Met de handen maken wat de Vervolg van pag. 1 eerst allemaal met de hand. De voor bereidingen hebben twee jaar geduurd en tenslotte is de machine in een maand of zeven acht gebouwd door twee van onze mensen. Dat is de gewoonte hier: je wordt aan een projekt gezet en dan doe je ook niets anders totdat het pro jekt af is. Het grote voordeel is dat de mensen alle problemen rond zo'n werk stuk kennen, ze zijn er zo vertrouwd mee geraakt dat ze de meeste van die problemen ook wel kunnen oplossen. U begrijpt wel dat de vulmachine of een zo ingewikkeld apparaat als een stannio- leermachine alleen ju,aar met succes ont wikkeld kan worden wanneer wij de steun krijgen van de mensen die er mee moeten werken; want wat wij construc tief heel mooi vinden, kan de praktijk man soms wel verfoeien, omdat er niet mee te werken is." Nauwe samenwerking is er tussen de instrumentmakerij en de afdeling meet- en regeltechniek. Deze laatste kan de meeste voorkomende reparaties (behalve van het elektronische gedeelte) in de geautomatiseerde afdelingen zelf ver richten. De afgelopen jaren is de auto matisering tot stand gekomen in het brouwhuis, de machinekamer en de wortkoeling (de programmering hiervan is het werk geweest van de heer Oostra). Die automatisering moge zich dan voor het gros van ons personeel geruisloos voltrekken, de resultaten zijn indruk wekkend; vooral de wortkoeling is een prachtig staal van vakmanschap, van de constructeur en de instrumentmaker, de electriciën en de pijpmonteur. Er gaan in al dat uitdenken en proberen heel wat manuren zitten en dan wil de leiding weieens weten wat er nu eigenlijk ogen nog niet hebben gezien al die tijd is gedaan en dan zet men zich aan het schrijven. Uit zo'n rapport mogen wij wat overnemen - het zal menigeen tot nadenken stemmen. (Het fragment gaat over de indertijd in ontwikkeling zijnde stannioleerma- chine en wel in het bijzonder over het opbrengen van het stanniool om de hals en de kroonkurk van de fles.) Vervolgens werd een klein borsteltje aan een arm bevestigd en zodanig ge- sychroniseerd met het afsnijapparaat, dat de harde zijde van het stanniool tegen de fles gewreven werd. Dit bleek te voldoen, maar nu liep de bovenzijde van het stanniool met een punt om de hals van de fles. De houder van het mes werd omgedraaid. Dit gaf een grote ver betering, maar nu bleek dat door het uit het midden stellen, de flap aan een zijde zo groot geworden was, dat het stanniool bestemd voor de tweede fles op het stanniool van de eerste fles stuitte. In verband hiermede werd de afstand van de flessen in de ketting met de helft vergroot, terwijl ook de snelheid van de ketting om synchroon met het afsnijapparaat te blijven, veranderd moest worden. Dit bleek een grote ver betering te zijn, omdat het stanniool nu niet meer het stanniool van de vorige fles raakte. Het enige bezwaar was, dat het stanniool, hoewel goed, toch nog met een punt om de fles kwam en nog niet glad genoeg was. De vertikale borstel werd toen verlengd van 18 op 30 cm; het resultaat was veel beter, maar nu kon de roterende borstel niet meer geplaatst worden omdat de ketting te kort was En zo voort. En zo voort. Maar de machine draait. En goed. In de bottelarij op de tweede verdieping worden flessen gevuld met Gold en na de pasteurisatie naar een jakobsladder geleid die ze met grote snelheid naar de derde verdieping brengt alwaar ze een stanniool kraag krijgen. Entre el segundo y el tercer piso de la Botelleria se ha instalado un jakobs ladderuna cinta transportadora de botellas. Por ahi suben las botellas de cerveza ,,Goldpara que en el tercer piso sean provistas de un cuello de folio dorado. BEL 333 Als u ziet dat ergens een reklamebord van de brouwerij besmeurd is, als ergens een lichtbak niet brandt, als een neon- reklame niet goed funktioneert. Dergelijke feilen kunt U melden aan toestel 333. Bel 333 ook als een kastelein u deelge noot maakt van een bierklacht. Bel 333 als in een winkel of een slijterij het Amstel bier op een verkeerde plaats staat. Onze vertegenwoordigers en inspecteurs komen door het hele land. Zij zien veel en horen veel, maar niet alles. Wat zij horen en zien rapporteren zij en zij we ten bij wie ze met afnemersklachten en andere opmerkingen moeten zijn. Voor degenen die niets met de buitendienst te maken hebben ligt dat anders, voor hen is toestel 333. Dus zodra iemand tegen u zegt: „Jij bent toch van de brouwerij kan jij niet eens zeggen dat In zo'n geval belt u 333. En als niemand iets in deze geest tegen u zegt, maar als u zelf iets opmerkt - toestel 333. Laat het weten aan toestel 333. U be wijst er de brouwerij een dienst mee en bewerkstelligt dat de aanblik van ons bedrijf stelselmatig wordt gecontroleerd en op effectieve wijze kan worden ge reageerd op klachten en opmerkingen. Wilt u daaraan meehelpen? Bel dan 333. De heer Stiphout bij de freesmachine in de instrumentmakerij

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Amstel - Het Spongat | 1966 | | pagina 4