Het reglement verkeersregels en verkeerstekens (I) Door eerste-luitenant der Koninklijke Marechaussee B. J. HIJNA Sedert enige jaren wordt er gewerkt aan een totale herziening van onze verkeers- wetgeving. Momenteel bestaat onze ver- keerswetgeving uit: - de Wegenverkeerswet; - het Wegenverkeersreglement, waarin onder meer zijn opgenomen: a. de eigenlijke verkeersregels (hoofd stuk III); b. de technische eisen waaraan voer tuigen moeten voldoen (hoofdstuk IV); c. regelingen omtrent kentekenbewij zen en rijbewijzen (hoofdstuk V en VI). De nieuwe verkeerswetgeving gaat om vatten: - een Wegenverkeerswet; - het Reglement Verkeersregels en Ver keerstekens, waarin de eigenlijke ver keersregels worden opgenomen; - een afzonderlijk reglement, waarin worden opgenomen: a. de technische eisen, waaraan voer tuigen moeten voldoen; b. de regeling omtrent kentekenbe wijzen en rijbewijzen. Het Reglement Verkeersregels en ver keerstekens is het eerst gereed gekomen onderdeel van bovenbedoelde nieuwe verkeerswetgeving en gaat dus de eigen lijke verkeersregels uit het Wegenver keersreglement vervangen. Een nieuwe Wegenverkeerswet is in de maak en zal de huidige wet te zijner tijd gaan vervangen. De genoemde tech nische eisen en regelingen met betrek king tot kentekenbewijzen en rijbewij zen zullen in de toekomst in een afzon derlijk reglement worden opgenomen. Tot het verschijnen hiervan blijven de huidige Wegenverkeerswet en dat ge deelte van het Wegenverkeersreglement, waarin die technische eisen e.d. zijn op genomen, normaal van kracht. Als voorbeeld moge de verlichting die nen. In het nieuwe reglement vindt men dus waar, wanneer en welke verlichting men moet voeren, terwijl de technische eisen, waaraan die verlichting moet vol doen in de art. 84 en 85 van het W.V.R. geregeld blijven. Het is duidelijk, dat een definitief oor deel over het nieuwe reglement eerst ge geven kan worden, als ook de nieuwe Wegenverkeerswet verschenen is. Een aantal bepalingen uit het nieuwe regle ment kan pas op zijn waarde worden geschat, wanneer de redaktie van de nieuwe wet bekend is. Ik denk bijvoorbeeld aan artikel 45 van de huidige wet. In het geldende uitvoe ringsvoorschrift van dit artikel wordt het Reglement Verkeersregels en Ver keerstekens uiteraard nog niet genoemd, hetgeen tot gevolg heeft, dat het nieuwe reglement vooralsnog niet van toepas sing is op militairen. Wijziging van deze uitvoeringsvoorschriften kan dan ook ongetwijfeld worden verwacht. Ook vindt men twee definities van het begrip weg, een in artikel 1 van de wet, een in artikel 6 van het nieuwe reglement, het geen beslist niet verhelderend werkt. Im mers artikel 6 van het reglement stelt niet meer als eis, dat de weg voor het openbaar rij- en ander verkeer moet openstaan. De definitie van artikel 1 van de wet noemt dit echter wel als eis en een definitie uit de wet is bepalend. Nogmaals, de nieuwe Wegenverkeers wet en de aanpassing van de uitvoe ringsvoorschriften zullen hier de oplos sing moeten brengen. Als we het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens nader beschouwen, dan valt op, dat het duidelijker, beter lees baar en vriendelijker gesteld is. Er wordt meer gesproken in de taal van de weg gebruikers (fiets in plaats van rijwiel, bromfiets in plaats van rijwiel met hulp motor, parkeerverbod in plaats van wachtverbod, aanhangwagen in plaats van achterspanwagen). Zonder twijfel kan dit er toe bijdragen, dat het regle ment meer bekendheid bij de wegge bruiker zal krijgen. Gestreefd werd naar een redaktie, die voor de weggebruiker eenvoudig is, maar toch ook goed bruik baar voor politie en vooral justitie, iets waar men natuurlijk nooit geheel in slaagt. Zeer ingrijpende wijzigingen treft men in het nieuwe reglement niet aan. Bijna alle in het huidige Wegenverkeersregle ment voorkomende verkeersregels zijn er, soms in een wat andere vorm, in te rug te vinden. Daarnaast treft men een aantal nieuwe bepalingen aan, die in fei te in de praktijk reeds lang bestonden en dus eigenlijk „slechts" gelegaliseerd worden, bijvoorbeeld rechts inhalen bij file-verkeer, binnen de bebouwde kom voorsorteren voor een inrit. Ook wor den een aantal nieuwe bepalingen inge voerd in het kader van de harmonisatie van de verkeersregels in Europa, zoals de rechtsgeldigheid van strepen op het wegdek en het gebruik van de richting aanwijzer bij inhalen. De verkeersbor den worden ook zo veel mogelijk aan gepast aan de op grond van de overeen komst voor Europa geldende. In een volgend artikel zullen wij de voornaamste wijzigingen, aanvullingen en nieuwe bepalingen opsommen zonder dat daarbij naar volledigheid is ge streefd. (wordt vervolgd) Visclub Altijd Beet Zaterdag 15 oktober vond in de Gijs- breghtkelder, op het gouden, zilveren en bronzen erepodium, de huldiging plaats van de nummers 1, 2 en 3 van de vis club Altijd Beet seizoen 1965/66. No. 1 en kampioen werd de heer B. Hollander met 91 baarzen. No. 2 de heer Van Diepen met 72 baar zen. No. 3 de heer C. Fransen met 70 baar zen. Deze heren ontvingen voor hun presta tie een zeemolen. De heer Udo ving dit seizoen de groot ste baars (27 cm), waarvoor hij een paar gummilaarzen kreeg. De no.'s 4 t/m 15 kregen ieder een stel hengels. De heer Schmidt, die dit seizoen de paaltjes plaatste, werd beloond met een gerookte paling, die 80 cm lang en 4 cm dik was. Er werden dit seizoen 992 baarzen ge vangen. Het feest dat daarop volgde was zeer geslaagd, mede dank zij het voortreffe lijke dansorkest de Tumblers en de goe de verzorging van al de werkers(sters) achter het buffet en in de keuken en dankzij de directie die dit alles mogelijk maakte. Toen om 1 uur een ieder voldaan huis waarts keerde, konden wij als bestuur op een geslaagd seizoen terugzien. Het Bestuur De totale einduitslag van de competitie luidt als volgt: 1. Hollander (91 baarzen) 2. v. Diepen (72) 3. Fransen (70) 4. De Lang (61) 5. v. Bremen (58) 6. Paans (52) 7. Blom 8. Kaspers 9. Vinkenborg (45) 10. Rijn beek 11. Smit (43) 12 Mevr. Weers 13. Karbet (33) 14. Rooth (31) 15. Eerman (30) 16. Udo (26) 17. H. de Vries (24) 18. Mevr. De Hollander (22) 19. Meijer (19) 20. Westheim (18) 21. Peypers (17) 22. Dijkstra (15) 23. Silvester (14) 24. Breda (11) 25. P. de Vries (10) 26. Bis schop 27. Martini 28. Mozes 29. v. Stek (9) 30. Prins 31. ten Hope (8) 32. Mevr. Kaspers 33. J. de Vries (6). 25 leden hebben niet aan de wedstrij den deelgenomen.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Amstel - Het Spongat | 1966 | | pagina 4