De David van de bottelarij dertig jaar van Nederlands fabrikaat [j/7'ciriigen weten dat de kroonkurk de pensioengerechtigde ieef- tijd al lang bereikt heeft, maar een krassere oude heer is moeilijk te vinden. Amstel Bier werd al jaren geëxporteerd om precies te zijn: negen jaar toen de kroonkurk officiëel werd erkend. Dit gebeurde in 1892, toen William Painter, een Amerikaan, patent op deze sluiting verkreeg en tevens de enige maker wérd van het apparaat dat de kroonkurken kon aanbrengen. Het is de vraag of William Painter heeft kunnen voorzien welke veranderingen zijn uitvinding in de bottelindustrie heeft teweeg gebracht. Of hij heeft kunnen voorzien, dat er fabrieken zouden ontstaan die niets anders zouden maken dan die kleine onaanzien lijke kroonkurk, in kwantiteiten die niet in de duizenden, maar in de miljoenen per dag lopen. UIT ROTTERDAM De machines die wij tegenwoordig gebruiken voor het sluiten van de flessen werden in 1948 in gebruik genomen, maar de kroonkurk deed reeds in het begin van deze eeuw zijn intrede in onze brou werij, toch duurde het nog tot 1932, voordat de eerste kroonkurken in Nederland op grote schaal werden geproduceerd. Daarvóór wer den zij bijna alle geïmporteerd. Aan de Maas in Rotterdam ligt sinds 1932 de enige fabriek in Nederland, die niets anders fabriceert dan kroonkurken. Het is de fabriek die ons voorziet van deze onmisbare sluitingenDe Neder landse Kroonkurk Mij. N.V., wier produkt beter bekend is onder de naam Apexes. In de mooie hallen van de fabriek werken een kleine 250 man, maar ondanks het feit, dat de hele kroonkurk hier wordt gemaakt, begint de fabricage eigenlijk al in Amerika en Portugal. Uit de Verenigde Staten komen de platen blik, welke de juiste dikte moeten hebben. Uit Portugal worden de kurkschijfjes gezonden, want in 1909 ontdekte men dat deze absoluut noodzakelijk zijn om een kroonkurk bruikbaar te maken. De kurkschijfjes worden gemaakt van gemalen bast van de kurkeik; de kruimels worden in dunne staven, met de middellijn van de toekomstige kroonkurk, geperst, waarna van deze staven dunne schijfjes worden gesneden. Beide grondstoffen kan Nederland niet leveren. De platen blik komen per schip aan in middelgrote kratten, welke meer dan een ton per stuk wegen. De grootte van de platen maakt ze gemakkelijk te hanteren door één man, maar ze zijn nog iets te groot voor de machines die ze moeten verwerken. Dit is gedaan om eventuele beschadigingen welke gedurende het transport aan de randen zijn ontstaan, te kunnen wegsnijden. Zouden ze precies pas zijn, dan moest men een lichtbeschadigde plaat weggooien of tenminste als schroot verkopen. Zodra de produktie begint, worden de platen door een machine op de juiste maat en vooral haaks ge sneden. Vervolgens verdwijnen zij in een machine, waar ze aan één kant worden voorzien van goudvernis, welke direct wordt gedroogd. Deze onderkant zal later de binnenzijde van de kroonkurk worden en het vernis dient om roesten te voorkomen. Na deze behandeling wordt de bovenkant van de plaat, volgens het offsetprocedé bedrukt met de reklametekening, het merk of datgene wat de klant wenst. Staan eenmaal de tekening en de kleuren op het metaal, dan wordt hierover weer een laag vernis aangebracht, waarna de plaat wordt gemoffeld. 288 kroonkurken in platte vorm zijn klaar.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Amstel - Het Spongat | 1962 | | pagina 3