Het reglement verkeersregels
en verkeerstekens (I)
Door eerste-luitenant der Koninklijke
Marechaussee B. J. HIJNA
Sedert enige jaren wordt er gewerkt aan
een totale herziening van onze verkeers-
wetgeving. Momenteel bestaat onze ver-
keerswetgeving uit:
- de Wegenverkeerswet;
- het Wegenverkeersreglement, waarin
onder meer zijn opgenomen:
a. de eigenlijke verkeersregels (hoofd
stuk III);
b. de technische eisen waaraan voer
tuigen moeten voldoen (hoofdstuk
IV);
c. regelingen omtrent kentekenbewij
zen en rijbewijzen (hoofdstuk V en
VI).
De nieuwe verkeerswetgeving gaat om
vatten:
- een Wegenverkeerswet;
- het Reglement Verkeersregels en Ver
keerstekens, waarin de eigenlijke ver
keersregels worden opgenomen;
- een afzonderlijk reglement, waarin
worden opgenomen:
a. de technische eisen, waaraan voer
tuigen moeten voldoen;
b. de regeling omtrent kentekenbe
wijzen en rijbewijzen.
Het Reglement Verkeersregels en ver
keerstekens is het eerst gereed gekomen
onderdeel van bovenbedoelde nieuwe
verkeerswetgeving en gaat dus de eigen
lijke verkeersregels uit het Wegenver
keersreglement vervangen.
Een nieuwe Wegenverkeerswet is in de
maak en zal de huidige wet te zijner
tijd gaan vervangen. De genoemde tech
nische eisen en regelingen met betrek
king tot kentekenbewijzen en rijbewij
zen zullen in de toekomst in een afzon
derlijk reglement worden opgenomen.
Tot het verschijnen hiervan blijven de
huidige Wegenverkeerswet en dat ge
deelte van het Wegenverkeersreglement,
waarin die technische eisen e.d. zijn op
genomen, normaal van kracht.
Als voorbeeld moge de verlichting die
nen. In het nieuwe reglement vindt men
dus waar, wanneer en welke verlichting
men moet voeren, terwijl de technische
eisen, waaraan die verlichting moet vol
doen in de art. 84 en 85 van het W.V.R.
geregeld blijven.
Het is duidelijk, dat een definitief oor
deel over het nieuwe reglement eerst ge
geven kan worden, als ook de nieuwe
Wegenverkeerswet verschenen is. Een
aantal bepalingen uit het nieuwe regle
ment kan pas op zijn waarde worden
geschat, wanneer de redaktie van de
nieuwe wet bekend is.
Ik denk bijvoorbeeld aan artikel 45 van
de huidige wet. In het geldende uitvoe
ringsvoorschrift van dit artikel wordt
het Reglement Verkeersregels en Ver
keerstekens uiteraard nog niet genoemd,
hetgeen tot gevolg heeft, dat het nieuwe
reglement vooralsnog niet van toepas
sing is op militairen. Wijziging van deze
uitvoeringsvoorschriften kan dan ook
ongetwijfeld worden verwacht. Ook
vindt men twee definities van het begrip
weg, een in artikel 1 van de wet, een in
artikel 6 van het nieuwe reglement, het
geen beslist niet verhelderend werkt. Im
mers artikel 6 van het reglement stelt
niet meer als eis, dat de weg voor het
openbaar rij- en ander verkeer moet
openstaan. De definitie van artikel 1
van de wet noemt dit echter wel als eis
en een definitie uit de wet is bepalend.
Nogmaals, de nieuwe Wegenverkeers
wet en de aanpassing van de uitvoe
ringsvoorschriften zullen hier de oplos
sing moeten brengen.
