geval dan duurt het toch nog even voordat men zich realiseert wie spreekt. Heel wat mensen vergeten dat hun naam voor velen een nieuw geluid is. Zij hebben hun naam duizenden malen gezegd en het is een sleur geworden, ook aan de telefoon. Zij raffelen hun naam af of mompelen binnensmonds. Dat dit zeer vervelend is voor de luisteraar behoeft geen betoog. Vooral als u een korte naam hebt, is het aan te bevelen om te beginnen met: ,,U spreekt met Dit vormt dan een soort in leiding voor de ander, die hierdoor de tijd krijgt om zich te realiseren dat er gesproken wordt. Heeft u iemand die u niet kent aan de lijn, geef hem dan wat meer informatie dan alleen uw naam. Noem het bedrijf waar u werkt en de afdeling. Doe dit vooral rustig en duidelijk, zodat de hersenen van de ander de tijd krijgen om de inlichtingen te verwerken. Bent u niet goed verstaanbaar, dan gaat de ander zoeken zoals hierboven beschreven en uw bericht gaat gedeeltelijk verloren. WANDELT U WEG? Het werken met eigen centrales heeft natuurlijk vele voordelen, maar er zitten vanzelfsprekend ook nadelen aan. Wij weten allemaal dat wanneer wij een nummer hebben aangevraagd, wij niet moeten weglopen, want dat heeft tot gevolg dat de opgeroepene onnodig moet wachten. Wij maken ons allemaal wel eens schuldig hieraan. Heeft u er erg veel last van dat u op dit punt vergeet achtig bent, zet dan een papiertje op uw draaischijf direct na het aanvragen. In de meeste gevallen zult u het zien wan neer u op het punt staat weg te wandelen. WORDT U VERGETEN? U hebt via onze centrale een ander bedrijf aangevraagd. Daar gaat de tele foon. U pakt de hoorn op en hoort niets. Ga dan niet „hallo" brullen, maar blijf even wachten, want wat is er gebeurd? Onze centrale kreeg de ver binding met de centrale van het opge roepen bedrijf; u werd opgeroepen, maar u nam niet onmiddellijk de hoorn op. De telefoniste had echter geen tijd meer om te Vachten en heeft u even op de wachtlijn gezet, zodat zij andere telefoontjes van allemaal zenuwachtige mensen kan afhandelen. U wordt heus niet vergeten, want uw lampje flikkert op haar schakelbord. Bent u weer door haar uit het niet te voorschijn gehaald, blijf dan vriendelijk, want het beroep van telefoniste is zenuwslopend en erg vermoeiend. Langer dan een paar uur achter elkaar is het niet vol te houden. WEG? LAAT HET WETEN Het helpt het telefoonverkeer bevor deren om onze telefonistes even een seintje te geven wanneer u voor langere tijd weggaat en er niemand is om uw telefoon aan te nemen. Dat voorkomt dat zij die van buiten het bedrijf u op bellen onnodig moeten wachten totdat zij eindelijk van de telefoniste te horen krijgen dat u er niet bent. Vergeet niet te laten weten dat u terug bent! U STOORT! Laten wij eraan denken dat de handige en onmisbare telefoon een onding is van het zuiverste water. Op alle mogelijke tijden komt hij storen. Hij trekt zich nergens iets van aan. Hij jengelt, rinkelt, schreeuwt en wij zijn zijn slaaf. Of we willen of niet, bijna altijd voelen wij ons gedwongen om de telefoon te beant woorden. Of wij nu in een bespreking zitten waar wij onze hersens hard bij nodig hebben, of wij onder de douche (zie verder pagina 5)

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Amstel - Het Spongat | 1967 | | pagina 4