Van schoenspijkers en trillende legvaten
Van de zes brouwerijen die Amsterdam
in 1910 telde hadden er drie een moute
rij een daarvan was de Amstel Brou
werij
Hiermede hield verband de gerstbehan
deling: lossen uit de lichters, het scho
nen en daarna opslag en mouten. Over
dat schonen schreef ir. F. Muller, leider
van de technische dienst in 1910, in een
artikel in het blad De Ingenieur, het vol
gende:
„Eerst komen de scheidingstoestellen, die
lichtere en zwaardere voorwerpen verwijde
ren, ventilatoren en zeven, dan de magne
ten, welke ijzerdelen (veelal schoenspijkers
van de dorsers) tegenhouden en eindelijk
de trieurwerktuigen, die de halve korrels
en zaden afscheiden. Per uur worden aldus
3-500 kg gerst verwerkt."
De heer Aalbers, chef van de mouterij,
vertelde ons dat er nu beslist geen schoen
spijkers van de dorsers meer in de gerst
zitten, veeleer een boutje of een moertje
van de dorsmachine, maar ook kroonkur-
ken. Overigens kunnen wij geen reële ver-
Onze bus stak de neus in een smal straat
je en... daar was het op eens: een hon
derd procent brokje Nederland, in de
vorm van een verlichte witrode lichtbak:
AMSTEL HOLLAND BEER.
„Verroest, kijk nou toch eens even", riep
Kees de Jongh of Miel Verstraete, dat
weet ik niet precies meer. En één van de
andere jongens: „Jeetje, Amstel is d'r
ook. Dan zitten we toch niet helemaal
buiten de wereldEnfin, er werd een
beetje heen en weer gebabbeld, er werd
plotseling weer gelachen. De jongens
waren in hun gebruikelijke stemming, ze
konden weer tegen een stootje.
Wie dit verhaaltje thuis hoog en
droog in eigen land leest, denkt wel
licht: wat een aanstellerij. Doch ge kunt
het zonder meer van mij aannemen, der
gelijke zogenaamde kleinigheden kunnen
heel belangrijk zijn. Ik zeg u, Amstel
had voor onze wielrenners precies
op de goede plaats die fleurige, voor hen
zo vertrouwde reclame neergehangen.
Voor anderen slechts een aanduiding dat
er een café-met-goed-bier is, voor onze
Tourhelden een heerlijk, fleurig stukje
Nederland. Precies genoeg om de, even
verdwenen, morele veerkracht terug te
vinden, om weer eens hard op te kunnen
zeggen: Holland spreekt om de duvel wel
een woordje mee!
gelijking maken met vroeger als we het
hebben over de snelheid waarmee de gerst
gereinigd wordt, omdat wij nu voorreini-
gen en de nareiniging pas geschiedt zodra
de gerst gemout moet worden, dus na een
periode van opslag. Die nareiniging gaat
evenwel met een snelheid van 12.000 kg
per uur.
Sprekend over de machinekamer, zegt de
heer Muller
Van de hoofdbedrijfsmachine hebben wij
nogal tegenspoed ondervonden, welke voor
een deel te wijten is aan de opstelling,
hoog boven de grond. Al spoedig na de
indienstneming openbaarde zich een tril
ling in de gebouwen die zich tot de verst
gelegen legkelders voortplantte, zodat men
zelfs aan de vrij elastisch opgestelde leg
vaten het aantal omwentelingen der ma
chine kon tellen."
Men heeft het trillen van deze tandem-
compound-machine verholpen door tegen
over de kruk een contragewicht te plaatsen
en een met lood verzwaarde balanceerschijf
op de as naast het vliegwiel te monteren.
Mijn naam is Amstel
Groepjes Amerikanen die de Amstel Brou
werij bezoeken zijn geen zeldzaamheid.
Wel zeldzaam was de Amerikaanse student
die onlangs met enkele vrienden de Gijs-
breghtkelder binnenkwam en er op stond
dat de rondleider zijn paspoort inzag.
Hij bleek Mark S. Amstel te heten.
Naar zijn weten was hij niet van Neder
landse afkomst. Hij studeerde in Genève,
sprak vloeiend Frans, hetgeen hem ander
maal tot een zeldzame Amerikaan stem
pelde.
„Altijd drink ik Amstel", zei hij opgeto
gen en alle omstanders waren daar bijzon
der blij om. Er werd nog eens ingeschonken
en nog eens geklonken. Hij kreeg een paar
Amstelglazen als aandenken en onderwijl
ging zijn paspoort van hand tot hand. Tot
iemand aan de hand van zijn geboortedatum
snel uitrekende dat onze flink uit de klui
ten gewassen Mark net veertien jaar was
geweest, hetgeen hij stralend toegaf. Toen
is de bierkraan wat minder vlot voor hem
opengegaan en Mark besefte dat het over
handigen van een paspoort ook zijn na
delen heeft.