Brouwmeester H. Smeijsters keerde terug uit Jordanië PERSONEELSORGAAN VAN DE AMSTEL BROUWERIJ N.V. Aandeelhouders in expeditie-centrum Iets andersk doen 1 HET SPONGAT NUMMER 63 - 22 JUNI 1967 Maandag 12 juni is met het lijnvliegtuig van de KLM uit Teheran op Schiphol teruggekeerd onze medewerker de heer H. W. J. Smeijsters, brouwmeester van de met ons geassocieerde brouwerij in Amman (Jordanië). De oorlogsverrich tingen in het Midden-Oosten hebben zijn overhaast vertrek noodzakelijk ge maakt. Terug in Holland doet hij er, uiterlijk onbewogen maar innerlijk zeer geraakt, verhaal van. Hoe hij zeven angstige dagen beleefd heeft, verteld hij aan de hand van notities in zijn zak agenda. 'Maandagmorgen 5 juni - ik was toen op de brouwerij in Zerka - hoorde ik de eerste berichten over het begin van de oorlog. Kort voor elf uur ging het lucht alarm en doken we de schuilkelders in. Onze brouwerij ligt een kleine tien kilo meter van het vliegveld van Amman en we zaten dus in de gevaarlijke zóne. Een stuk of vijf vliegtuigen kwamen drie maal overvliegen en bombardeer den de luchthaven. Het was de eerste krijgsverrichting bij ons in de buurt'. 'Ondanks die bomaanslagen leefde men toch in de gedachte dat het Jordanese leger binnen 72 uur Tel Aviv bereikt zou hebben', zo vervolgt de heer Smeijs ters. 'Maar al direct de volgende dag sloeg de stemming om. Dinsdagmorgen was er opnieuw luchtalarm, maar de vliegtuigen bleven ditmaal uit. Toch was het gewenst een beter heenkomen te vinden en daarom vertrok ik die dag naar Amman op ongeveer 25 km van Zerka. Onderweg passeerden we het grootste legerkamp van Jordanië, dat ook weer niet ver van de brouwerij is gelegen'. (lees verder pagina 3) Na afloop van de jaarlijkse algemene vergadering van aandeelhouders, die op vrijdag 2 juni j.l werd gehouden in de commissarissenkamer van onze brouwe rij in Amsterdam, hebben een aantal aandeelhouders en enkele aanwezige journalisten een bezoek gebracht aan het juist een week daarvoor geopende nieuwe expeditiecentrum. Tijdens de rondgang toonden zij veel belangstelling voor de nieuwbouw. Onze fotograaf maakte van hen een groepsfoto, welke wij hierbij afdrukken. dan anders, ofwel een verandering aanbrengen in een bestaande situatie, roept bij ons mensen altijd weerstanden op. Of zo'n verandering van ingrijpende aard is of niet, speelt daarbij nauwelijks een rol. De krant een half uur later be zorgd, of de lunchtijd een kwartier ver vroegd, geven al ruimschoots aanleiding tot heftige reacties. Aangezien in een bedrijf vaak dingen veranderd moeten worden, is het de moeite waard na te gaan wat de oor zaken van de weerstanden zijn. Boven dien weten wij dan ook op welke wijze de wijzigingen soepeler kunnen verlo- pen. De mens is een sleurbeest, ziedaar het verzet tegen een verandering. Ten dele is dit juist, aangezien reacties als 'het is toch altijd goed gegaan' vaak gehoord worden. Toch komen de meeste moeilijkheden niet voort uit het doorbreken van een sleur, maar uit de - vermeende - aan tasting van het bestaan. Gevoelens als 'word ik straks niet overbodig', 'kan ik de nieuwe situatie wel aan', 'deed ik het dan niet goed', 'mijn werk valt weg en dus was mijn bijdrage waardeloos' en zo zouden wij door kunnen gaan. Bij het aanbrengen van veranderingen zijn er twee belanghebbenden. Dat zijn het bedrijf en de mensen die er werken. Om met deze laatsten te beginnen: mensen dienen zich goed bewust te zijn dat in het leven altijd alles aan ver andering onderhevig is. Vooral de tijd, waarin wij het voorrecht hebben te leven, lijkt t.o.v. vroegere tijden op een stroomversnelling. Misschien is het nog meer juist te spreken van een waterval. Hoe dan ook, deze tijd eist van ons dat wij uitermate flexibel moeten zijn, wil len wij tenminste alle ontwikkelingen op de juiste wijze in ons leven verwerken en inpassen. Het bedrijf, d.w.z. de leidinggevenden, kunnen veranderingen beter aanvaard baar maken, indien zij de mensen tijdig in het vooroverleg betrekken. Daardoor kunnen deze belanghebbenden hun meningen en inzichten op de plaats brengen waar zij thuis horen, zodat daarvan een dankbaar gebruik kan worden gemaakt. Van groot belang is tenslotte dat de mensen daardoor ervaren, dat het mooie woord 'mede-werker' ook werkelijk de inhoud krijgt, die het verdient. Attendens.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Amstel - Het Spongat | 1967 | | pagina 1