Als we het Reglement Verkeersregels en
Verkeerstekens nader beschouwen, dan
valt op, dat het duidelijker, beter lees
baar en vriendelijker gesteld is. Er wordt
meer gesproken in de taal van de weg
gebruikers (fiets in plaats van rijwiel,
bromfiets in plaats van rijwiel met hulp
motor, parkeerverbod in plaats van
wachtverbod, aanhangwagen in plaats
van achterspanwagen). Zonder twijfel
kan dit er toe bijdragen, dat het regle
ment meer bekendheid bij de wegge
bruiker zal krijgen. Gestreefd werd naar
een redaktie, die voor de weggebruiker
eenvoudig is, maar toch ook goed bruik
baar voor politie en vooral justitie, iets
waar men natuurlijk nooit geheel in
slaagt.
Zeer ingrijpende wijzigingen treft men
in het nieuwe reglement niet aan. Bijna
alle in het huidige Wegenverkeersregle
ment voorkomende verkeersregels zijn
er, soms in een wat andere vorm, in te
rug te vinden. Daarnaast treft men een
aantal nieuwe bepalingen aan, die in fei
te in de praktijk reeds lang bestonden
en dus eigenlijk „slechts" gelegaliseerd
worden, bijvoorbeeld rechts inhalen bij
file-verkeer, binnen de bebouwde kom
voorsorteren voor een inrit. Ook wor
den een aantal nieuwe bepalingen inge
voerd in het kader van de harmonisatie
van de verkeersregels in Europa, zoals
de rechtsgeldigheid van strepen op het
wegdek en het gebruik van de richting
aanwijzer bij inhalen. De verkeersbor
den worden ook zo veel mogelijk aan
gepast aan de op grond van de overeen
komst voor Europa geldende.
In een volgend artikel zullen wij de
voornaamste wijzigingen, aanvullingen
en nieuwe bepalingen opsommen zonder
dat daarbij naar volledigheid is ge
streefd.
(wordt vervolgd)
Visclub Altijd Beet
Zaterdag 15 oktober vond in de Gijs-
breghtkelder, op het gouden, zilveren en
bronzen erepodium, de huldiging plaats
van de nummers 1, 2 en 3 van de vis
club Altijd Beet seizoen 1965/66.
No. 1 en kampioen werd de heer B.
Hollander met 91 baarzen.
No. 2 de heer Van Diepen met 72 baar
zen.
No. 3 de heer C. Fransen met 70 baar
zen.
Deze heren ontvingen voor hun presta
tie een zeemolen.
De heer Udo ving dit seizoen de groot
ste baars (27 cm), waarvoor hij een
paar gummilaarzen kreeg.
De no.'s 4 t/m 15 kregen ieder een stel
hengels.
De heer Schmidt, die dit seizoen de
paaltjes plaatste, werd beloond met een
gerookte paling, die 80 cm lang en 4
cm dik was.
Er werden dit seizoen 992 baarzen ge
vangen.
Het feest dat daarop volgde was zeer
geslaagd, mede dank zij het voortreffe
lijke dansorkest de Tumblers en de goe
de verzorging van al de werkers(sters)
achter het buffet en in de keuken en
dankzij de directie die dit alles mogelijk
maakte.
Toen om 1 uur een ieder voldaan huis
waarts keerde, konden wij als bestuur
op een geslaagd seizoen terugzien.
Het Bestuur
De totale einduitslag van de competitie
luidt als volgt:
1. Hollander (91 baarzen) 2. v. Diepen
(72) 3. Fransen (70) 4. De Lang (61) 5.
v. Bremen (58) 6. Paans (52) 7. Blom 8.
Kaspers 9. Vinkenborg (45) 10. Rijn
beek 11. Smit (43) 12 Mevr. Weers 13.
Karbet (33) 14. Rooth (31) 15. Eerman
(30) 16. Udo (26) 17. H. de Vries (24)
18. Mevr. De Hollander (22) 19. Meijer
(19) 20. Westheim (18) 21. Peypers (17)
22. Dijkstra (15) 23. Silvester (14) 24.
Breda (11) 25. P. de Vries (10) 26. Bis
schop 27. Martini 28. Mozes 29. v. Stek
(9) 30. Prins 31. ten Hope (8) 32. Mevr.
Kaspers 33. J. de Vries (6).
25 leden hebben niet aan de wedstrij
den deelgenomen.