Brouwhuis
op wielen
„In Essen stonden een heleboel hoge omes
bij het laden te kijken, hier zie ik nie
mand", zei de schippersvrouw bij het los
sen van een deel van een bierketel (2.000
kg) aan de Weesperzijde.
Nee, er waren die woensdag 18 juli j.I.
geen hoge omes van de Amstel Brouwe
rij aanwezig, maar de firma Wahlen uit
Badhoevedorp heeft bij het zware trans
port ook geen behoefte aan kijkers.
Een groot rijnschip, geladen met een kuip
en ketels voor de uitbreiding van ons
brouwhuis was met centimeters speling
door de mannen van rijkswaterstaat door
de Weespertrekvaart geloodst en tenslot
te afgemeerd bij de Berlagebrug. Behoed
zaam werd de lading stuk voor stuk op
een oplegger geplaatst en door motor
politie naar de brouwerij geloodst. Het
eerst was het reeds genoemde deel van
de bierketel aan de beurt. Het gewicht
was van geen belang, maar wel de om
vang: 6,20 m. Op de Weesperzijde par
keerde een man zijn wagen, stapte uit en
zei verlekkerd: „Even kijken hoe dat af
loopt". Naast de oplegger liep de Duitse
monteur, die door de leverancier, Wei-
gelwerk, is vooruitgestuurd om pas weer
terug te keren wanneer de ketels bedrijfs
klaar zijn opgesteld.
„Een leuk uitje", vonden wij.
„Ik doe dit werk al sinds 1926", zei de
man, die gekleed was in een blauwe
werkbroek, dito jasje en een karakte
ristiek Duits petje op het hoofd had. „Ik
ben altijd weer blij als het achter de rug
is; als het goed gaat mankeert er niets
aan je, maar o wee als er iets fout gaat."
Of hij bier drinkt? „Nee, nou ja, niet
veel". Hij liep even terug om te kijken
of de lading niet verschoof. Om dat te
kunnen controleren had hij een krijt-
streepje gezet op het stuk van de ketel
dat op de rand van de auto rustte.
Voorop liep een man van Wahlen om te
kijken of de uitstekende delen geen on
schuldig geparkeerde auto's mishandelden.
Of zo'n transport altijd goed gaat?
„Meestal wel: een tijdje geleden is er
een strop gebroken. We moesten een ke
tel afleveren en van het bedrijf kregen
we een strop die berekend was op vijf
tien ton; de ketel zou tien ton wegen:
hij bleek twintig te zijn; dat hield de
strop niet." Een strop.
In de 2de Boerhaavestraat werd het eer
ste stuk door een dertig meter hoge
kraan over de school heen getild. Drie
vrachten konden die dag gedaan worden;
donderdag werd de rest overgebracht.
Daarvoor was een drijvende bok gehuurd,
die een stuk van zestien ton moest lich
ten. Eer het zover is dat zo'n last in de
lucht zweeft, is er lange tijd verstreken,
Op de Weesperzijde bij de bocht naar de Ruyschslraatop de achtergrond de kerk van
dc H. Willibrordus huiten de veste.
13