Kostbare krachtpatsers
7 ij zijn onooglijk, maar zij kosten meer dan een luxueuze Amerikaanse wagen. Zij zijn
echter hun prijs dubbel en dwars waard, want een modern bedrijf zonder heftrucks
is ondenkbaarIndien het werk dat zij verzetten door mensenhanden moest worden
gedaan, dan zouden er tientallen werkkrachten moeten worden aangetrokken en de
gezichten van de heftruckrijders zouden heel lang worden ivanneer zij zelf pullenkisten
van 28 kilo vier of vijf meter hoog moesten tillen.
STAKEN
Toch is het nog niet 20 lang geleden,
dat er gestaakt werd omdat de heftruck
zijn intrede deed. Dat was in 1946/47 in
Rotterdam. De tijden waren toen nog niet
20 gunstig als thans en de havenarbeiders,
die bang waren, dat de vorktrucks een
grote werkloosheid zouden veroorzaken,
legden het bijltje er bij neer. Waarschijn
lijk zouden zij nu in staking gaan, als
deze krachtpatsers werden afgeschaft.
Reeds lang voor de oorlog bestonden er
vorktrucks. Zij konden tillen al zagen zij
er niet zo modern uit als hun opvolgers.
Het was echter jammer, dat bijna nie
mand ze gebruikte. Er was weinig be
hoefte aan: er waren meer dan genoeg
handen en er was veel minder vracht.
De vorktruck werd beroemd in de oorlog.
Het Amerikaanse leger verzond onge
hoorde hoeveelheden materiaal en deze
moesten opgeslagen worden in loodsen.
Er was altijd plaatsgebrek, er was altijd
te weinig personeel, men had haast en de
enige die redding kon brengen was de
heftruck. Sindsdien is zijn ontwikkeling
met sprongen vooruit gegaan.
De voorvader van de vorktruck was een
trekker met een hefmast, die aan een hei
installatie deed denken, ofschoon hij niet
zo hoog was. Kabels lopend over wielen
die door de trekkermotor werden aange
dreven, hesen de vracht naar boven. Het
is duidelijk dat het gevaarte niet erg
wendbaar of gemakkelijk te verplaatsen
was. In 1928 bestond er al een zeer zware
uitvoering van de huidige trucks die wel
voldeed, maar slechts Rusland had be
langstelling voor grotere hoeveelheden
van dit antiek apparaat. Zie afbeelding.
GRASMAAIERS
In de brouwerij gebruiken wij uitsluitend
heftrucks van het merk Ransomes, waar
van het ontwerp uit Engeland komt. De
heer Robert Ransomes begon in het jaar
van de Franse Revolutie, 1789, met de
fabricage van ploegscharen. Via andere
landbouwgereedschappen en grasmaaiers,
kwamen zijn opvolgers er toe in 1915
een platformlorrie, die wij in een mo
derne uitvoering dagelijks in de brouwe
rij aan het werk kunnen zien, te gaan
maken.
De eerste 1928
In 1928 kwam de eerste Ransome hef
truck. Eén van de grootste moeilijkheden,
waarmee de heftruckbouwers te kampen
hadden, was het telescoopsysteem. Het is
natuurlijk eenvoudig om een hoge hef-
installatie aan te brengen, maar het is
moeilijker om voldoende deuren te vin
den waar de stellage doorheen kan. Te
genwoordig kan het hefapparaat door
middel van telescopen met oliedruk op en
neer worden geschoven.
Wij gebruiken twee soorten vorktrucks.
De kleinste kan 1.000 kilo opheffen, de
grootste tilt 2.000 kilo. Beide werken op
electrische batterijen die het zware werk
hoogstens vijf uur kunnen volhouden,
tenminste als zij nieuw zijn, want komen
zij op jaren dan moeten zij reeds binnen
de vier uur worden opgeladen. Dit levert
niet veel moeilijkheden op, want iedere
truck heeft een dubbel stel batterijen, zo
dat het werk, als het moet, dag en nacht
kan doorgaan, in de zomer bijvoorbeeld,
dan rijdt er 's nachts tenminste één truck
voor het laden van de vrachtwagens.
Het is precies tien jaar geleden, dat de
eerste heftruck bij de Amstel in gebruik
werd genomen. Nu rijden er tien en zij
zijn onmisbaar.
7