Ook vorktruckrijden is een vak Voor het berijden van een kleine, bescheiden motorfiets heeft men in Nederland een rijbewijs nodig. Met het rijbewijs B/E komt men bij het rijden in een auto niet verder dan 3 ton. En al heeft een chauffeur bovendien nog het rijbewijs C dan zullen er weinig onder nemingen zijn waar men aan een nieuwe chauffeur direkt een 20-tons vracht auto-combinatie toevertrouwt. Heel anders is dit gesteld met een vork truck; daar mag eigenlijk iedereen (nu ja, bijna iedereen) op rijden. En toch kost zo'n apparaat gemiddeld het lieve sommetje van 30 a 40.000 gulden. Nu zult u zeggen: „Ja, maar met een vork truck mag je niet de openbare weg op." Wij zouden u dan de vraag willen stellen: „Vindt u het een principiëel verschil of u op de openbare weg of op het brouwerijterrein wordt overreden door een vorktruck?" En dan het gaat niet alleen om het rijden met een vork truck, maar ook om het manipuleren met een, vaak zware en grote lading. Wij zouden hierbij in een wat gewij zigde versie - de door onze bedrijfsarts gelanceerde slogan in uw herinnering willen terugroepen: „Al een kist, krat of vat op uw hoofd gehad?" Of, grondiger nog: „Al een pallet, kist of vat op uw hoofd gehad?" Ieder neemt van schrik even een krampachtige houding aan als met donderend geraas een pallet beladen met kisten en flessen naar beneden stort. Maar wat dacht u van de gevol gen van een onoordeelkundige behande ling van het kostbare en ingewikkelde mechanisme dat een vorktruck in zijn binnenste verbergt? U zult er inmiddels van overtuigd zijn dat het rijden en werken met een vork truck vakwerk is. En. een vak moet geleerd worden. Nu is de situatie in Nederland op dit moment echter zo dat er geen geëigende vakopleiding voor vorktruckrijders be staat. Alleen enige grote bedrijven waar in men met veel vorktrucks werkt, zoals bijvoorbeeld Van Gend Loos en de havenbedrijven, hebben een eigen oplei dingscursus, die uiteraard vaak geheel is aangepast aan de specifieke eisen welke elk van deze bedrijven aan zijn vork truckrijders stelt. Het is daarom moeilijk om op de arbeidsmarkt een opgeleide vork truckrijder aan te trekken. Om in deze leemte te kunnen voorzien heeft de brouwerij besloten om ook zelf een opleiding voor vorktruckrijders in te stellen. Hiertoe hebben de heren Wim- mers (chef garage Amsterdam) en Meyer (voorman lorrierijders Amsterdam) een instructiecursus gevolgd aan de Haven vakschool te Rotterdam. Deze beide heren zullen nu onze huidige alsmede de toekomstige vorktruckrijders gaan instrueren. Bovendien zal een aantal reservevork- truckrijders worden opgeleid, zodat als er een vakature ontstaat in de bezetting van de vorktruckrijders, in deze vaka ture door een interne overplaatsing kan worden voorzien. De heer Wimmers zal lesgeven in het motortechnisch gedeelte; terwijl de heer Meyer als praktijkin- strukteur zal optreden. De organisatie en de leiding van de cursus zijn in handen van de heer Struiksma, die tevens een aantal lessen zal geven in rekenen. De gemeentepolitie van Amsterdam en Helmond zal enige verkeerslessen voor haar rekening nemen. Aan het einde van de cursus, die uit ongeveer dertig lessen zal bestaan dient een examen te worden afgelegd, waar door men het vorktruckdiploma kan behalen. De gediplomeerde vorktruckrijders zul len straks herkenbaar zijn aan een speciaal uniform. Óp dit uniform dragen zij niet het ge bruikelijke Amstelembleem maar een speciale, door onze reclamestudio ont worpen, badge. Wij wensen onze vorktruckrijders in Amsterdam en Helmond veel succes toe bij het volgen van de cursus en spreken de hoop uit dat deze opleiding mag bij dragen tot nog grotere veiligheid in onze bedrijven en tot verdere schadevermin- dering en derhalve tot een hoger rende ment. LADEN OP ROLLETJES Een dezer dagen kwam een vrachtwagen met een aluminium carrosserie bier halen en dit kon op een nieuwe manier worden geladen. Zoals op de foto enigszins te zien is steken uit de laadbak vier rails die voorzien zijn van rollers. De heftruck zet nu een pallet op twee van de rails en de vracht kan nu over de rollers naar binnen worden geschoven. Zodra de ene kant vol is worden de twee andere rails volgezet. Op deze manier is de wagen in korte tijd vlug en efficiënt geladen. 7

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Amstel - Het Spongat | 1966 | | pagina 7