Het reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (III en slot) AFBEELDING 5 AFBEELDING 6 De nieuwe bepalingen met betrekking tot stilstaan en parkeren bevatten de volgende wijzigingen ten opzichte van de oude: a. Een stopverbod is ingevoerd op spoorwegovergangen. b. Het wachtverbod op invoeg- en uitrijstroken is veranderd in een stopverbod. c. Het stopverbod op bruggen en via ducten is veranderd in een stop verbod op de rijbanen onder brug gen en viaducten. d. Het stopverbod bij een bushalte wordt gehandhaafd, doch het is wel toegestaan passagiers onmid dellijk te laten in- of uitstappen. e. Het stop verbod anders dan op het afzonderlijke weggedeelte voor stilstaande voertuigen is veranderd in een parkeerverbod. f. Het stop verbod binnen 10 meter van een straathoek is veranderd in een parkeerverbod binnen 5 me ter. g. Het stopverbod naast of op een af stand van minder dan 5 meter van een verkeersheuvel, tenzij de breed te van de rijbaan naast de ver keersheuvel ten minste 6 meter bedraagt, is vervangen door een parkeerverbod op de rijbaan ter hoogte van een doorgetrokken streep of een vluchtheuvel, indien de vrije ruimte tussen het gepar keerde voertuig en de streep of de vluchtheuvel minder dan 3 meter bedraagt. h. Een parkeerverbod is ingevoerd op plaatsen, waar verkeerslichten, verkeerstekens of wegbewijzerings- borden door het geparkeerde voer tuig aan het oog van de andere weggebruikers kunnen worden onttrokken en voorts buiten de be bouwde kom op de rijbaan van een voorrangsweg. i. Op de weg aangegeven parkeer vakken zijn bindend. j. Een ter zijde van de rijbaan door getrokken gele streep duidt een parkeerverbod aan. Stop- en parkeerverboden kunnen uiteraard ook door borden aange geven worden. Onder deze borden, opgenomen in bijlage II van het reglement, tref fen we een aantal nieuwe aan, zo als: nr. 50, a en b: parkeerverbod af wisselend op oneven en even da gen, cq afwisselend gedurende de eerste en tweede helft van de maand. nr. 51: stopverbod (blauwe achter grond, rode rand en rood diago naal kruis). nr. 52: verbod fietsen en brom fietsen te plaatsen. De borden welke een parkeer- of stopverbod aangeven gelden al leen voor die zijde van de weg, waar zij geplaatst zijn. (art. 80, 81, 82, 83, 125 en 126) - Een autoweg mag slechts bereden worden door voertuigen, die sneller kunnen en mogen rijden dan 40 km per uur (voorheen 20 km/u), (art. 87) - Op motoren en scooters is de amazo- nezit verboden; ook mogen zich geen personen voor de bestuurder bevin den. (art. 97) - Het is verboden een op het wegdek aangebrachte doorgetrokken streep te overschrijden (ook om links af te gaan!!). PARKEREN AAN BEIDE ZIJDEN VERBODEN PARKEREN AAN DE RECHTERZIJDE VERBODEN IN HET MIDOEN EEN HERHALINGSBORD Een onderbroken streep mag worden overschreden, indien de loop van het verkeer dat meebrengt. Indien er naast een doorgetrokken streep een onderbroken streep staat mag alleen het verkeer aan de zijde van de door getrokken streep er niet overheen, (art. 122) - Langs de rand van de rijbaan kan door een doorgetrokken streep een speciale strook voor fietsers en brom fietsers worden afgebakend. Deze moet dan worden aangeduid door afbeeldingen van een witte fiets op dat gedeelte van het wegdek. De ze strook is verboden voor andere weggebruikers. Bij een onderbroken streep geldt hetzelfde, met dien ver stande, dat andere weggebruikers de strook mogen volgen voor zover zij daar geen fietsers of bromfietsers hin deren. (art. 128) - Op overeenkomstige wijze kunnen speciale stroken voor autobussen wor den aangebracht, (art. 129) De borden „tunnelweg" en „max 70 km/uur toegestaan" zijn komen te ver vallen. Verkeersborden dienen vóór 1 januari 1972 te zijn vervangen door de nieuwe, met uitzondering van die, aanduidende een stop- of parkeerverbod, welke bin nen twee jaar moeten zijn vervangen, (art. 141) Tot slot zij opgemerkt, dat een aandach tig doorlezen van het Reglement Ver keersregels en Verkeerstekens eerst leert, hoeveel kleine bepalingen er ei genlijk gewijzigd zijn, beslist meer, dan in dit artikel verwerkt. Het doornemen van het nieuwe reglement is dan ook ze ker de moeite waard en door de vrien delijke taal en logische indeling ook be trekkelijk eenvoudig. Ook de Nota van Toelichting is voor een goed begrip zeer lezenswaard. Het is niet voorbarig om nu reeds te stellen, dat het nieuwe regle ment, mede gezien de harmoni satie van de verkeersregels in Europa, een stap in de goede richting is. Hopelijk zal de nieuwe Wegenverkeerswet niet te lang op zich laten wachten. Overigens, hoe noodzakelijk en goed het ook is over een verkeerswetgeving te beschikken, die voldoet aan de eisen van de tijd, tot een veiliger verkeer leidt zij alleen dan, wan neer de mentaliteit van de weg gebruikers goed is. Want het ver keer is uiteindelijk weinig anders, dan een van de vele vormen van menselijke verhoudingen en zoals bij elk samenspel van mensen: Het gaat pas goed, wanneer ieder over tuigd is van Geven en Nemen.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Amstel - Het Spongat | 1966 | | pagina 3