AM STEL Wat zijn de taken van een bedrijfsarts«Je blijft lachen PERSONEELSORGAAN VAN DE AMSTEL BROUWERIJ N.V. Nr. 7-8 april 1965 In het nummer van 11 maart j.l. ein digden wij onze beschouwing over de bedrijfsgeneeskundige dienst met de op merking, dat de bedrijfsarts een advi serende taak heeft ten aanzien van de verhouding tussen mens en arbeid. Wij willen thans eens wat nader op deze zeer algemeen aangeduide taak ingaan. 1. Geneeskundig onderzoek van nieuw personeel Ten onrechte wordt veelal gemeend dat alleen in alle opzichten gezonde mensen worden goedgekeurd en allen, die enig ziekterisico met zich brengen, worden geweerd. Een be drijfsarts zal zijn keuring op een andere wijze verrichten. Hij gaat na of de kandidaat voldoet aan de eisen die het werk (de functie) aan hem stelt. Dit houdt in, dat deze arts alle soorten werkzaamheden, die binnen het bedrijf worden verricht, moet kennen. Eerst dan zal hij in staat zijn een verantwoord advies uit te brengen aan de afdeling personeels zaken omtrent de plaatsingsmogelijk heden van betrokkene. 2. Het voorkomen en bestrijden van beroepsziekten De goede kennis van het bedrijf brengt met zich mee, dat de arts in samenwerking met het leidinggevend personeel eventuele beroepsziekten opspoort en maatregelen treft ter voorkoming daarvan. 3. Het houden van een bedrijfsgenees kundig spreekuur (Binnenkort zal dokter Pappie een dergelijk spreekuur instellen). De werknemers kunnen na verkregen toestemming van hun chef de be drijfsarts eigener beweging raadple gen omtrent klachten die zij hebben, die verband houden met het werk. Veelal zal de geneeskundige betrok kene moeten verwijzen naar huisarts, specialist of anderen, omdat de be drijfsarts nimmer in de plaats treedt van de eigen huisarts. Het initiatief om het spreekuur te bezoeken, kan ook uitgaan van de bedrijfsarts zelf, indien hij meent dat daartoe aan leiding is, zoals bijv. na ziekte of ongeval, bij overplaatsingen etc. 4. Periodiek onderzoek Het kan in de praktijk gewenst blijken dat werknemers van bepaalde afdelingen of werknemers van be paalde leeftijd regelmatig onderzocht worden om ziekte te voorkomen. 5. Het bestrijden van ongevallen Dat deze taak wordt verricht in nauwe samenwerking met de veilig heidscommissie en leidinggevend per soneel, spreekt vanzelf. 6. Het toezicht op de organisatie van de ehbo-dienst in bet bedrijf. Natuurlijk zal de bedrijfsarts zorg dragen voor een goede eerste-hulp- dienst en zo nodig de instructeurs bijstaan in de opleiding van het per soneel. De ongevallenbehandeling zelf ligt tot op heden op het terrein van de z.g. e.g.d. (ongevallenwet 1921) - zie pag. 2 - doch zal in de naaste toekomst, n.l. bij de inwer kingtreding van de algemene arbeids ongeschiktheidsverzekering, waar schijnlijk eveneens tot de taak van de b.g.d. gaan behoren. 7. Het bestuderen en bestrijden van ziekteverzuim De bedrijfsarts heeft tot taak de voorkoming (preventie) van ziekte in de onderneming. Dit voorkomen geschiedt o.a. door middel van de keuringen, het nagaan van onge wenste invloeden bij het werk e.d. Ook zal hij door ziekteverzuim- en diagnosestatistieken een inzicht ver krijgen in de aard en de oorzaak van ziekten. De controles van de zieken zelf, blijven geschieden door de contro lerend geneesheer, die uiteraard een regelmatig contact heeft met de bedrijfsarts. Weliswaar zijn hiermede niet alle taken besproken, maar wij hopen toch, dat wij door dit overzicht een indruk hebben gegeven van de voornaamste werkzaamheden van een bedrijfsarts. Wellicht ten over vloede willen wij erop wijzen, dat de bedrijfsarts evenals iedere arts in ons land aan het beroepsgeheim is ge bonden. Br. luidt het programma dat Sieto Ho ving op dit ogenblik in Tingel-Tangel brengt. Hij koos deze titel vermoedelijk onidat bovenstaande uitdrukking erg „in" is tegenwoordig. In de week die achter ons ligt - waarin de eerste april viel - zal deze kreet wel veel gebruikt zijn. Elk jaar blijkt weer dat er mensen zijn die een aprilgrap niet doorzien hebben; zo ook bij ons. Dat lachen doet ons goed. Vandaar dat wij graag geld over hebben voor Wim Kan, Snip en Snap of thuis blijven wan neer onze Toon op de buis is te zien. Het lachen, de humor, werkt bevrijdend, doet onze zorgen vergeten en geeft ons een inzicht in de betrekkelijkheid van de dingen. Voor ieder mens is de humor onmisbaar omdat hij ons in staat stelt afstand te nemen tot de problemen die ons „hoog" zitten. Denk eens terug aan de vele anecdotes over de bezetter in de oorlog toen wij zwaar onder druk leef den. Zouden er niet zo veel schuine moppen getapt worden, omdat wij „om hoog" zitten met het hele probleem van de sexualiteit? Vanouds staat het joodse volk bekend om zijn gevoel voor humor, ook vaak gijn genoemd. Dit woord gijn is af komstig van bet hebreeuwse chen, dat genade betekent. De joden be-leven het leven intenser dan de meeste andere volken. Zij weten dat het leven een genade is en door dat besef bezitten zij de levenskunst het dagelijkse, het aardse te plaatsen tegen een leven van een ge heel andere orde. Bovenstaande gedach ten brachten ons ertoe de vraag te stellen hoe het staat met de humor in ons be drijf. Wordt er wel vaak genoeg ge lachen, echt plezier gemaakt? Zien wij de problemen niet vaak te zwaarwichtig vooral indien wij daarbij persoonlijk be trokken zijn? Kunnen wij niet het be trekkelijke ervan inzien? De humor van het geval? Twee weken geleden lazen wij in de dagbladen dat het z.g. april- comité de uitslag bad bekend gemaakt van de beste grap van het jaar 1964. Zou het zin hebben in ons bedrijf even eens prijzen uit te loven voor de beste gijntjes van het jaar? Het is zomaar een idee misschien kunnen wij dan ook blijven lachen! Attendens

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Amstel - Het Spongat | 1965 | | pagina 1