Geslaagde i Het personeel van de afdeling boekhou ding en degenen die onder de heren Van der Schuyt en Kee ressorteren, hebben op vrijdag 15 februari een contact avond gehad in de Gijsbreghtkelder. De opkomst was verheugend groot en de circa honderdtwintig aanwezigen kregen enkele films te zien, waarna ons huisorkest zich voorstelde. Ondanks het feit dat de trompettist door ziekte verhinderd was, speelden en zongen de muzikanten zich een weg naar het hart van hun collega's, die reeds na de eerste tonen spontaan de dans vloer opzochten. Een hartelijk en welge meend applaus bewees dat ons orkest op de goede weg is. Er is dan ook hard ge werkt om tot dit resultaat te komen. Het is jammer dat Erik Storm binnenkort in dienst moet, want dan zit het orkest zonder klarinettist. Met grote nadruk roe pen wij dan ook gegadigden op die met hun instrument dit enthousiaste groepje willen komen versterken. Aanmeldingen worden gaarne ingewacht bij de heer Struiksma, telefoon 410 of bij de redactie, telefoon 333. Op de zeer krachtige tonen van een ander orkest is veel gedanst en toen de koffie de avond besloot stond vast de de organi satoren in hun opzet waren geslaagd, na tuurlijk dankzij de goede stemming van hun collega's die hebben bewezen dat de samen werking niet ophoudt om half zes. Hoe bier te adverteren als men er geen reklame voor mag maken? Enige jaren geleden stond een grote brou werij in Ontario, een van de dichtst bevolkte provincies van Canada, voor dit probleem, want een wet verbood het adverteren van alkoholische dranken. Vele reclamedollars lagen te wachten om gebruikt te worden, maar een van de wei nige middelen, die voor reklame gebruikt konden worden, het beschilderen van de eigen vrachtwagens, kwam niet in aanmer king. Er reden al zo veel bierwagens door de provincie, dat een nieuwe serie weinig of geen aandacht zou krijgen. Men kwam toen op het idee om bier langs een dure omweg te adverteren. Bier is het lekkerst koud, redeneerde men en men kan het koelen door ijs, dus gaan we geen bier adverteren, maar gewoon ijs. Het plan was zo duur, omdat de brouwerij geen ijsfabriek bezat en deze eerst moest aanschaffen. Na dat men in staat was ijs te leveren, ver schenen weldra op de meterslange aanplak borden plakkaten met de slagzin: „Gebruik PELLERS ijs". Een vriendelijke dame ser veerde enige glazen met een vloeistof die erg veel op bier leek. Er moet bij vermeld worden, dat het merk al vrij bekend was, zodat deze nieuwe wijze van reklame maken goed insloeg, want gedurende enkele dagen was deze het gesprek van de dag. 13 nige tijd later dacht een concurrent van li de ijsfabriek een andere manier ge vonden te hebben om zijn bier bekend heid te geven. In Toronto, de grootste stad van de provincie Ontario, was een groot gebrek aan een theater met concertzaal. Men behielp zich al jaren met oude en vaak veel te kleine gebouwen, die een aan fluiting waren voor een stad met meer dan een miljoen inwoners. Eén van de grootste brouwerijen van de stad kwam toen de gemeenteraad plotse ling verrassen met het voorstel om een prachtig cultureel centrum te bouwen on der twee voorwaarden: De stad zou koste loos de nodige grond beschikbaar moeten stellen en het centrum moest dezelfde naam krijgen als het bier. Men zou denken dat de gemeenteraad spra keloos zou zijn van zo een aanbod. Het tegendeel was echter waar. Door de sterk puriteinse invloed die in sommige delen van Canada en de Verenigde Staten nog bestaat, scheelde het niet veel of het voor stel werd afgewezen, want men kon zich niet verenigen met het idee dat een ge bouw voor het algemeen welzijn zou wor den betaald met geld, dat werd verdiend met de verkoop van een alkoholhoudende drank. Gelukkig heeft het gezond verstand gewon nen en werd het centrum enkele jaren ge leden geopend. M. Eyck AFSCHEID De heer M. A. H. Ubaghs van het filiaal te Heerlen, heeft per 1 februari het bedrijf verlaten, wegens het bereiken van zijn pensioengerechtigde leeftijd. Na eerst jaren als boekhouder bij de Van Vollenhoven's Brouwerij te Heerlen werk zaam te zijn geweest, werd hij in gelijke functie in juni 1949 overgeplaatst naar het filiaal van de Amstel Brouwerij te Heerlen. Wij hopen, dat hij na zijn werkzaam leven in de bierwereld, nog vele jaren in goede gezondheid, samen met zijn echtgenote, van zijn pensioen mag genieten. Kerckhoffs 10

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Amstel - Het Spongat | 1963 | | pagina 12