Nieuwe Ideeën beloond stoomketel kwam 's nachts XVTT777 Een drijvende bok begint de ketel van de lichter te hijsen. De lichter was gemeerd aan de Weesperzijde in de Amstel. Op de achtergrond de grootste kerk van Amster dam, Sint Willibrordus Buiten de Veste en de in aanbouw zijnde Nederlandsche Bank. Op de kruising Camperstraat/Ruyschstraat werd met behulp van twee montage wagens de bovenleiding van de tram opgetild om de ketel te kunnen laten passeren. AMSTEL No. 88: De heer R. Jager (Poviet Pro ducten) zag, dacht en stuurde zijn idee in. Hij zag namelijk dat de plateau's van de lorries vaak kapot waren. Dit had o.a. tot gevolg, dat er veel tijd voor de lorrierijders gina zitten in het zoeken naar goede en bruikbare pla teau's. Bij verder zoeken ontdekte de heer Jager dat de planken die het bovenblad vormen, splijten op de plaats waar ze met schroefbouten op het frame zijn be vestigd. Zijn oplossing is het volgende idee: Het aanbrengen van dunne stalen strip pen, waarop de schroefbouten bevestigd kunnen worden. Een proef heeft bewezen dat hierdoor minder planken splijten. Het idee zal uitgevoerd worden en de heer Jager heeft raak geschoten: 60, beloning. No. 101: Ook de heer Arents (Electri- ciënswerkplaats) had een goed idee. Bij het omruilen van hun accu's kunnen de heftruckchauffeurs de accu's alleen vast pakken aan de dunne plaatijzeren kappen. Op deze kappen zijn weer de contact houders aangebracht. Het resultaat van dit alles is, dat de kap pen losgetrokken worden, de kabels kunnen breken, kortsluiting kan ont staan, zuur kan opspringen enz. Ook kan de heftruckchauffeur achteroverval len, wanneer de kap plotseling afbreekt. De heer Arents heeft in zijn idee aange geven hoe al deze ongemakken en on veiligheden voorkomen kunnen worden door een simpele bevestigingsgreep aan te brengen aan de accubakken. Er is weer een nieuwe stoomketel in ons ketelhuis geplaatst. Deze zal, om en om met de andere ke tel, zorgen voor de levering van stoom, waarmee alles wat daarvoor in aanmer king komt. wordt verwarmd. De ketel is vervaardigd door Bronswerk Feyenoord in Amersfoort; hij levert veertig ton stoom per uur en wordt met olie gestookt. De andere ketel levert vijf ton stoom minder per uur. De ketel die vierentwintig ton weegt (als hij is ingebouwd is hij honderdduizend kg zwaar) werd over het IJsselmeer aan gevoerd op een lichter; net op tijd, want een dag daarna stak de storm op, die te hevig was voor een sleep op het IJssel meer; slepen is daar slechts toegestaan tot windkracht zes. In de nacht van 2 op 3 november is de firma Wahlen erin geslaagd de ketel van de Weesperzijde, waar de lichter was gemeerd, over te brengen naar de brou werij. Dit transport moest 's nachts ge beuren omdat de bovenleiding van de tram opgelicht moest worden. Alweer raak40,beloning. A anmoedigingspremies: No. 50: de heer v.d. Pauw (controleurs): ƒ15,—. No. 191: de heer van Nunen (portiersd. Hoofdkantoor): 10, Afgewezen zijn de ideën: No. 132, 152, 159, 183, 187, 188, 190, en 192. IDEEEN

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Amstel - Het Spongat | 1965 | | pagina 3