Inhalen Bij twijfel nooit c s 1 Amstel Pils in do lucht 5 Het mag als bekend worden veronder steld, dat een groot deel van de ver keersongevallen op de wegen, een ge volg is van een foutieve handeling bij het inhalen. Het verkeer op de Autobahnen heeft in de Bondsrepubliek de grootste aandacht. Daar ook in Nederland het aantal auto wegen steeds wordt uitgebreid en het verkeerspatroon op deze wegen soort gelijk is aan dat op de Duitse Auto bahnen, eerst iets over het inhalen op autowegen. De autoweg kent geen tegemoetkomend verkeer. Hieruit zou men kunnen con cluderen, dat het inhalen op een auto weg een eenvoudige zaak is. Het tegen deel is echter waar! Door de hoge snelheden kan uit een kleine onvoorzichtigheid een gevaarlijke situatie ontstaan, omdat deze kleine on voorzichtigheid niet zo eenvoudig te corrigeren is als b.v. in langzaam stads verkeer. Het inhalen geschiedt in meerdere fasen: 1. Voor men wil inhalen eerst oriën teren op het achteropkomend verkeer, door middel van de beide achteruitkijk spiegels (in Duitsland verplicht). Meestal is het noodzakelijk naar links te kijken, daar zich in de zgn. dode hoek naast uw wagen reeds een inhalende auto kan bevinden. (Wist u overigens dat deze dode hoek 20 meter lang kan zijn?). Bolle spiegels verkleinen het beeld. Houd hiermede rekening bij het bepa len van de naderingssnelheid van het achterop komend verkeer, vooral 's nachts als men alleen de koplampen ziet! 2. Het is fout om met een hoge snel heid tot kort achter het in te halen voer tuig te rijden en dan scherp naar links af te buigen. Wissel vroegtijdig op de inhaalbaan, zodat achteropkomend ver keer uw bedoeling kan zien. Geef dit tijdig aan met uw clignoteur. Het vroeg tijdig op de inhaalbaan gaan rijden is ook nodig, om diegene die u wilt in halen, hierop attent te maken. Hij ziet u dan namelijk in zijn spiegel. Bij het in halen van vrachtauto's verdient het soms aanbeveling om een lichtsignaal te ge ven, om te voorkomen dat de vrachtauto zelf gaat inhalen als u zich in zijn dode hoek bevindt. 3. Het eigenlijke inhalen dient zo snel mogelijk te geschieden, zodat de inhaal baan zo kort mogelijk bezet is. Houdt rekening met bijsturen als u bij zijwind een vrachtauto inhaalt en na het inhalen weer door de wind wordt gegrepen. 4. Na het inhalen zo vlug mogelijk terug naar de rechterrijbaan, echter zon der de ingehaalde te snijden. Indien u na het inhalen de ingehaalde in uw bin nenspiegel kunt waarnemen, is u hem ver genoeg voorbij om zonder gevaar naar rechts te gaan. Houd er bij een nat wegdek rekening mee, dat u de voorruit van de ingehaalde als het ware blindeert, indien u op korte afstand voor hem gaat rijden. 5. U hebt als bestuurder van een auto reeds veel voor op een motorrijder. Rijd deze voorbij met voldoende tussen ruimte, om te voorkomen dat hij als het ware wordt meegezogen door uw auto, of door de schrik gaat slingeren. HAAL IN MET EEN DUIDELIJK SNELHEIDSVERSCHIL! Indien u achter een ander rijdende, niet wenst in te halen, toon dit dan door werkelijk rechts te blijven rijden! Snelheid van het inhalende voertuig Het vorenstaande heeft voornamelijk betrekking op autowegen. Het geldt echter ook op rijbanen die openstaan voor het verkeer in beide richtingen, waarbij een ander gevaarlijk facet naar voren komt, n.l. de tegenligger! Het is een levensnoodzaak rekening te houden met het feit, dat op ieder mo ment een tegenligger kan opduiken, of uit de duisternis kan opdoemen. Bedenk dat een risicovrij inhalen alleen dan verzekerd is, indien u de gehele in haalmanoeuvre - vanaf het uitzwenken om in te halen, het inhalen zelf tot en met het weer naar rechts invoegen - voltooid hebt, in (en binnen) de helft van het weggedeelte dat door u overzien kan worden. Deze tabel kan u daarbij behulp zaam zijn: km/u 40 50 60 70 80 90 100 110 120 140 160 180 km/u 35 320 167 144 140 142 147 154 161 169 187 205 223 m 29 12 9 7 6 6 5 5 5 5 5 4 sec 40 250 180 163 160 162 167 173 180 196 213 231 m 18 11 8 7 6 6 6 5 5 5 5 sec 9 50 360 245 213 202 200 202 206 218 242 249 m 21 13 10 8 7 7 6 6 5 5 sec c c 60 490 320 270 250 242 240 245 256 270 m «8 X. 26 14 11 9 8 7 6 6 5 sec c 70 640 405 333 302 288 280 284 294 m X 28 16 12 10 9 7 6 6 sec c 80 810 500 403 360 327 320 324 m 32 18 13 11 8 7 6 sec 90 1000 605 480 392 366 360 |m V c wt 36 20 14 10 8 7 (sec (Afgeronde getallen, berekend naar Brö- sicke, Wegverkeer) Zoals uit de tabel blijkt, ligt de kortste inhaalafstand bij de dubbele snelheid van uw auto ten opzichte van de door u in te halen auto. Haal daarom, zo mogelijk, in met een snelheid die het dubbele is van het door u te passeren voertuig. Alleen dan hebt u de garantie voor de inhaalmanoeuvre de kortste afstand gebruikt of nodig te hebben. Denk nog eens aan de tabel als u op de weg zit! door o.w. P. C. Maasdam (Overgenomen uit ,,Ons Wapen" tijd schrift Kon. Marechaussee Hoog boven het Hollandse landschap zweeft de PH-264 Ka-7 van de Zuid hollandse Vliegclub op weg naar op stijgende luchtstromen. De naam van ons produkt, in grote letters op de vleugel, zweeft mee. „Het vliegtuig is met deze beschildering eind juni in de vaart ge komen", schrijft de secretaris van deze vliegclub ons. Wij zouden misschien gezegd hebben: in de vlucht gekomen, maar zo heet dat niet. Zo zeggen we wel van een matroos dat hij het zeegat uit gaat, maar een piloot gaat niet het lucht gat uit

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Amstel - Het Spongat | 1966 | | pagina 5