I ERSONEELSORGAAN VAN DE AMSTEL BROUWERIJ N.V. Bruggen te laag 125.000 liter water als ballast voor maisboot Vakanties HET SPONGAT NUMMER 64 - 6 JULI 1967 Bij de transportbrug aan de Maurits- kade, ter hoogte van de fabrieksingang, ligt om de tien dagen het binnenvaart schip 'De Drie Gebroeders' afgemeerd. De heer A. Jacobs van de firma Keizer levert dan een lading maismeel af, die met behulp van een zuiger uit de drie ruimen wordt gehaald. Op zichzelf is dat niet zo'n ongewoon karwei. Maar het opvallende is, dat zodra er één ruim leeg is, dit onmiddellijk wordt volge pompt met water. De verklaring is eenvoudig, maar tekent toch wel de problemen, waarmee de binnenscheepvaart met name in Amster dam te maken heeft. Wanneer namelijk het doorgaans uit Leuven (België) af komstige maismeel is gelost, komt 'De Drie Gebroeders' zo hoog te liggen, dat zij met geen mogelijkheid meer onder de 2.25 meter hoge bruggen doorkan. De enige oplossing is om op de weg terug wat ballast mee te nemen en water is daarvoor het gemakkelijkst voor han den. Gelijkmatig over de drie ruimen ver deeld wordt zo'n 125.000 liter water in genomen, waardoor het schip ander halve meter dieper komt te liggen. Met een anderhalf-duims pomp is dat een karwei, dat een kleine vijf uur in beslag neemt. Voordat de terugtocht begint, wordt ook het stuurmanshuisje nog in geklapt, zodat een vrije onderdoorvaart is verzekerd. Drie kwartier duurt de tocht, die 'De Drie Gebroeders' naar het Amsterdam- Rijnkanaal brengt. Op die route wor den, zonder gevaar voor aanvaringen, liefst zeven bruggen genomen. Bij de waterkering wordt de ballast weer over boord gezet, wat nog eens vier uur pompen kost. Maar dan staat 'De Drie Gebroeders' ook niets meer in de weg om in drie dagen naar Leuven te varen voor een nieuwe vracht. In verband met de vakanties zal Het Spongat de eerstkomende weken met grotere tussenpozen verschijnen. Het volgende num mer komt uit op donderdag 27 juli. Foto's en kopij dienen uiter lijk woensdag 19 juli bij de afde ling Public Relations in Amster dam binnen te zijn. Het daarop volgende Spongat zal verschijnen op donderdag 17 augustus. Kopij binnen op woensdag 9 augustus. Frente a la entrada de la fabrica atraca cada diez dias un barco grande, cargado con harina de maiz para nuestra em- presa. Tan pronto se descarga este car- gamento hay que llenar las bodegas con agua como lastre para que el barco puede pasar debajo de los puentes, al salir de Amsterdam. Siete de estos puentes son tan bajos que - estando vacio el barco no podria pasar debajo de ellos. F.n la foto se puede ver como el mismo tiempo de descagar la harina de maiz de un deposito, en otro ya se esta bom- beando el agua. En total tiene que cargar 125.000 litros de agua para obtener un calado mayor de metro y media. El llenado demora casi cinco horas, y luego de haber salido de Amsterdam se necesita otras cuatro horas para vaciar todo el agua. ZE GAAN HUN GANG MAAR is een uitdrukking, die wij bezigen wanneer een gevoel van machteloosheid bij ons opkomt. Een dergelijk gezegde is vaak kenmerkend voor de situatie, waarin de hedendaagse mens zich voelt. Nieuw ontstane problemen roepen span ningen op die vaak zo ondoorzichtig en ingewikkeld lijken, dat wij daar graag afstand van nemen. We doen de zaken dan af met de gedachte, dat het alles uitsluitend beheerst wordt door machts strijd en egoïsme. De hierboven ge noemde gevoelens zijn bij velen niet alleen aanwezig t.a.v. de grote wereld vraagstukken, maar ook dichter bij huis doen zij zich voor. Denk hierbij aan de problemen binnen ons land, vaak in de plaats waar wij wonen. Maar ook in onze onmiddellijke leefwereld kunnen onmacht-gevoelens ons leven beheersen. En aangezien een belangrijk stuk van onze leefwereld in de onderneming ligt, willen wij over die onmacht, die soms dreigt over te gaan in fatalisme, een paar opmerkingen maken. Wanneer wij terugblikken in de geschie denis, dan zien wij dat er altijd nieuwe, opkomende groepen mensen zijn ge weest, die gestreden hebben voor een plaats op deze wereld. Wij kunnen dat vandaag weer ervaren door de vele nationaliteiten in Afrika en bet Mid den-Oosten die eveneens opkomen voor een plaats onder de zon. Voor diegenen, die zo'n plaats reeds veroverd hadden, vormen deze nieuwe groepen een be dreiging en daardoor ontstaan spannin gen. Ook in ons land vonden en vinden w ij groepen die op grond van eigen in zicht, economische noodzaak of iets dergelijks, strijden voor een eigen plaats. Omstreeks de eeuwwisseling was dat de arbeidersbeweging, nu zijn het mis schien de bejaarden of de jeugd, die voor hun plaats opkomen. Binnen het bedrijf zijn het nu eens nieuwe afde lingen, dan weer nieuwe functionaris sen of nieuwe chefs, die een nieuwe eigen taak krijgen opgedragen en ook daarom een plaats zoeken binnen de bedrijfsgemeenschap. Ook hier echter zullen de reeds aanwezigen de anderen als verstoorders van het evenwicht be schouwen, want zij verkiezen liever het behoud van het eigen leventje, waar ieder zijn plaats had en waar alles zo prettig geregeld was. Wat wij dus in de grote wereld zien ge beuren, speelt zich eigenlijk precies zo (Lees verder pagina 2) 1

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Amstel - Het Spongat | 1967 | | pagina 1