Kostbare krachtpatsers 7 ij zijn onooglijk, maar zij kosten meer dan een luxueuze Amerikaanse wagen. Zij zijn echter hun prijs dubbel en dwars waard, want een modern bedrijf zonder heftrucks is ondenkbaarIndien het werk dat zij verzetten door mensenhanden moest worden gedaan, dan zouden er tientallen werkkrachten moeten worden aangetrokken en de gezichten van de heftruckrijders zouden heel lang worden ivanneer zij zelf pullenkisten van 28 kilo vier of vijf meter hoog moesten tillen. STAKEN Toch is het nog niet 20 lang geleden, dat er gestaakt werd omdat de heftruck zijn intrede deed. Dat was in 1946/47 in Rotterdam. De tijden waren toen nog niet 20 gunstig als thans en de havenarbeiders, die bang waren, dat de vorktrucks een grote werkloosheid zouden veroorzaken, legden het bijltje er bij neer. Waarschijn lijk zouden zij nu in staking gaan, als deze krachtpatsers werden afgeschaft. Reeds lang voor de oorlog bestonden er vorktrucks. Zij konden tillen al zagen zij er niet zo modern uit als hun opvolgers. Het was echter jammer, dat bijna nie mand ze gebruikte. Er was weinig be hoefte aan: er waren meer dan genoeg handen en er was veel minder vracht. De vorktruck werd beroemd in de oorlog. Het Amerikaanse leger verzond onge hoorde hoeveelheden materiaal en deze moesten opgeslagen worden in loodsen. Er was altijd plaatsgebrek, er was altijd te weinig personeel, men had haast en de enige die redding kon brengen was de heftruck. Sindsdien is zijn ontwikkeling met sprongen vooruit gegaan. De voorvader van de vorktruck was een trekker met een hefmast, die aan een hei installatie deed denken, ofschoon hij niet zo hoog was. Kabels lopend over wielen die door de trekkermotor werden aange dreven, hesen de vracht naar boven. Het is duidelijk dat het gevaarte niet erg wendbaar of gemakkelijk te verplaatsen was. In 1928 bestond er al een zeer zware uitvoering van de huidige trucks die wel voldeed, maar slechts Rusland had be langstelling voor grotere hoeveelheden van dit antiek apparaat. Zie afbeelding. GRASMAAIERS In de brouwerij gebruiken wij uitsluitend heftrucks van het merk Ransomes, waar van het ontwerp uit Engeland komt. De heer Robert Ransomes begon in het jaar van de Franse Revolutie, 1789, met de fabricage van ploegscharen. Via andere landbouwgereedschappen en grasmaaiers, kwamen zijn opvolgers er toe in 1915 een platformlorrie, die wij in een mo derne uitvoering dagelijks in de brouwe rij aan het werk kunnen zien, te gaan maken. De eerste 1928 In 1928 kwam de eerste Ransome hef truck. Eén van de grootste moeilijkheden, waarmee de heftruckbouwers te kampen hadden, was het telescoopsysteem. Het is natuurlijk eenvoudig om een hoge hef- installatie aan te brengen, maar het is moeilijker om voldoende deuren te vin den waar de stellage doorheen kan. Te genwoordig kan het hefapparaat door middel van telescopen met oliedruk op en neer worden geschoven. Wij gebruiken twee soorten vorktrucks. De kleinste kan 1.000 kilo opheffen, de grootste tilt 2.000 kilo. Beide werken op electrische batterijen die het zware werk hoogstens vijf uur kunnen volhouden, tenminste als zij nieuw zijn, want komen zij op jaren dan moeten zij reeds binnen de vier uur worden opgeladen. Dit levert niet veel moeilijkheden op, want iedere truck heeft een dubbel stel batterijen, zo dat het werk, als het moet, dag en nacht kan doorgaan, in de zomer bijvoorbeeld, dan rijdt er 's nachts tenminste één truck voor het laden van de vrachtwagens. Het is precies tien jaar geleden, dat de eerste heftruck bij de Amstel in gebruik werd genomen. Nu rijden er tien en zij zijn onmisbaar. 7

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Amstel - Het Spongat | 1962 | | pagina 9