Het bier gaat eruit - snel en efficiënt 2 Een ander hoekje van het expeditiekantoor. Op de voorgrond de heer Th. Wegh achteraan v.l.n.r. de heren J. W. Sonneborn, G. B. Halenbeek en M. Musch. (slot van pag. 2) klanten precies zo worden bediend als zij het wensen. Het blijft altijd een com promis met de mogelijkheden. Boven, in dat gedeeltelijk zwevende kan toor, kan men als vreemde zich ver bazen over de vele geluiden: de romme lende buizenpost, het gieren van de hef trucks, het brommen van auto motoren, het rinkelen van flessen en bovenal het bellen van de telefoons. De telefoon is hier zo druk bezet, dat verschillende toestellen een apart num mer hebben voor intern verkeer, het andere nummer is namelijk voortdurend bezet door gesprekken met klanten. Velen bellen zelf op om bier te bestellen, maar de expeditie belt - uit serviceover weging - ook wel zelf op om de bestel ling te noteren. Vrijdag en dinsdag zijn de drukste dagen voor de stad. Het werk is verdeeld tussen stadsbestel- lingen en die voor de provincie. De be stelling wordt genoteerd op een lijst en aan de hand van deze lijst wordt een afleveringsbon uitgeschreven op een machine en deze bon vormt de grond slag voor de mechanische administratie. Zo'n bon voor de provincie bestaat uit een orgineel met vijf doorslagen. M. C. Kamsteeg Er moet natuurlijk rekening mee worden gehouden hoe het pand van de klant (vooral in de provincie) gelegen is in verband met het kiezen van een wagen; bij deze klant kan men alleen maar met een kleine wagen terecht, bij een andere doet het er niet toe; maar ook: bij de een kan met pallets worden gewerkt, bij de andere weer niet; ook de tijden waar op de stadsklanten hun bier kunnen ont vangen verschilt; de een wil het niet voor tienen hebben, de andere niet voor elven, een derde, die een nachtzaak heeft, niet voor twee uur. De heer Beertsen zegt: „Ondanks al deze wensen en verlangens en ondanks de kleine ruimte waarop wij moeten werken, hebben we het altijd aangekund; vraag niet hoe dat gegaan is, maar het is altijd gelukt. Wij zijn ook een afdeling waarop al het werk van een dag op die zelfde dag af moet, hoeveel het ook is; wij kunnen en mogen niets laten liggen." Zo'n vijftien eigen wagens rijden in de stad en een nagenoeg even groot aantal bezorgt in de provincie. De wagens ver voeren soms een veelheid van artikelen in de laadbak: behalve bier in flessen en fusten gaan er ook viltjes mee en glazen en reklamemateriaal. Meubelver- voer (d.w.z. tafeltjes en stoelen) be hoort niet meer tot de taak van de expe ditie sinds er een speciale meubelwagen rijdt, die onder de afdeling meubelen ressorteert. Een ander belangrijk aspect van de werkzaamheden van het expeditiekan toor is het invullen van de formulieren ten behoeve van exportzendingen. Als men weet dat bijna een kwart van onze produktie wordt uitgevoerd, zal men be grijpen dat hier veel werk aan vast zit. De omvang van dit werk wordt nog ver groot doordat wij de accijns op het geëxporteerde bier terugkrijgen alsmede de invoerrechten op goederen die wij hebben moeten importeren. Al de hop die wij gebruiken wordt ingevoerd, als wij bier uitvoeren zit daar dus ook een percentage hop in en de invoerrechten die daar op betaald zijn krijgen wij terug. Het zal wel duidelijk zijn dat hiermee veel papier is gemoeid. De expeditie zorgt er ook voor dat alle in te voeren produkten en machines bij de douane kunnen worden vrijgemaakt. Alles wat het bedrijf verlaat wordt ge controleerd en ook alles wat binnen komt. Een belangrijk onderdeel van de binnenkomende goederen wordt ge vormd door de retouremballage. Er is ook retour bier, waarbij nauwkeurig wordt afgewogen of dit al dan niet moet worden vergoed. Die controle geeft aan acht controleurs werk; van dezen zijn er vijf doende op het terrein, drie controleurs hebben hun taak in de stad, de provincie en de haven. Ook is er controle op de rekeningen die de vervoerders insturen. De heer Kamsteeg zwaait de scepter op het terrein, drie controleurs hebben hun terreinbaas. Hij deelt het werk in, houdt toezicht op laden en lossen en de netheid en orde. De heer Beertsen, die een benijdens waardige kalmte bezit, draait zich ten slotte om en wijst achter zich waar de machinale afdeling gehuisvest is. Hier werken de dames Bouman en Esselman. Ze hebben behalve het werk voor de expeditie ook nog een andere taak na melijk het bijhouden van een adressen bestand, dat velehonderden adresplaats jes telt. Toen u gisteren uw salaris kreeg was dat verpakt in een envelop, die bedrukt was met uw naam en adres -dat is op het expeditiekantoor gedaan. Ook het adresseren van de enveloppen voor het Spongat gebeurt hier. Tegenover de heer Beertsen zit de heer F. N. Spoor, de souschef. Beiden zijn achtendertig jaar in dienst. Lange dienst tijden zijn hier eerder regel dan uitzon dering. Het schijnt dus een goed werkklimaat te zijn, ondanks (of dankzij?) de drukte die op ons expeditiekantoor heerst.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Amstel - Het Spongat | 1966 | | pagina 2