VASTENBURG KOMT NIET MEER De heer Jan Vastenburg, agent van de Amstel Brouwerij en eigenaar van de Eerste Nijkerkse Limonadefabriek, heeft zijn zaak overgedaan aan de firma Koele- wijn te Spakenburg en gaat het rustig aan doen. Tientallen jaren kwam hij bij ons zijn bier halen. „Ik schat zo'n vijfentwintig jaar", zei ons de heer Esser. Veertig jaar is hij langs de weg geweest, maar gebrek aan opvolging (hij was niet getrouwd) heeft hem doen besluiten er nu maar mee op te houden. Op de Expeditie zal men de ijverige, spraakzame en vriendelijke Jan Vasten burg zeker missen. Moge hij nog vele jaren met genoegen kunnen terugzien op de tijd dat hij bij de Amstel kind aan huis was. bottelarijhoogte, een aanzienlijke uitbrei ding van de kistenopslagruimte. Het gehele transport is een probleem dat zeer veel zorgen baart. Onze veel grotere afzet moet nog steeds van hetzelfde ter rein af worden afgeleverd. Daarbij komt dat er een brug over de Amstel zal wor den gebouwd, die de verbinding tussen de Stadhouders- en de Mauritskade gaat vormen; daardoor wordt de Mauritskade een belangrijke verkeersweg, zodat een belangrijk deel van ons expeditieterrein beklemd gaat worden. Deze moeilijkheden zijn op het ogenblik onderwerp van een uitgebreide studie, waarover we te zijner tijd meer zullen vertellen. HULPAFDELINGEN Om de produktie van de brouwerij moge lijk te maken is energie en water in aller lei vormen nodig. Energie in de vorm van electriciteit voor licht- en krachtvoorziening, in de vorm van stoom voor verwarmingsdoeleinden en in de vorm van koude voor het koelen van het bier en de kelders. Ook water wordt in grote hoeveelheden gebruikt. De waterleiding levert ons een miljoen m3 per jaar, maar we gebruiken ook veel gracht- en bronwater. Het ge meentewater ondergaat bovendien al naar gelang het gebruiksdoel, verschillende be werkingen. Verleden jaar is een schoorsteen van zes tig meter hoogte gereedgekomen, alsmede de ermee verbonden ketelinstallatie. Deze levert maximaal 35.000 kg stoo.m per uur, d.w.z. ongeveer zestig procent meer dan ]an Vastenburg bij het laden van zijn wagen. de oude ketel; de stoom heeft een tem peratuur van 440 gr C en een druk van 50 atm. Via nieuwgebouwde stoomver- deelstukken wordt de stoom naar de tur bine geleid, die de electriciteit maakt. In de turbine zakt de stoom in temperatuur en druk, wat de mogelijkheid opent de afgewerkte stoom voor verwarmingsdoel einden in de fabriek te benutten. De tur bine leverde in 1961 zeven miljoen kwh. Er is ook een nieuwe koelinstallatie in aanbouw. Totnutoe werkten we overal in de fabriek met ammoniak van 12 gr C, hoewel we deze lage temperatuur lang niet overal nodig hadden. Bij de nieuw bouw voeren we ons gehele centrale systeem dubbel uit, zodat we naar keuze 5 gr C of 12 gr C kunnen leveren. Aangezien het maken van lagere tempe raturen aanzienlijke hoeveelheden energie kost, leidt het werken met een dubbel systeem nog tot een niet te versmaden winst. SAMENVATTING Ja, breken en bouwen in ons bedrijf zijn activiteiten die niet altijd even prettig zijn, maar zij zijn broodnodig voor de toekomst van de Amstel Brouwerij en lei den tevens tot besparingen en goedkopere produktie. Hoe lang alles bij elkaar zal duren is nog niet te zeggen, terwijl wij nu ook niet weten wat er over een aantal jaren weer voor nieuwe ontwikkelingen voor de deur zullen staan. 6

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Amstel - Het Spongat | 1962 | | pagina 8