BESTURING VALT MEE
De heer C. Meijer, voorman van de lor
rierijders, was zo vriendelijk ons iets te
vertellen over de bediening van de hef
trucks: „Het besturen en bedienen valt
mee, maar men moet er een beetje aan
leg voor hebben. Heeft men dit talent
dan kan men in twee dagen tijd een goed
bestuurder zijn," verzekerde de heer
Meijer ons. ,,Ook het stapelen is een
kunst, want het komt er op aan goed
hoogte te schatten, zodat men niet veel
tijd verliest met het omhoog- of omlaag-
brengen van de vork, voordat men de
lading kan neerzetten. Dit neerzetten
moet ook zorgvuldig gebeuren, want doet
men dit slordig dan kan dit het levens
gevaarlijke gevolg hebben, dat enige hon
derden kisten neerstorten."
Wij zijn ook ons licht gaan opsteken bij
de firma Geveke Co. te Amsterdam,
die de Ransomes truck levert.
„Hun prijs komt in de buurt van die
van een Cadillac," vertelde de heer De
Maaré ons, ,,en nu zij technisch zeer goed
voldoen, is het begrijpelijk, dat er ook
op het comfort van de rijder wordt gelet.
In 1947 kwam de eerste Ransomes met zit
plaats voor de bestuurder. Nu is men
bezig de besturing te verbeteren. In de
zeer nabije toekomst zal men de zwaar
dere modellen met een nieuwe stuurin
richting kunnen krijgen waarmee de
kolos van een paar duizend kilo met een
pink te besturen is. In de verre toekomst
zullen er batterijen worden gefabriceerd
die zeer lang energie kunnen leveren
zonder te worden opgeladen. Deze be
vinden zich echter nog in het experimen
tele stadium."
Enige weken geleden heeft een heftruck
zijn intrede in ons bedrijf gedaan die niet
met een accu maar met een benzinemotor
is uitgerust. Toch behoeft de rijder niet
te koppelen, want dit gaat automatisch:
er is één breed pedaal, dat zowel voor
rijden (gas geven) als remmen dient.
De handrem is uiterst klein en komt op
het instrumentenbord voor als een knop
je, waardoor de reminrichting hydraulisch
bekrachtigd wordt. Weer op gang bren
gen van het voertuig kan alleen gebeuren
door degene die de contactsleutel heeft,
want in combinatie hiermee komt de
handrem los. Het heffen en zakken van
de last alsmede het voorover- en achter-
overbrengen van de hefinstallatie worden
geregeld met een hendel, die even doet
denken aan een versnellingshendel. In be
sloten ruimten is het gebruik van de ben
zineheftruck niet aan te bevelen vanwege
de verbrandingsgassen, maar daar staat
tegenover dat hij sneller is dan de elek
trische heftruck, een voordeel wanneer
op de kade gewerkt wordt.
De allereerste heftrucks waren alle met
benzinemotoren uitgerust en pas later is
de elektrische versie opgekomen. De fir
ma's Hyster en Ransomes (fabrikanten
van resp. de elektrische en benzinetrucks)
zijn nog niet zo heel lang geleden samen
gesmolten, zodat beide typen nu van één
bedrijf betrokken kunnen worden.
M. E.
GIST IN HOEDENDOOS
J. C. Jacobsen, de stichter van de Carls-
berg brouwerij in Kopenhagen had grote
moeite goede gist voor zijn ondergistende
bier uit Beieren te betrekken. Hij reisde
daarom in 1845 naar München en haalde
persoonlijk de gist bij Gabriel Sedlmayr.
Hij vervoerde de gist in de doos van
zijn hoge hoed en stapte bij ieder station
uit waar hij de hoedendoos, om de in
houd te koelen, onder de pomp hield.