BESTURING VALT MEE De heer C. Meijer, voorman van de lor rierijders, was zo vriendelijk ons iets te vertellen over de bediening van de hef trucks: „Het besturen en bedienen valt mee, maar men moet er een beetje aan leg voor hebben. Heeft men dit talent dan kan men in twee dagen tijd een goed bestuurder zijn," verzekerde de heer Meijer ons. ,,Ook het stapelen is een kunst, want het komt er op aan goed hoogte te schatten, zodat men niet veel tijd verliest met het omhoog- of omlaag- brengen van de vork, voordat men de lading kan neerzetten. Dit neerzetten moet ook zorgvuldig gebeuren, want doet men dit slordig dan kan dit het levens gevaarlijke gevolg hebben, dat enige hon derden kisten neerstorten." Wij zijn ook ons licht gaan opsteken bij de firma Geveke Co. te Amsterdam, die de Ransomes truck levert. „Hun prijs komt in de buurt van die van een Cadillac," vertelde de heer De Maaré ons, ,,en nu zij technisch zeer goed voldoen, is het begrijpelijk, dat er ook op het comfort van de rijder wordt gelet. In 1947 kwam de eerste Ransomes met zit plaats voor de bestuurder. Nu is men bezig de besturing te verbeteren. In de zeer nabije toekomst zal men de zwaar dere modellen met een nieuwe stuurin richting kunnen krijgen waarmee de kolos van een paar duizend kilo met een pink te besturen is. In de verre toekomst zullen er batterijen worden gefabriceerd die zeer lang energie kunnen leveren zonder te worden opgeladen. Deze be vinden zich echter nog in het experimen tele stadium." Enige weken geleden heeft een heftruck zijn intrede in ons bedrijf gedaan die niet met een accu maar met een benzinemotor is uitgerust. Toch behoeft de rijder niet te koppelen, want dit gaat automatisch: er is één breed pedaal, dat zowel voor rijden (gas geven) als remmen dient. De handrem is uiterst klein en komt op het instrumentenbord voor als een knop je, waardoor de reminrichting hydraulisch bekrachtigd wordt. Weer op gang bren gen van het voertuig kan alleen gebeuren door degene die de contactsleutel heeft, want in combinatie hiermee komt de handrem los. Het heffen en zakken van de last alsmede het voorover- en achter- overbrengen van de hefinstallatie worden geregeld met een hendel, die even doet denken aan een versnellingshendel. In be sloten ruimten is het gebruik van de ben zineheftruck niet aan te bevelen vanwege de verbrandingsgassen, maar daar staat tegenover dat hij sneller is dan de elek trische heftruck, een voordeel wanneer op de kade gewerkt wordt. De allereerste heftrucks waren alle met benzinemotoren uitgerust en pas later is de elektrische versie opgekomen. De fir ma's Hyster en Ransomes (fabrikanten van resp. de elektrische en benzinetrucks) zijn nog niet zo heel lang geleden samen gesmolten, zodat beide typen nu van één bedrijf betrokken kunnen worden. M. E. GIST IN HOEDENDOOS J. C. Jacobsen, de stichter van de Carls- berg brouwerij in Kopenhagen had grote moeite goede gist voor zijn ondergistende bier uit Beieren te betrekken. Hij reisde daarom in 1845 naar München en haalde persoonlijk de gist bij Gabriel Sedlmayr. Hij vervoerde de gist in de doos van zijn hoge hoed en stapte bij ieder station uit waar hij de hoedendoos, om de in houd te koelen, onder de pomp hield.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Amstel - Het Spongat | 1962 | | pagina 10