Ook vorktruckrijden is een vak
Voor het berijden van een kleine,
bescheiden motorfiets heeft men in
Nederland een rijbewijs nodig. Met het
rijbewijs B/E komt men bij het rijden in
een auto niet verder dan 3 ton. En al
heeft een chauffeur bovendien nog het
rijbewijs C dan zullen er weinig onder
nemingen zijn waar men aan een nieuwe
chauffeur direkt een 20-tons vracht
auto-combinatie toevertrouwt.
Heel anders is dit gesteld met een vork
truck; daar mag eigenlijk iedereen (nu
ja, bijna iedereen) op rijden. En toch
kost zo'n apparaat gemiddeld het lieve
sommetje van 30 a 40.000 gulden. Nu
zult u zeggen: „Ja, maar met een vork
truck mag je niet de openbare weg op."
Wij zouden u dan de vraag willen
stellen: „Vindt u het een principiëel
verschil of u op de openbare weg of op
het brouwerijterrein wordt overreden
door een vorktruck?" En dan het gaat
niet alleen om het rijden met een vork
truck, maar ook om het manipuleren
met een, vaak zware en grote lading.
Wij zouden hierbij in een wat gewij
zigde versie - de door onze bedrijfsarts
gelanceerde slogan in uw herinnering
willen terugroepen: „Al een kist, krat of
vat op uw hoofd gehad?" Of, grondiger
nog: „Al een pallet, kist of vat op uw
hoofd gehad?"
Ieder neemt van schrik even een
krampachtige houding aan als met
donderend geraas een pallet beladen
met kisten en flessen naar beneden
stort. Maar wat dacht u van de gevol
gen van een onoordeelkundige behande
ling van het kostbare en ingewikkelde
mechanisme dat een vorktruck in zijn
binnenste verbergt?
U zult er inmiddels van overtuigd zijn
dat het rijden en werken met een vork
truck vakwerk is. En. een vak moet
geleerd worden.
Nu is de situatie in Nederland op dit
moment echter zo dat er geen geëigende
vakopleiding voor vorktruckrijders be
staat. Alleen enige grote bedrijven waar
in men met veel vorktrucks werkt, zoals
bijvoorbeeld Van Gend Loos en de
havenbedrijven, hebben een eigen oplei
dingscursus, die uiteraard vaak geheel is
aangepast aan de specifieke eisen welke
elk van deze bedrijven aan zijn vork
truckrijders stelt. Het is daarom moeilijk
om op de arbeidsmarkt een opgeleide
vork truckrijder aan te trekken.
Om in deze leemte te kunnen voorzien
heeft de brouwerij besloten om ook zelf
een opleiding voor vorktruckrijders in te
stellen. Hiertoe hebben de heren Wim-
mers (chef garage Amsterdam) en Meyer
(voorman lorrierijders Amsterdam) een
instructiecursus gevolgd aan de Haven
vakschool te Rotterdam.
Deze beide heren zullen nu onze huidige
alsmede de toekomstige vorktruckrijders
gaan instrueren.
Bovendien zal een aantal reservevork-
truckrijders worden opgeleid, zodat als
er een vakature ontstaat in de bezetting
van de vorktruckrijders, in deze vaka
ture door een interne overplaatsing kan
worden voorzien. De heer Wimmers zal
lesgeven in het motortechnisch gedeelte;
terwijl de heer Meyer als praktijkin-
strukteur zal optreden.
De organisatie en de leiding van de
cursus zijn in handen van de heer
Struiksma, die tevens een aantal lessen
zal geven in rekenen.
De gemeentepolitie van Amsterdam en
Helmond zal enige verkeerslessen voor
haar rekening nemen.
Aan het einde van de cursus, die uit
ongeveer dertig lessen zal bestaan dient
een examen te worden afgelegd, waar
door men het vorktruckdiploma kan
behalen.
De gediplomeerde vorktruckrijders zul
len straks herkenbaar zijn aan een
speciaal uniform.
Óp dit uniform dragen zij niet het ge
bruikelijke Amstelembleem maar een
speciale, door onze reclamestudio ont
worpen, badge.
Wij wensen onze vorktruckrijders in
Amsterdam en Helmond veel succes toe
bij het volgen van de cursus en spreken
de hoop uit dat deze opleiding mag bij
dragen tot nog grotere veiligheid in onze
bedrijven en tot verdere schadevermin-
dering en derhalve tot een hoger rende
ment.
LADEN OP ROLLETJES
Een dezer dagen kwam een vrachtwagen met een aluminium carrosserie bier halen
en dit kon op een nieuwe manier worden geladen.
Zoals op de foto enigszins te zien is steken uit de laadbak vier rails die voorzien
zijn van rollers. De heftruck zet nu een pallet op twee van de rails en de vracht
kan nu over de rollers naar binnen worden geschoven. Zodra de ene kant vol is
worden de twee andere rails volgezet. Op deze manier is de wagen in korte tijd
vlug en efficiënt geladen.
7