de Expo, die wij voor ons vertrek naar Amerika gezien hebben, maar beslist niet minder interessant. Met zijn oppervlakte van 300.000 m2 is hij ongeveer een kwart van de Brusselse tentoonstelling, en dat komt omdat ze hier beslist geen verlies willen lijden, zoals dat in Brussel het geval was. Daarom zijn de gebouwen hier ook voor permanent gebruik neergezet. Er zijn nu ruim acht miljoen bezoekers geweest en het ziet er naar uit dat er geen verlies geleden zal worden, want het be zoek was boven verwachting. Het terrein van de tentoonstelling ligt niet al te ver van het centrum. De monorail (die ook blijft bestaan) zorgt voor een vlotte verbinding en de rit die we maak ten was een zeer plezierige ervaring. De wagons hebben grote ramen en het is weer eens iets anders de verkeersdrukte van boven af te zien. De bogen van het paviljoen der weten schap; op de achtergrond de Ruimtenaald. De blikvanger van de wereldtentoonstelling is de Ruimtenaald (Space Needle) op een mast van tweehonderd meter is een restau rant gebouwd dat eenmaal per uur geheel ronddraait. Drie liften elk plaatsbiedend aan veertig personen gaan met een snel heid van 4 m/sec. constant op en neer. Vanuit dit ronde restaurant heeft men een prachtig uitzicht over Seattle en omgeving. Gaat men alleen voor het uitzicht naar boven dan kan men bovenop het restau rant terechthier is een overdekte ruimte die niet ronddraait. Ook het paviljoen van de Amerikaanse wetenschap kan als een blikvanger be schouwd worden. Het is niet van zo grote afstand zichtbaar als de Ruimtenaald maar beslist even imposant. Dit paviljoen is een complex van witte gebouwen in u-vorm. Tussen de gebouwen ligt een aantal fon teinen en daartussen voeren betonnen voet paden naar het paviljoen. Over de hoofd ingang zijn huizenhoge betonnen bogen gebouwd. MISLEID In het eerste gedeelte van net paviljoen wordt de historie van de wetenschap ver toond; dit geschiedt d.m.v. een filmvoor stelling waarbij zeven gesynchroniseerde projectoren en een heel groot doek worden gebruikt. In het tweede gedeelte wordt getoond hoe men misleid kan worden door misvorming en suggestie. Zo zijn de wanden van een corridor met een horizontale vloer, beschil derd met gebouwen die langs een helling schijnen te zijn gebouwd. Inderdaad krijgt men het idee alsof men een helling af loopt. In een andere corridor zijn de wan den geschilderd als de binnenkant van een treincoupé. Door het geluid van een rijden de trein te laten horen geeft men de illussie van een treinreis. Dan is er het Spacearium met een koepel vormige zoldering; hier wordt een ruimte vaart nagebootst. Eerst het donderend ge weld van de raketmotoren; dan ziet men de aarde van zich wegglijden en vervolgens passeert men verschillende planeten. Deze illusie krijgt men door een speciaal hier voor ontworpen projector, die 's werelds grootste groothoeklens bevat. Deze 70-mm- lens werd ook gebruikt voor het opnemen van de films en het beeld is 360 gr hori zontaal en 160 gr verticaal. Tijdens de tocht wordt men op de hoogte gehouden van het verloop van de ruimte vaart. Na tien minuten cirkelt men om Andromeda, waarna de thuisvaart wordt begonnen. In een volgend paviljoen kan men zien hoe dieren worden voorbereid op een ruimte vaart. Een duif heeft drie lichtjes voor zich, die steeds veranderen, maar twee blij ven voortdurend hetzelfde. De duif moet nu deze twee zelfde lichtjes met zijn sna vel bepikken. Na dit zestienmaal gedaan te hebben opent zich een bakje met voer. 13

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Amstel - Het Spongat | 1962 | | pagina 35