VASTENBURG KOMT NIET MEER
De heer Jan Vastenburg, agent van de
Amstel Brouwerij en eigenaar van de
Eerste Nijkerkse Limonadefabriek, heeft
zijn zaak overgedaan aan de firma Koele-
wijn te Spakenburg en gaat het rustig
aan doen.
Tientallen jaren kwam hij bij ons zijn
bier halen. „Ik schat zo'n vijfentwintig
jaar", zei ons de heer Esser.
Veertig jaar is hij langs de weg geweest,
maar gebrek aan opvolging (hij was niet
getrouwd) heeft hem doen besluiten er
nu maar mee op te houden.
Op de Expeditie zal men de ijverige,
spraakzame en vriendelijke Jan Vasten
burg zeker missen. Moge hij nog vele
jaren met genoegen kunnen terugzien op
de tijd dat hij bij de Amstel kind aan
huis was.
bottelarijhoogte, een aanzienlijke uitbrei
ding van de kistenopslagruimte.
Het gehele transport is een probleem dat
zeer veel zorgen baart. Onze veel grotere
afzet moet nog steeds van hetzelfde ter
rein af worden afgeleverd. Daarbij komt
dat er een brug over de Amstel zal wor
den gebouwd, die de verbinding tussen
de Stadhouders- en de Mauritskade gaat
vormen; daardoor wordt de Mauritskade
een belangrijke verkeersweg, zodat een
belangrijk deel van ons expeditieterrein
beklemd gaat worden.
Deze moeilijkheden zijn op het ogenblik
onderwerp van een uitgebreide studie,
waarover we te zijner tijd meer zullen
vertellen.
HULPAFDELINGEN
Om de produktie van de brouwerij moge
lijk te maken is energie en water in aller
lei vormen nodig.
Energie in de vorm van electriciteit voor
licht- en krachtvoorziening, in de vorm
van stoom voor verwarmingsdoeleinden en
in de vorm van koude voor het koelen
van het bier en de kelders.
Ook water wordt in grote hoeveelheden
gebruikt. De waterleiding levert ons een
miljoen m3 per jaar, maar we gebruiken
ook veel gracht- en bronwater. Het ge
meentewater ondergaat bovendien al naar
gelang het gebruiksdoel, verschillende be
werkingen.
Verleden jaar is een schoorsteen van zes
tig meter hoogte gereedgekomen, alsmede
de ermee verbonden ketelinstallatie. Deze
levert maximaal 35.000 kg stoo.m per uur,
d.w.z. ongeveer zestig procent meer dan
]an Vastenburg bij het laden van zijn
wagen.
de oude ketel; de stoom heeft een tem
peratuur van 440 gr C en een druk van
50 atm. Via nieuwgebouwde stoomver-
deelstukken wordt de stoom naar de tur
bine geleid, die de electriciteit maakt. In
de turbine zakt de stoom in temperatuur
en druk, wat de mogelijkheid opent de
afgewerkte stoom voor verwarmingsdoel
einden in de fabriek te benutten. De tur
bine leverde in 1961 zeven miljoen kwh.
Er is ook een nieuwe koelinstallatie in
aanbouw. Totnutoe werkten we overal in
de fabriek met ammoniak van 12 gr C,
hoewel we deze lage temperatuur lang
niet overal nodig hadden. Bij de nieuw
bouw voeren we ons gehele centrale
systeem dubbel uit, zodat we naar keuze
5 gr C of 12 gr C kunnen leveren.
Aangezien het maken van lagere tempe
raturen aanzienlijke hoeveelheden energie
kost, leidt het werken met een dubbel
systeem nog tot een niet te versmaden
winst.
SAMENVATTING
Ja, breken en bouwen in ons bedrijf zijn
activiteiten die niet altijd even prettig
zijn, maar zij zijn broodnodig voor de
toekomst van de Amstel Brouwerij en lei
den tevens tot besparingen en goedkopere
produktie.
Hoe lang alles bij elkaar zal duren is
nog niet te zeggen, terwijl wij nu ook
niet weten wat er over een aantal jaren
weer voor nieuwe ontwikkelingen voor
de deur zullen staan.
6