Nieuwe kantine draait nu op volle toeren N VAN DE AMSTEL BROUWERIJ N.V. PERSONEELSORGAA ARBEIDSVOLDOENING 1 SPONGAT NUMMER 60 - 11 MEI 1967 HET Met enige trots kunnen wij zeggen dat de nieuwe kantine, die we vorig jaar oktober in gebruik konden nemen, blijkt te voorzien in een enorme behoefte Dagelijks komen er zo tussen de 700 en 800 werknemers voor de lunch, terwijl de uitgifte van warme maaltijden in de namiddag velen aan tafel brengt. Wie de nieuwe, officiële prijslijst bekijkt, zal moeten toegeven, dat het assortiment artikelen voor een bedrijfskantine onge kend groot is. Nagenoeg alles wat men zich voor de lunch mag wensen is aan wezig, terwijl er wat betreft de warme maaltijden voldoende afwisseling is voor een menu naar ieders smaak. Omdat een groot aantal medewerkers gelijktijdig lunchpauze heeft, gaf de doorstroming bij de buffetten in het begin nog wel eens moeilijkheden. Voor de wachtenden in de rij was de vertra ging niet altijd even plezierig. Daarom heeft men onlangs in de uitgifte enige wijzigingen aangebracht. Een belangrijk punt is, dat koffie niet langer aan de buffetten wordt verschaft, maar alleen aan de wagentjes in de zaal. Boven de buffetten zijn bordjes opge hangen, waarop iedereen kan zien welke artikelen op een bepaalde plaats worden geserveerd. Men dient zich derhalve op te stellen in de rij, die uitmondt bij het bordje van zijn of haar keuze. Aan het buffet in de hal van de kantine wordt slechts afgerekend bij één daarvoor aan gewezen serveerster. Wanneer u boven dien zo veel mogelijk met gepast geld betaald, zullen in de toekomst lange wachttijden vermeden kunnen worden. Sinds enige tijd is het assortiment uit gebreid met vruchtenyoghurt, die in vier smaken aan het uitgiftebuffet voor dranken verkrijgbaar is. Vanaf vrijdag 12 mei worden bovendien vis-sticks voor broodbelegging of anderszins verkocht, terwijl omstreeks half mei diverse ijs- soorten voor de ongetwijfeld vele lief hebbers voor handen zijn. Het verschil in prijs tussen koeken die in de kantine werden verkocht en die, welke men bij de koffieserveersters kan (Vervolg op pagina 2) Het voltallige kantinepersoneel bijeen: staande v.l.n.r. beheerder H. A. Joosse, mevrouw C. J. Joosse-van der Starre, mej. M. Triest en de heer H. Noorlan- der; zittend daarachter de dames R. Mil- lenaer, J. Wood, Y. Högemann en T. Peperkamp. is een onderwerp, dat terecht grote belangstelling geniet van de beoefenaren van de gedragswetenschappen. Deze aan dacht is begrijpelijk omdat men ver onderstelt, dat mensen een grotere pres tatie leveren naarmate zij zich plezierig voelen in de arbeidssituatie. Wetenschappelijk is vastgesteld welke factoren bepalend zijn voor het bereiken van een zekere arbeidsvoldoening. Eén van de belangrijkste factoren hiervan is het zich opgenomen voelen in een werk groep. Het ergens „bij" willen horen, waardoor de enkeling een zekere be scherming krijgt tegen de „anderen", is in het sociale leven een belangrijk ge geven. Vooral vroeger toen de mens in meer primitieve omstandigheden moest leven en vele gevaren hem omringde, betekende de groep waartoe men be hoorde een stuk veiligheid. Thans is het niet zozeer materiële - doch sociale veiligheid die ons doet verlangen naar het behoren tot een groep. Echter ook omdat wij in de groep een zekere „meer"-waarde krijgen toegevoegd boven onze eigen waarde. Immers de opvattin gen en het gedrag van de groep waartoe w ij behoren, is altijd iets beter, iets verstandiger, iets ruimer of wat dan ook, dan de opvattingen en het bedrag van de andere groepen. Daarom is het voor ons een bijzonder voorrecht om juist tot deze groep te mogen behoren, daardoor zijn wij iets superieur boven de anderen en dat is een heerlijk gevoel! Omdat ieder bedrijf is opgebouwd uit zeer vele kleine werkgroepen, waarbin nen de werknemer zich aanvaard kan weten, moeten wij met het bovenstaande rekening houden. Indien de werkgroepen zich tegen elkaar afzetten om die z.g. „meer"-waarde tot uitdrukking te bren gen, door elkaar de nodige informatie te onthouden e.d., dan doen deze scher mutselingen ernstig afbreuk aan het uiteindelijk ondernemersresultaat. Dat de leden van de groepen vanzelfsprekend ook zichzelf daarmee duperen, wordt vaak te weinig ingezien. Het is de taak van de ondernemingslei ding ervoor te zorgen, dat er geen „groepjes" ontstaan, doch hechte kleine werkgroepen die zich onderling verbon den weten door het gemeenschappelijk bedrijfsbelang. Ziedaar één van de be langrijkste doeleinden die de kadervor ming in het bedrijf nastreeft. Attendens

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Amstel - Het Spongat | 1967 | | pagina 1