geving veel aan watersport gedaan en er is dan ook een vloot van ca. 50.000 ple zierboten, grotendeels zeiljachten met een binnen- of buitenboordmotor. Ook vist men veel. Ik las in Het Spongat dat er op de brouwerij veel hengelaars zijn. Voor die mensen zou het hier een paradijs zijn. Zelf viste ik in Holland nooit, maar hier ben ik er mee begonnen en ik ben dan ook volledig uitgerust voor de forelle- en zalmvisserij. Forellen vangt men hier in de rivieren en in de kleinere meren, in de grotere meren wordt voornamelijk baars gevangen. In het visseizoen (aprilsep tember) wordt zoveel gevist, dat de meren ieder jaar van nieuwe vis worden voor zien. Door het intensieve vissen hebben de forellen weinig kans om groot te wor den en de gevangen exemplaren zijn meestal niet langer dan 25 cm, terwijl ze in de bergmeren wel veertig cm lang zijn. Veel verschil in smaak is er niet, want ze zijn allemaal even verrukkelijk. Washing ton is bij uitstek de zalmstaat van Amerika en vrijwel alle bezoekers van de Wereld tentoonstelling die uit andere staten komen, gaan hun geluk beproeven in de zalmvangst. OPWINDENDE VISVANGST In de havenplaats Westport, aan de Stille Oceaan worden op grote schaal boten ver huurd en er komen dagelijks honderden zalmen binnen die door amateurs zijn ge vangen. Zo'n vistochtje kost maar een paar dollar en daarvoor krijgt men tevens hen gel en aas, alsmede de garantie dat ieder een met het maximum aan zalm zal thuis komen; dat dagmaximum is drie vissen van minimum vijftig cm lengte. Ik heb ze wel eens zien binnenkomen met zalm van acht tien kg en meer; gemiddeld weegt een zalm echter ruim elf kg. Voor mij is niets in de vissport opwinder- der dan een vechtende zalm aan de hengel te krijgen. We gebruiken haring van vijf tien cm als aas, die op een bepaalde manier wordt bevestigd aan de twee haken, zodat het lijkt alsof hij echt zwemt. Boeing organiseert ieder jaar een viswed strijd op de Puget Sound die drie week ends duurt. De duizenden deelnemers trek ken er twee aan twee in een bootje op uit om een zo groot mogelijke zalm te van gen. De grootste woog dit jaar ruim veer tien kg; de beloning was een prachtige boot van fiberglas, zes meter lang, met een 45 pk buitenboordmoter. De tweede prijs: zo'n zelfde boot. De derde prijs: een gemeubileerde caravan van zes meter en verder nog vele andere prijzen. Helaas heb ik zelf niets gewonnen, maar volgend jaar ga ik het beslist weer proberen. De meeste hoge gebouwen in Seattle, zoals kantoren en winkelpanden, liggen in de winkelwijk in het centrum van Seattle. De woonwijken zijn het aanzien waard omdat de huizen over het algemeen gelijk vloers zijn en bijna alle omgeven door een vrij grote tuin. Deze tuinen zijn voor negentig procent goed onderhouden en zij zorgen voor een groene en frisse aanblik. BEROEMDE SCHIPBRUG De beroemde schipbrug verbindt Seattle met de oostoever van het Washington meer. Deze brug is gebouwd op vijfentwin tig betonnen pontons en is bijna 2^2 km lang. Ten noorden van deze brug en even eens over dit meer is een tweede schip brug in aanbouw, die heel wat langer wordt dan de bestaande. Er komen niet veel zeeschepen in de haven van Seattle en deze biedt dus ook lang niet de bedrijvigheid die wij gewend zijn in de havens van Rotterdam en Amster dam. Er zijn wel grote veerboten die Seattle met Vancouver en Victoria in Ca nada en met vele andere eilanden en schier eilanden in de omgeving verbinden. Som mige overtochten duren wel 2V2 uur. Vele toeristen maken van deze veerdiensten ge bruik en ik geloof niet dat ze er ooit spijt van hebben, want ze gaan vaak door zeer bezienswaardige waterwegen en geven je een gcede indruk van de eilandenrijkdom van Washington. PERMANENTE GEBOUWEN Nu iets over de Wereldtentoonstelling „Century 21", die heel wat kleiner is dan De monorail die de stad met het tentoon stellingsterrein verbindt. 12

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Amstel - Het Spongat | 1962 | | pagina 34