Het reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (III en slot)
AFBEELDING 5
AFBEELDING 6
De nieuwe bepalingen met betrekking
tot stilstaan en parkeren bevatten de
volgende wijzigingen ten opzichte van
de oude:
a. Een stopverbod is ingevoerd op
spoorwegovergangen.
b. Het wachtverbod op invoeg- en
uitrijstroken is veranderd in een
stopverbod.
c. Het stopverbod op bruggen en via
ducten is veranderd in een stop
verbod op de rijbanen onder brug
gen en viaducten.
d. Het stopverbod bij een bushalte
wordt gehandhaafd, doch het is
wel toegestaan passagiers onmid
dellijk te laten in- of uitstappen.
e. Het stop verbod anders dan op het
afzonderlijke weggedeelte voor
stilstaande voertuigen is veranderd
in een parkeerverbod.
f. Het stop verbod binnen 10 meter
van een straathoek is veranderd in
een parkeerverbod binnen 5 me
ter.
g. Het stopverbod naast of op een af
stand van minder dan 5 meter van
een verkeersheuvel, tenzij de breed
te van de rijbaan naast de ver
keersheuvel ten minste 6 meter
bedraagt, is vervangen door een
parkeerverbod op de rijbaan ter
hoogte van een doorgetrokken
streep of een vluchtheuvel, indien
de vrije ruimte tussen het gepar
keerde voertuig en de streep of de
vluchtheuvel minder dan 3 meter
bedraagt.
h. Een parkeerverbod is ingevoerd
op plaatsen, waar verkeerslichten,
verkeerstekens of wegbewijzerings-
borden door het geparkeerde voer
tuig aan het oog van de andere
weggebruikers kunnen worden
onttrokken en voorts buiten de be
bouwde kom op de rijbaan van
een voorrangsweg.
i. Op de weg aangegeven parkeer
vakken zijn bindend.
j. Een ter zijde van de rijbaan door
getrokken gele streep duidt een
parkeerverbod aan.
Stop- en parkeerverboden kunnen
uiteraard ook door borden aange
geven worden.
Onder deze borden, opgenomen in
bijlage II van het reglement, tref
fen we een aantal nieuwe aan, zo
als:
nr. 50, a en b: parkeerverbod af
wisselend op oneven en even da
gen, cq afwisselend gedurende de
eerste en tweede helft van de
maand.
nr. 51: stopverbod (blauwe achter
grond, rode rand en rood diago
naal kruis).
nr. 52: verbod fietsen en brom
fietsen te plaatsen.
De borden welke een parkeer- of
stopverbod aangeven gelden al
leen voor die zijde van de weg,
waar zij geplaatst zijn. (art. 80,
81, 82, 83, 125 en 126)
- Een autoweg mag slechts bereden
worden door voertuigen, die sneller
kunnen en mogen rijden dan 40 km
per uur (voorheen 20 km/u), (art. 87)
- Op motoren en scooters is de amazo-
nezit verboden; ook mogen zich geen
personen voor de bestuurder bevin
den. (art. 97)
- Het is verboden een op het wegdek
aangebrachte doorgetrokken streep te
overschrijden (ook om links af te
gaan!!).
PARKEREN AAN BEIDE ZIJDEN VERBODEN
PARKEREN AAN DE RECHTERZIJDE VERBODEN
IN HET MIDOEN EEN HERHALINGSBORD
Een onderbroken streep mag worden
overschreden, indien de loop van het
verkeer dat meebrengt. Indien er
naast een doorgetrokken streep een
onderbroken streep staat mag alleen
het verkeer aan de zijde van de door
getrokken streep er niet overheen,
(art. 122)
- Langs de rand van de rijbaan kan
door een doorgetrokken streep een
speciale strook voor fietsers en brom
fietsers worden afgebakend.
Deze moet dan worden aangeduid
door afbeeldingen van een witte fiets
op dat gedeelte van het wegdek. De
ze strook is verboden voor andere
weggebruikers. Bij een onderbroken
streep geldt hetzelfde, met dien ver
stande, dat andere weggebruikers de
strook mogen volgen voor zover zij
daar geen fietsers of bromfietsers hin
deren. (art. 128)
- Op overeenkomstige wijze kunnen
speciale stroken voor autobussen wor
den aangebracht, (art. 129)
De borden „tunnelweg" en „max 70
km/uur toegestaan" zijn komen te ver
vallen.
Verkeersborden dienen vóór 1 januari
1972 te zijn vervangen door de nieuwe,
met uitzondering van die, aanduidende
een stop- of parkeerverbod, welke bin
nen twee jaar moeten zijn vervangen,
(art. 141)
Tot slot zij opgemerkt, dat een aandach
tig doorlezen van het Reglement Ver
keersregels en Verkeerstekens eerst
leert, hoeveel kleine bepalingen er ei
genlijk gewijzigd zijn, beslist meer, dan
in dit artikel verwerkt. Het doornemen
van het nieuwe reglement is dan ook ze
ker de moeite waard en door de vrien
delijke taal en logische indeling ook be
trekkelijk eenvoudig. Ook de Nota van
Toelichting is voor een goed begrip zeer
lezenswaard. Het is niet voorbarig om
nu reeds te stellen, dat het nieuwe regle
ment, mede gezien de harmoni
satie van de verkeersregels in
Europa, een stap in de goede
richting is. Hopelijk zal de nieuwe
Wegenverkeerswet niet te lang op
zich laten wachten. Overigens,
hoe noodzakelijk en goed het ook
is over een verkeerswetgeving te
beschikken, die voldoet aan de
eisen van de tijd, tot een veiliger
verkeer leidt zij alleen dan, wan
neer de mentaliteit van de weg
gebruikers goed is. Want het ver
keer is uiteindelijk weinig anders,
dan een van de vele vormen van
menselijke verhoudingen en zoals
bij elk samenspel van mensen: Het
gaat pas goed, wanneer ieder over
tuigd is van Geven en Nemen.