geving veel aan watersport gedaan en er
is dan ook een vloot van ca. 50.000 ple
zierboten, grotendeels zeiljachten met een
binnen- of buitenboordmotor.
Ook vist men veel. Ik las in Het Spongat
dat er op de brouwerij veel hengelaars zijn.
Voor die mensen zou het hier een paradijs
zijn. Zelf viste ik in Holland nooit, maar
hier ben ik er mee begonnen en ik ben
dan ook volledig uitgerust voor de forelle-
en zalmvisserij. Forellen vangt men hier
in de rivieren en in de kleinere meren, in
de grotere meren wordt voornamelijk baars
gevangen. In het visseizoen (aprilsep
tember) wordt zoveel gevist, dat de meren
ieder jaar van nieuwe vis worden voor
zien. Door het intensieve vissen hebben
de forellen weinig kans om groot te wor
den en de gevangen exemplaren zijn
meestal niet langer dan 25 cm, terwijl ze
in de bergmeren wel veertig cm lang zijn.
Veel verschil in smaak is er niet, want ze
zijn allemaal even verrukkelijk. Washing
ton is bij uitstek de zalmstaat van Amerika
en vrijwel alle bezoekers van de Wereld
tentoonstelling die uit andere staten
komen, gaan hun geluk beproeven in de
zalmvangst.
OPWINDENDE VISVANGST
In de havenplaats Westport, aan de Stille
Oceaan worden op grote schaal boten ver
huurd en er komen dagelijks honderden
zalmen binnen die door amateurs zijn ge
vangen. Zo'n vistochtje kost maar een paar
dollar en daarvoor krijgt men tevens hen
gel en aas, alsmede de garantie dat ieder
een met het maximum aan zalm zal thuis
komen; dat dagmaximum is drie vissen van
minimum vijftig cm lengte. Ik heb ze wel
eens zien binnenkomen met zalm van acht
tien kg en meer; gemiddeld weegt een
zalm echter ruim elf kg.
Voor mij is niets in de vissport opwinder-
der dan een vechtende zalm aan de hengel
te krijgen. We gebruiken haring van vijf
tien cm als aas, die op een bepaalde
manier wordt bevestigd aan de twee haken,
zodat het lijkt alsof hij echt zwemt.
Boeing organiseert ieder jaar een viswed
strijd op de Puget Sound die drie week
ends duurt. De duizenden deelnemers trek
ken er twee aan twee in een bootje op uit
om een zo groot mogelijke zalm te van
gen. De grootste woog dit jaar ruim veer
tien kg; de beloning was een prachtige
boot van fiberglas, zes meter lang, met
een 45 pk buitenboordmoter. De tweede
prijs: zo'n zelfde boot. De derde prijs: een
gemeubileerde caravan van zes meter en
verder nog vele andere prijzen. Helaas heb
ik zelf niets gewonnen, maar volgend jaar
ga ik het beslist weer proberen.
De meeste hoge gebouwen in Seattle, zoals
kantoren en winkelpanden, liggen in de
winkelwijk in het centrum van Seattle.
De woonwijken zijn het aanzien waard
omdat de huizen over het algemeen gelijk
vloers zijn en bijna alle omgeven door een
vrij grote tuin. Deze tuinen zijn voor
negentig procent goed onderhouden en zij
zorgen voor een groene en frisse aanblik.
BEROEMDE SCHIPBRUG
De beroemde schipbrug verbindt Seattle
met de oostoever van het Washington
meer. Deze brug is gebouwd op vijfentwin
tig betonnen pontons en is bijna 2^2 km
lang. Ten noorden van deze brug en even
eens over dit meer is een tweede schip
brug in aanbouw, die heel wat langer
wordt dan de bestaande.
Er komen niet veel zeeschepen in de haven
van Seattle en deze biedt dus ook lang
niet de bedrijvigheid die wij gewend zijn
in de havens van Rotterdam en Amster
dam. Er zijn wel grote veerboten die
Seattle met Vancouver en Victoria in Ca
nada en met vele andere eilanden en schier
eilanden in de omgeving verbinden. Som
mige overtochten duren wel 2V2 uur. Vele
toeristen maken van deze veerdiensten ge
bruik en ik geloof niet dat ze er ooit spijt
van hebben, want ze gaan vaak door zeer
bezienswaardige waterwegen en geven je
een gcede indruk van de eilandenrijkdom
van Washington.
PERMANENTE GEBOUWEN
Nu iets over de Wereldtentoonstelling
„Century 21", die heel wat kleiner is dan
De monorail die de stad met het tentoon
stellingsterrein verbindt.
12