Inhalen
Bij twijfel nooit
c
s
1
Amstel Pils in do lucht
5
Het mag als bekend worden veronder
steld, dat een groot deel van de ver
keersongevallen op de wegen, een ge
volg is van een foutieve handeling bij
het inhalen.
Het verkeer op de Autobahnen heeft in
de Bondsrepubliek de grootste aandacht.
Daar ook in Nederland het aantal auto
wegen steeds wordt uitgebreid en het
verkeerspatroon op deze wegen soort
gelijk is aan dat op de Duitse Auto
bahnen, eerst iets over het inhalen op
autowegen.
De autoweg kent geen tegemoetkomend
verkeer. Hieruit zou men kunnen con
cluderen, dat het inhalen op een auto
weg een eenvoudige zaak is. Het tegen
deel is echter waar!
Door de hoge snelheden kan uit een
kleine onvoorzichtigheid een gevaarlijke
situatie ontstaan, omdat deze kleine on
voorzichtigheid niet zo eenvoudig te
corrigeren is als b.v. in langzaam stads
verkeer.
Het inhalen geschiedt in meerdere fasen:
1. Voor men wil inhalen eerst oriën
teren op het achteropkomend verkeer,
door middel van de beide achteruitkijk
spiegels (in Duitsland verplicht). Meestal
is het noodzakelijk naar links te kijken,
daar zich in de zgn. dode hoek naast
uw wagen reeds een inhalende auto kan
bevinden. (Wist u overigens dat deze
dode hoek 20 meter lang kan zijn?).
Bolle spiegels verkleinen het beeld.
Houd hiermede rekening bij het bepa
len van de naderingssnelheid van het
achterop komend verkeer, vooral
's nachts als men alleen de koplampen
ziet!
2. Het is fout om met een hoge snel
heid tot kort achter het in te halen voer
tuig te rijden en dan scherp naar links
af te buigen. Wissel vroegtijdig op de
inhaalbaan, zodat achteropkomend ver
keer uw bedoeling kan zien. Geef dit
tijdig aan met uw clignoteur. Het vroeg
tijdig op de inhaalbaan gaan rijden is
ook nodig, om diegene die u wilt in
halen, hierop attent te maken. Hij ziet u
dan namelijk in zijn spiegel. Bij het in
halen van vrachtauto's verdient het soms
aanbeveling om een lichtsignaal te ge
ven, om te voorkomen dat de vrachtauto
zelf gaat inhalen als u zich in zijn dode
hoek bevindt.
3. Het eigenlijke inhalen dient zo snel
mogelijk te geschieden, zodat de inhaal
baan zo kort mogelijk bezet is. Houdt
rekening met bijsturen als u bij zijwind
een vrachtauto inhaalt en na het inhalen
weer door de wind wordt gegrepen.
4. Na het inhalen zo vlug mogelijk
terug naar de rechterrijbaan, echter zon
der de ingehaalde te snijden. Indien u
na het inhalen de ingehaalde in uw bin
nenspiegel kunt waarnemen, is u hem
ver genoeg voorbij om zonder gevaar
naar rechts te gaan. Houd er bij een
nat wegdek rekening mee, dat u de
voorruit van de ingehaalde als het ware
blindeert, indien u op korte afstand voor
hem gaat rijden.
5. U hebt als bestuurder van een auto
reeds veel voor op een motorrijder. Rijd
deze voorbij met voldoende tussen
ruimte, om te voorkomen dat hij als het
ware wordt meegezogen door uw auto,
of door de schrik gaat slingeren.
HAAL IN MET EEN DUIDELIJK
SNELHEIDSVERSCHIL!
Indien u achter een ander rijdende, niet
wenst in te halen, toon dit dan door
werkelijk rechts te blijven rijden!
Snelheid van het inhalende voertuig
Het vorenstaande heeft voornamelijk
betrekking op autowegen. Het geldt
echter ook op rijbanen die openstaan
voor het verkeer in beide richtingen,
waarbij een ander gevaarlijk facet naar
voren komt, n.l. de tegenligger!
Het is een levensnoodzaak rekening te
houden met het feit, dat op ieder mo
ment een tegenligger kan opduiken, of
uit de duisternis kan opdoemen.
Bedenk dat een risicovrij inhalen alleen
dan verzekerd is, indien u de gehele in
haalmanoeuvre - vanaf het uitzwenken
om in te halen, het inhalen zelf tot en
met het weer naar rechts invoegen -
voltooid hebt, in (en binnen) de helft van
het weggedeelte dat door u overzien kan
worden.
Deze tabel kan u daarbij behulp
zaam zijn:
km/u
40
50
60
70
80
90
100
110
120
140
160
180 km/u
35
320
167
144
140
142
147
154
161
169
187
205
223 m
29
12
9
7
6
6
5
5
5
5
5
4 sec
40
250
180
163
160
162
167
173
180
196
213
231 m
18
11
8
7
6
6
6
5
5
5
5 sec
9
50
360
245
213
202
200
202
206
218
242
249 m
21
13
10
8
7
7
6
6
5
5 sec
c
c
60
490
320
270
250
242
240
245
256
270 m
«8
X.
26
14
11
9
8
7
6
6
5 sec
c
70
640
405
333
302
288
280
284
294 m
X
28
16
12
10
9
7
6
6 sec
c
80
810
500
403
360
327
320
324 m
32
18
13
11
8
7
6 sec
90
1000
605
480
392
366
360 |m
V
c
wt
36
20
14
10
8
7 (sec
(Afgeronde getallen, berekend naar Brö-
sicke, Wegverkeer)
Zoals uit de tabel blijkt, ligt de kortste
inhaalafstand bij de dubbele snelheid
van uw auto ten opzichte van de door
u in te halen auto.
Haal daarom, zo mogelijk, in met een
snelheid die het dubbele is van het door
u te passeren voertuig. Alleen dan hebt
u de garantie voor de inhaalmanoeuvre
de kortste afstand gebruikt of nodig te
hebben.
Denk nog eens aan de tabel als u op de
weg zit!
door o.w. P. C. Maasdam
(Overgenomen uit ,,Ons Wapen" tijd
schrift Kon. Marechaussee
Hoog boven het Hollandse landschap
zweeft de PH-264 Ka-7 van de Zuid
hollandse Vliegclub op weg naar op
stijgende luchtstromen. De naam van ons
produkt, in grote letters op de vleugel,
zweeft mee. „Het vliegtuig is met deze
beschildering eind juni in de vaart ge
komen", schrijft de secretaris van deze
vliegclub ons. Wij zouden misschien
gezegd hebben: in de vlucht gekomen,
maar zo heet dat niet. Zo zeggen we wel
van een matroos dat hij het zeegat uit
gaat, maar een piloot gaat niet het lucht
gat uit