De beker van het Brouwersgilde Niet alleen schilderijen op de Frans Hals tentoonstelling Ieder weet dat tot }0 september in het Haarlemse Frans Halsmuseum een ten toonstelling wordt gehouden ter gelegen heid van het honderdjarige bestaan van dit museum. Er zijn negenenzeventig schilderijen (waarvan vele uit buiten lands bezit) van de meester tentoonge steld, maar er zijn ook curiosa en over een daarvan wilde ik hier wat vertellen. Het is de prachtige zilveren Sint-Maar- tensbeker, die in 1604 voor het brou wersgilde werd vervaardigd en vroeger in het Haarlemse stadhuis stond. Het aanzienlijke en invloedrijke brou wersgilde, dat verscheidene burgemees ters onder zijn leden heeft geteld, bezat in de Sint Bavo een eigen kapel, waar van het altaar was toegewijd aan de be schermheilige der broederschap, St. Maar ten. Het gilde was ruim genoeg bij kas om die kerk met een grote koperen licht kroon te begiftigen; op de schilden wa ren de afbeeldingen van brouwerijgereed schappen gegraveerd. Het kon zich ook de weelde veroorloven van een staatsie beker, die door de samenwerking van vermaarde kunstenaars werd tot stand ge bracht. Het behoorde tot de tradities der gilde- broeders dat zij bij voorkeur uit een be ker dronken, die gemaakt was uit stof die zij bewerkten, en de vorm had van het voorwerp van hun ambacht. Zo bedienden de schoenmakers zich van een lederen beker in de vorm van een laars, de timmerlieden van een houten gedraaide beker enz. De hoedanigheid van het brouwersgilde leende zich ech ter niet om deze traditie te handhaven, en men nam dan ook zijn toevlucht tot een zilveren beker, inzonderheid voor plechtige gelegenheden en gildefeesten. Zo handelde ook het Haarlemse brou wersgilde, dat immers moeilijk een bier vaatje als beker op tafel had kunnen zet ten. Vanzelfsprekend werd het eerst gedacht aan de schutspatroon van het gilde, Sint Maarten (316/7-397), toen de versiering van deze bokaal ter sprake kwam. Nie mand minder dan Hendrick de Keijser ontwierp de groep op het deksel, de hei lige voorstellend op het ogenblik dat hij, als jong soldaat op een koude winter dag zijn krijgsmantel deelt met een bede laar. De tekeningen der vier reliëfs op de zijden van de beker stellen episoden voor uit het leven van deze Martinus van Tours en zijn van de hand van de ver maarde graveur Hendrick Goltzius, een vriend van De Keijser. De overleveringen roemden de bisschop van Tours als een voorbeeld van milddadigheid en de brou- 9

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Amstel - Het Spongat | 1962 | | pagina 11