Brouwhuis op wielen „In Essen stonden een heleboel hoge omes bij het laden te kijken, hier zie ik nie mand", zei de schippersvrouw bij het los sen van een deel van een bierketel (2.000 kg) aan de Weesperzijde. Nee, er waren die woensdag 18 juli j.I. geen hoge omes van de Amstel Brouwe rij aanwezig, maar de firma Wahlen uit Badhoevedorp heeft bij het zware trans port ook geen behoefte aan kijkers. Een groot rijnschip, geladen met een kuip en ketels voor de uitbreiding van ons brouwhuis was met centimeters speling door de mannen van rijkswaterstaat door de Weespertrekvaart geloodst en tenslot te afgemeerd bij de Berlagebrug. Behoed zaam werd de lading stuk voor stuk op een oplegger geplaatst en door motor politie naar de brouwerij geloodst. Het eerst was het reeds genoemde deel van de bierketel aan de beurt. Het gewicht was van geen belang, maar wel de om vang: 6,20 m. Op de Weesperzijde par keerde een man zijn wagen, stapte uit en zei verlekkerd: „Even kijken hoe dat af loopt". Naast de oplegger liep de Duitse monteur, die door de leverancier, Wei- gelwerk, is vooruitgestuurd om pas weer terug te keren wanneer de ketels bedrijfs klaar zijn opgesteld. „Een leuk uitje", vonden wij. „Ik doe dit werk al sinds 1926", zei de man, die gekleed was in een blauwe werkbroek, dito jasje en een karakte ristiek Duits petje op het hoofd had. „Ik ben altijd weer blij als het achter de rug is; als het goed gaat mankeert er niets aan je, maar o wee als er iets fout gaat." Of hij bier drinkt? „Nee, nou ja, niet veel". Hij liep even terug om te kijken of de lading niet verschoof. Om dat te kunnen controleren had hij een krijt- streepje gezet op het stuk van de ketel dat op de rand van de auto rustte. Voorop liep een man van Wahlen om te kijken of de uitstekende delen geen on schuldig geparkeerde auto's mishandelden. Of zo'n transport altijd goed gaat? „Meestal wel: een tijdje geleden is er een strop gebroken. We moesten een ke tel afleveren en van het bedrijf kregen we een strop die berekend was op vijf tien ton; de ketel zou tien ton wegen: hij bleek twintig te zijn; dat hield de strop niet." Een strop. In de 2de Boerhaavestraat werd het eer ste stuk door een dertig meter hoge kraan over de school heen getild. Drie vrachten konden die dag gedaan worden; donderdag werd de rest overgebracht. Daarvoor was een drijvende bok gehuurd, die een stuk van zestien ton moest lich ten. Eer het zover is dat zo'n last in de lucht zweeft, is er lange tijd verstreken, Op de Weesperzijde bij de bocht naar de Ruyschslraatop de achtergrond de kerk van dc H. Willibrordus huiten de veste. 13

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Amstel - Het Spongat | 1962 | | pagina 15